MOBILNI POVEĆAVA RIZIK OD SAOBRAĆAJKE ČETIRI PUTA: Trećina telefonira tokom vožnje, četvrtina piše poruke

В.Ц.С. 12. 02. 2024. u 14:21

RIZIK od saobraćajne nezgode prilikom korišćenja mobilnog telefona za vreme vožnje povećava se najmanje četiri puta, upozoravaju iz Agencije za bezbednost saobraćaja. Mnogi vozači ga koriste iako je njegova upotreba zakonom zabranjena, osim ako se ne koriste tzv. hands-free varijante, kada vozač ne drži aparat u ruci. Onima sa probnom vozačkom dozvolom ni to nije dozvoljeno.

Arhiva Novosti

Na osnovu samoprijavljenog ponašanja učesnika u saobraćaju vidi se da je trećina vozača koristila mobilni u toku vožnje za razgovor i četvrtina za pisanje poruka ili društvene mreže, bez obzira na to što se zna da svako ometanje pažnje vozača može biti veoma opasno i dovesti čak i do saobraćajne nezgode sa teškim posledicama.

Kod vozača upotreba mobilnog izaziva četiri vida distrakcije. Prva je ona kada vozaču nešto ometa vid, kao što su uređaji u vozilu ili objekti pored puta (vizuelna distrakcija). Druga je audio-distrakcija, kada nešto utiče na vozačev sluh, a to je najčešće muzika. Takođe, postoje i fizička distrakcija, odnosno ometanje pokreta, koja nastaje prilikom konzumiranja hrane, pića ili cigarete, kao i kognitivna distrakcija, koja utiče na ometanje razmišljanja, rasuđivanje i logiku. Vozač je onemogućen da se koncentriše na saobraćajnu situaciju i pravilno rezonuje opasnost i donese adekvatnu i pravovremenu odluku.

Pri brzini od 50 km/č, za samo dve sekunde vozilo pređe oko 28 metara. Uzimajući u obzir da je barem dve sekunde potrebno da se na ekranu telefona vidi pošiljalac poruke ili pozivalac, vozač će skoro "na slepo" preći oko 28 metara.

Arhiva Novosti

Na osnovu istraživanja koje se sprovodi u 39 država širom sveta, u Srbiji je 36,9 odsto vozača prijavilo da je makar jednom koristilo mobilni telefon iz ruke za razgovor, odnosno 25,5 odsto je prijavilo da su koristili telefon za pisanje poruka i pregledanje sadržaja na društvenim mrežama.

Telefonski razgovor znatno usporava reakcije vozača, pa je vreme reakcije tokom razgovora duže, a posebno prilikom biranja telefonskog broja. Vozači tokom telefonskog razgovora kasnije počinju da koče, a koče i intenzivnije nego uobičajeno.

Pogledajte više