FELJTON - VREĐANJE I ISMEVANJE POREKLA VOĐA RADIKALA: Crkva je odgovarala republikancima: "Oprosti im, Bože, ne znaju šta rade"
ATMOSFERA u redakciji „Republike“ podsticana je nastavkom suđenja autoru „Pisma švajcarskom kralju“.
U poslednjim danima marta konačno je zasedao sud čije su članove, baš kao i funkcionere policije i uključene političare ostrašćeni republikanci omalovažavali tako što su njihova imena i prezimena pisali malim početnim slovima.
Očekujući potvrdu ranije ili čak donošenje teže presude, urednici „Republike“ Vasikić i Krčevinac, iskoristili su priliku da optuženičku klupu pretvore u govornicu.
Optuženi Vasikić izjasnio se kratko i odlučno, dok je Krčevinac održao govor o tekovinama „velike Francuske revolucije“, slobodi štampe i važećem srpskom ustavu.
Sud je konačno osudio Vasikića na godinu dana zatvora. „Republika“ je samo mogla da prenese negodovanje publike i demonstracije koje su nastavljene u Knez Mihailovoj ulici.
Poništavanje policijske zabrane trinaestog broja „Republike“ od strane suda, koje se dogodilo istog dana, uredništvo lista nije videlo kao nešto više od ciničnog pritvorstva: „Policijsku zabranu Sud nije odobrio. Zašto, nije teško pogoditi. Istog dana kada su sudije imale da pročitaju presudu našem odgovornom uredniku, trebalo je da domeću i rešenje kojim se odobrava policijska zabrana, a oni kao dobri hrišćani i verna pastva Mitropolita Dimitrija i vladike Melentija nisu smeli za jedan dan učiniti dva greha.“
INDIKATIVNA je bila mera republikanskog ogorčenja. One koje su u sudu i politici smatrali neposredno odgovornim za progon Republike, vređali su i ismevajući njihovo socijalno i etničko poreklo. Prve ljude vlade, uglavnom funkcionere NRS-a na čelu sa Nikolom Pašićem, predstavljali su kao lažne veličine. Međutim, imenicu „sud“ su i dalje pisali velikim početnim slovom, kao i činove i imena crkvenih velikodostojnika. Na drugoj strani, i crkvena jerarhija primetila je nastanak republikanskog pokreta i, posebno, njegov antiklerikalizam. Za razliku od vladajućih političara, neposredno je na njega i odgovorila. U Arhipastirskoj poslanici objavljenoj o Velikom postu episkop timočki g. Melentije, nekoliko puta ranije spominjan na stranicama „Republike“, rekao je: “Drugi opet propovedaju da treba uništiti monarhijsku upravu, pa zasnovati republiku. Ali im je na nišanu prvo vera i crkva, te u svojoj besomučnosti vređaju i napadaju i same velikane srpskog naroda i plemena, kao, na pr. Sv. Savu! Ne zna čovek šta da kaže, za takve bolesne umove i popale za Srpstvo Srbe?! Da li da slegne ramenima i reče: ’Oprosti im, Bože, ne znaju šta rade’, ili da im na čelo stavi pečat naroda i neprijatelja crkve i Otadžbine naše, neprijatelja vaskolikog Srpstva?!... S toga te, draga moja pastvo, upozoravam, da se čuvaš te suviše slobodoumne i slaboumne braće i bolje reći nebraće naše, da ih se kloniš, da s njima nemaš nikakve zajednice, da njihove knjige, spise i listove ne čitaš, jer to i sveta crkva zabranjuje: jeretičke – bezbožne – knjige čitati. Ko pak hoće, može ih – a trebalo bi po hrišćanski – odvraćati od toga pogibaonog puta, kojim su pošli i idu. Nema im uspeha, onda ih se kloniti ka' žive vatre, mutne vode ili kužna vazduha. Kužna vazduha ili otrovna zadaha svak se boji i bega.
Bezbožnici su još gori nego li kužan vazduh. Oni truju duše ljudske, duhovno ih ubijaju, konačno upropašćuju. Stoga sv. apostol Pavle i veli: ’čoveka jeretika – otpadnika – po prvom i drugom savjetovanju kloni se, znajući da takav konačno i griješi i sam je sebe osudio. (Titu, III, 10, 11)’...“
REPUBLIKANCIMA ovaj, „pozdrav sa zlatonosnog Timoka (upućen od) doktora bogoslovije iz Osečnice“, nije bio drag. U sledećem broju lista ocenjeno je kako je poslanica napisana u „klerikalskom histeričnom stilu“. Motive svojih kritičara iz crkve videli su kao posledicu finansijskih veza crkve sa monarhijskom državom. Tvrdnje da su protivni veri i srpskim tradicijama odbacivali su kao klevete. Pozivajući se na samog Hrista i njegovu tvrdnju o „carstvu koje nije od ovog sveta“ te obaveze da se "dâ caru carevo a Bogu Božije", te na versku i svaku drugu trpeljivost, kritikovali su i odbacivali navode iz poslanice. Verovali su i da je za pobedu antiklerikalizma vezana budućnost demokratije i civilizacije. Mišleov citat u rubrici „Republikanska filosofija“, zato su, iako se odnosio na Francusku i njenu sasvim drugačiju crkvu, našli za sasvim prikladan: „Reč sveštenik znači monarhija, reč učitelj znači republika.“
Autori „Republike“ bili su kritični prema radu Bogoslavije Sv. Save. Tvrdili su da ova ustanova progoni slobodno mišljenje, telesno kažnjava, fizički iscrpljuje (glađu i lošim životnim uslovima) i moralno upropašćava svoje učenike. Zato su i podržavali štrajk učenika šestog razreda. Zanimljivo je da su učenike, koji su ipak slobodnom voljom izabrali da se školuju za sveštenički poziv, savetovali da se bore protiv dogme i pozivali se na Dositeja Obradovića, koji je kao mlad napustio manastir. [...]
Krajem 1907. „Vojni list“ je objavio da će biti promenjene vojničke zastave. Pored toga što će ubuduće svaka nositi i sliku Sv. Andrije Prvozvanog, odlučeno je da će raniju maksimu „Za kralja, veru i otadžbinu“ zameniti kraća „Za kralja i otadžbinu“. Protiv ovoga se javno oglasio i mitropolit Dimitrije. Na drugoj strani, u „Republici“ je javljeno da su „neki listovi“ protestovali ne samo protiv verskog već i zbog dinastičkog karaktera odluke da svetitelj zaštitnik doma Karađorđevića bude na zastavama državne vojske. Za republikance okupljene oko lista „Republika“ jasno je bilo da deviza treba da bude ona sa kojom će svaki vojnik „znati za šta se bori i radi čega se žrtvuje“, ona je glasila „Za otadžbinu“. [...]
REPUBLIKA je prestala da izlazi krajem maja 1909, posle godinu i po mukotrpnog opstanka.
Kao da je sa mirnim prihvatanjem aneksije Bosne i Hercegovine nekako odumrla i ona.
Svakako je njeno gašenje bilo u većoj meri gušenje, budući da je i posle zaustavljanja prakse zabranjivanja, uredništvo ukazivalo na otežavanje poslovanja novina. „Republika“ od svog početka nisu bile isplative novine. Obnovljena je zakratko tri godine kasnije. U jedinom broju nije bio samo izmenjen grafički dizajn, koji je postao svedeniji i konvencionalniji. Teme su postale uobičajene, stranačke. Na prvoj stranici, osim u naslovu, nigde više nisu spomenute ni republika ni republikanska demokratija. Teme su bile, pre svega, dnevne, političke, kritikovali su „fuzionašku“ vladu, zamerali joj manjak morala i demokratije. Izveštavali su o prilikama na Balkanu, kao i o statusu stranaca u Švajcarskoj. Malo su bili slobodniji kad je reč o pozivanju na književnost.
Analizirali su Bibliju i preneli vesti o kongresu „slobodnih mislilaca u Rimu“, ali daleko manje nego u ranijim godinama.
Poslednji broj „Republike“, objavljen posle trogodišnje pauze, uredio je Milan Lazić. I adresa novina je promenjena, pa je ona iz Baba Višnjine 33 premeštena u Ratarsku 37.
Poslednji, ali i pretposlednji broj imali su i reklame, na poslednjoj strani: drugi samo jednu a prvi čak četrnaest.
"UZIMANjE SLOBODE
AKO u Kraljevini Srbiji 1908. i nije bilo mnogo slobode, republikanci su je uzimali više nego što bi se to ikada moglo očekivati. Vest o prekom sudu u Crnoj Gori "Republika" je ispratila kratkim člankom. Zaverenike protiv kneza Nikole označili su kao "nekoliko nesmišljenih mladića", čija osuda neće osujetiti "revolucionarnu akciju u Crnoj Gori i Brdima. Ali... varaju se: misao da su kraljevi samo svojom smrću korisni sve više obuzimlje balkanske duhove".
SUTRA: SOCIJALDEMOKRATE TRAŽE USPOSTAVLjANjE REPUBLIKE