NA MOTORIMA GINU BEZ VOZAČKE: Počinje sezona dvotočkaša, na kojima život godišnje izgubi 47 ljudi, a povredi se 1.230
U SVAKOJ desetoj saobraćajnoj nezgodi sa poginulima učestvuje moped ili motocikl. Svakog dana povredi se više od troje vozača mopeda i motocikala, a svakog osmog jedan - strada.
To je, prema podacima Agencije za bezbednost saobraćaja, godišnje izgubljenih 47 života na motoru sa dva točka, od toga 39 na motoru, i osam na mopedu, a povredi se još oko 1.230.
Ovakve nezgode su još dramatičnije ako znamo da je svaki drugi poginuli motociklista mlad, baš kao i svaki treći poginuli putnik, ili svaki peti poginuli vozač u putničkom automobilu.
A, pomama za dvotočkašima raste. Prema podacima Asocijacije uvoznika vozila i rezervnih delova, lane je prodaja motocikala u Srbiji porasla za 26,8 odsto, što je primetno i na ulicama otkako je počela sezona vožnje dvotočkaša, kojih će sa otopljenjem biti još više, a upravo u tom periodu od juna do septembra, najviše i stradaju. Tada pogine dve trećine od ukupnog broja stradalih na dvotočkašima.
- Statistika pokazuje i da je u svakoj desetoj saobraćajnoj nezgodi sa poginulima u Srbiji učestvovao moped ili motocikl. Motocikli imaju tri puta veći rizik učešća u saobraćajnim nezgodama sa smrtnim ishodom nego mopedi. Takođe, zapaženo je da vozači motocikla često smrtno stradaju u saobraćajnim nezgodama sa jednim vozilom, recimo prilikom silaska sa kolovoza u krivini, dok mopedisti stradaju u nezgodama sa najmanje dva vozila, kao i kod skretanja ili prelazaka - objašnjavaju u Agenciji.
Mopedisti još stradaju zbog vožnje pod uticajem alkohola i neprilagođene brzine, a motociklisti zbog brzine i neiskustva vozača. Svaki peti mopedista izgubio je život bez učešća drugih vozila, već kada samostalno izazove saobraćajnu nezgodu, dok motociklisti nešto češće gube život u udesima sa putničkim automobilima (42 odsto) nego samostalno (36 odsto).
Podaci još pokazuju da je svaki drugi poginuli mopedista stariji od 65 godina, a svaki treći motociklista ima između 25 i 34. Alarmantna je i činjenica da više od četvrtine poginulih nije imalo vozačku dozvolu! Od stradalih, četiri odsto su žene.
- Postoje još neke pravilnosti koje zapažamo - kažu u Agenciji. - Recimo da je najviše poginulih mopedista ujutro, između osam i devet sati i u vreme smanjene vidljivosti, odnosno od 16 do 18 časova. Većina motociklista, pak, nastrada u popodnevnim časovima do sumraka, odnosno između 15 i 20 sati, a naročito u šest popodne.
FLUORESCENTNA KACIGA
ZA vožnju motora zakonom je propisana obavezna kaciga, preporučljivo je da bude što uočljivija, upadljivih fluorescentnih boja. Poželjna je i ostala oprema kao što su jakne i pantalone sa štitnicima, rukavice.
- Nošenje zaštitne opreme utiče na pasivnu bezbednost motociklista, odnosno na umanjenje posledica u slučaju nezgoda. Nošenje zaštitne opreme može umanjiti rizik od lakih telesnih povreda za 33-50 odsto - kažu u Agenciji.
Takođe, više njih strada u naselju nego van naseljenog mesta ili na auto-putu. Saobraćajne nezgode sa poginulima, češće se događaju na državnim putevima, nego na opštinskim ili na ulicama.
- Konstrukcija dvotočkaša zahteva održavanje ravnoteže prilikom vožnje, što može biti posebno složeno prilikom forsiranog kočenja ili na neodgovarajućoj, klizavoj podlozi. Mopedisti i motociklisti pripadaju ranjivoj kategoriji učesnika u saobraćaju, što nema veliki uticaj na sam nastanak saobraćajnih nezgoda, ali ima uticaj na težinu posledica, ukoliko do saobraćajnih nezgoda dođe. Jedan od uticajnih faktora je i nedostatak iskustva vozača. Naročito je veliki potencijalni rizik kada je svrha vožnje zabava i razonoda. Vožnja snažnih, sportskih modela neretko podrazumeva i prekoračenje brzine, česta i nagla ubrzavanja i usporavanja, visok stepen prihvatanja rizika i nekorektnu procenu rizika - objašnjavaju u Agenciji.