UVEDEN E-PEČAT U KLAUDU: Kancelarija za IT i eUpravu nudi novu sofisticiranu elektronsku uslugu

V.C.

07. 11. 2024. u 19:16

KANCELARIJA za IT i eUpravu, uz prethodnu pozitivnu ocenu usaglašenosti od Ministarstva informisanja i telekomunikacija, uvela je novu uslugu - e-Pečat u klaudu.

Arhiva Novosti

Kako objašnjavaju u Ministarstvu, reč je o usluzi "od poverenja koja podrazumeva upravljanje kvalifikovanim sredstvom za kreiranje elektronskog pečata na daljinu". Ovim je Kancelarija postala prvi pružalac ove sofisticirane elektronske usluge u Srbiji. Ona omogućava institucijama javne uprave da potpuno besplatno koriste elektronske pečate bez fizičkog preuzimanja sertifikata.

Usluga podrazumeva izdavanje kvalifikovanog sertifikata i pripradajućeg para kriptografskih ključeva, gde privatni ključ služi za kreiranje pečata, a javni za njegovu validaciju. Svi sertifikati su bezbedno smešteni u Državnom data centru, koji osigurava visok nivo bezbednosti i pouzdanosti, pa institucije mogu bezbedno da ih koriste na daljinu putem veb servisa, integracijom sa svojim informacionim sistema.

- Ministarstvo informisanja i telekomunikacija izvršilo je ocenu usaglašenosti navedene usluge i u skladu sa zakonom predložilo Vladi da utvrdi da je Kancelarija za informacione tehnologije i elektronsku upravu ispunila sve propisane zahteve za pružanje usluge upravljanja kvalifikovanim sredstvom za kreiranje elektronskog pečata na daljinu. To je i konstatovano na sednici Vlade od 7. novembra 2024. Verujem da će uspostavljanje ove usluge značajno doprineti unapređenju elektronskog poslovanja organa državne uprave, kao i da će direktne pogodnosti osetiti i građani, kao i svi korisnici usluga elektronske uprave time što će se obezbediti još brže i efikasnije postupanje institucija - izjavio je ministar informisanja i telekomunikacija Dejan Ristić.

Kako je objasnio direktor Kancelarije Mihailo Jovanović, prednosti nove usluge u odnosu na klasičan e-Pečat na kartici su veća bezbednost i pouzdanost, brža dostupnost i smanjenje troškova za institucije.

- Ovu uslugu Kancelarija za IT i eUpravu pruža besplatno za javnu upravu, a period važenja izdatog e-Pečata je do pet godina. Implementacijom e-Pečata u klaudu dodatno se olakšava pružanje elektronskih usluga i javna uprava čini još efikasnijom - rekao je Jovanović.

Inače, procedura za dobijanje elektronskog pečata podrazumeva podnošenje zahteva sa pratećom dokumentacijom, povezivanje sa informacionim sistemom korisnika i ceremoniju generisanja ključeva, a usluga je namenjena svim državnim organima, organizacijama pokrajinske autonomije, lokalnim samoupravama, javnim preduzećima, kao i pravnim i fizičkim licima kojima su poverena javna ovlašćenja.

- Podsećamo da su državni organi dužni da pre nabavke pečata pribave saglasnost Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave na sadržinu i izgled pečata, kao i da je zahtev za dobijanje saglasnosti moguće podneti elektronskim putem, na portalu eUprava - poručuju u Ministarstvu informisanja i telekomunikacija.

Za sve informacije i apliciranje u vezi sa novom elektronskom uslugom e-Pečat na daljinu dostupna je adresa epecat@ite.gov.rs.

Pogledajte više