PENZIONERI SU SVE ČEŠĆE NA METI PREVARANATA: Samo se pojave na vratima, i traže novac pod bizarnim izgovorima
SVE su češći slučajevi prevara, usmerenih posebno na starije osobe.
Nadežda Satarić iz Udruženja "Amiti" kaže da je neverovatna lepeza prevara, najčešće starijih koji žive sami. Svaka šesta osoba starija od 65 godina u Srbiji je bila žrtva prevare, a tek svaka 25. prijavi, napominje Satarićeva. Vesna Perinčić iz Unije potrošača Srbije ističe da takve slučajeve najčešće prijavljuje njihova rodbina, jer penzioneri posle početne euforije upadaju u stanje depresije.
Starije osobe su prethodnih dana bile na meti prevaranata koji traže novac za navodno lečenje njihove dece.
Satarić je gostujući u Jutarnjem programu RTS-a, upozorila je da je lepeza prevara neverovatna prema starima koji su meta, posebno ako žive sami.
- Prevaranti znaju da su to usamljeni ljudi, željni da neko popriča sa njima, kao i da su im potrebne servisne usluge. Dobrodošlo im je da im neko pokuca na vrata i kaže da je, na primer, majstor, te će mu dati novac da kupi šta je potrebno za popravku. Ta osoba će otići sa novcem i neće se vratiti - ističe Satarićeva.
Napominje da su česte i telefonske prevare, kada se starijim ljudima nude ortopedska pomagala, jastuci i dušeci, koji su višestruko skuplji u odnosu na druge prodavnice.
Ističe da prevaranti najčešće dolaze kod osoba starijih od 70 godina, koji su navikli da veruju u ljude, a kada ih prevare - sramota ih je i strah da kažu najbližima.
Vesna Perinčić iz Unije potrošača Srbije kaže za RTS da se najčešće javlja rodbina prevarenih penzionera da prijavi slučaj, kada se preduzimaju mere prema zakonu jer trgovci ne smeju da obmanjuju.
- Starije osobe od euforije upadnu u stanje depresije, pa dođu deca i unuci da prijave slučaj prevare. U slučaju da trgovci ne ispoštuju zakonom propisane odredbe, nadležna je tržišna inspekcija. Trgovac se prijavljuje, a inspekcija brzo reaguje - kaže Perinčićeva.
Prema njenim rečima, prevaranti su uglavnom registrovani trgovci i može im se lako ući u trag.
Kako se zaštiti?
Trgovina ličnim nuđenjem kao i direktno oglašavanje su dozvoljeni zakonom, napominje Perinčićeva, ali pod određenim uslovima. Pozivanje telefonom je moguće samo uz izričitu saglasnost potrošača, mora da se naglasi komercijalna svrha obraćanja, da se predoči proizvod koji se nudi i sve karakteristike proizvoda bez obmanjivanja potrošača.
U trgovini ličnim nuđenjem, kada su neposredno prisutni i trgovac i potrošač, trgovac je u obavezi da dostavi na uvid potrošaču pisani dokument koji potvrđuje sedište, matični broj, PIB, broj telefona trgovca i mora da sadrži informacije o odgovornom licu i proizvodu koji se nudi.
Propisane kazne za trgovce koji se služe obmanom, odnosno ne poštuju odredne Zakona o trgovini, Zakona o zaštiti potrošača i Zakona o oglašavanju, idu od 300.000 do 2 miliona dinara.
(RTS)
BONUS VIDEO: Nestorovićeva tvrdi da opozicija nema napisane govore, a Đilas ni da bekne u parlamentu bez čitanja