BEZBEDNI DRUMOVI SPASAVAJU ŽIVOTE: Šta sve predviđa Strategija bezbednosti saobraćaja
UKOLIKO se ostvare ciljevi Strategije bezbednosti saobraćaja 2023-2030. godine, koju je usvojila Vlada, i ako ne strada nijedno dete na putu, a broj poginulih i teško povređenih se prepolovi u odnosu na 2019. godinu, u Srbiji će biti spašeno 1.382 života, među kojima 68 dece.
Ovo su procene Agencije za bezbednost saobraćaja, čiji su stručnjaci, između ostalih, radili na ovom važnom dokumentu.
- Ambicija nam je da Srbija bude među 10 najbezbednijih zemalja Evrope, prema vrednostima javnog rizika smrti i javnog rizika teških telesnih povreda u drumskom saobraćaju - kaže za "Novosti" Mirko Koković, pomoćnik direktora Agencije za bezbednost.
- Ukoliko bi se dosledno pratio princip "nulte tolerancije", prosečne godišnje društveno-ekonomske posledice (troškovi, gubici i štete) saobraćajnih nezgoda bile bi značajno manje od 4,1 milijardu evra, koliko sada iznose.
Naime, analiza sprovođenja prethodne strategije za period 2015-2020. godine, pokazali su da je trošak jedne saobraćajne nezgode sa poginulima 3.273.909 evra, sa teško povređenima 498.591 evra, a sa lakše povređenima 38.514 evra. Ukupni društveno-ekonomski troškovi saobraćajnih nezgoda godišnje premašuju četiri milijarde evra, a u petogodišnjem periodu Srbija je na konto toga ukupno izgubila 20,5 milijardi evra!
O izgubljenim životima da i ne govorimo, budući da je svaki - neprocenjiv. U prethodnoj Strategiji procenjeno je da će realizacijom mera koje je predviđala biti spasen 2.121 život, odnosno smanjen broj za 9.528 teško povređenih. Međutim, između 2016. i 2020. godine, bilo je za 730 poginulih (od kojih 66 dece) i 5.122 teško povređenih više nego što je prognozirano.
Nova Strategija, objašnjava Koković, predviđa funkcionalan sistem bezbednosti saobraćaja u kome institucije i pojedinci uspešno sarađuju i usaglašeno deluju.
MRAČNA STATISTIKA
PODACI Agencije i MUP-a pokazuju da je procenat upotrebe sigurnosnog pojasa na zadnjem sedištu samo 19,1 odsto, da 0,68 odsto vozača putničkih automobila vozi pod značajnim dejstvom alkohola, da je procenat prekoračenja brzine 51,1 odsto, a procenat upotrebe sistema zaštite za decu samo 48,7.
- Predviđa se projektovanje, izgradnja i održavanje puteva tako da se najmanje 75 odsto putovanja obavlja putevima sa visokim standardima bezbednosti. Ići će se na to da prosečna starost putničkih i komercijalnih motornih vozila bude ispod 14 godina, a kultura učesnika u saobraćaju na nivou najrazvijenijih zemalja Evrope. Planira se i sistem spasavanja i zbrinjavanja koji maksimizira mogućnost preživljavanja i uspešnost medicinskog oporavka povređenih - poručuje Koković.
Ipak, kada se sve sabere, faktor "čovek" ima najveći uticaj na nastanak saobraćajnih nezgoda, i to u oko 95 odsto slučajeva, poručuju iz Agencije.