OVO SU HEROJI KOJI SU SPREČILI SUDAR VOZOVA "Novosti" sa dispečerima: Reagovali smo brzo
Najzaslužniji za srećan ishod jutrošnjeg incidenta su Davorka Čančarević i Marko Rodić, dispečeri u novom telekomandnom centru "Infrastrukture železnice" u stanici Beograd "Centar".
Sudar je pretio kada je putnički voz, koji je iz Bara saobraćao za Beograd, ulazio je na deveti kolosek u železničkoj stanici "Zemun". U isto vreme, regio voz, koji je iz Novog Sada saobraćao ka Beograd "Centru" krenuo je sa osmog koloseka. Prema prvim informacijama, bez odobrenja je prošao izlazni signal koji je zabranjivao dalju vožnju. Oba voza su blagovremeno zaustavljena, sudar je izbegnut, nema povređenih i nema nikakve materijalne štete.
I oni i šef telekomandnog centra Aleksandar Jovanović reagovali su pribrano, odgovorno i na vreme. Kada su na monitorima za praćenje saobraćaja odmah registrovali položaj vozova i shvatili šta se sprema, alarmirali su Centar za daljinsko upravljanje naponom.
- Sve se desilo oko 9.15 - pričaju, za "Novosti", Davorka Čančarević i Marko Rodić. - Primetili smo nepravilnost u stanici "Zemun" oko položaja skretnica i puteva vožnje. Shvatili smo o čemu se radi i pozvali smo Centar za upravljanje naponom, dali naređenje da se isključi napon, što su kolege i uradile. Bilo je veoma brzo. Vozovi su stali posle nekoliko sekundi, gotovo u mestu. I sve se srećno završilo.
Njihov šef Aleksandar Jovanović objašnjava da njegovi saradnici u svakom momentu prate kretanje svakog voza, od početne do krajnje stanice. Bezbednost je na prvom mestu, te se ovakvke situacije ne dešavaju često.
- Dakle, svaki voz se prati sve vreme dok ne završi vožnju. Ponekad bude i desetak vozova u istom trenutku - kaže nam Jovanović. - Njih dvoje su u deliću sekunde videli istu situaciju i odmah su reagovali. Bez obzira na to što železnički saobraćaj ide po redovnom i unapred utvrđenom rasporedu, oni sve to moraju da isprate jer je u pitanju živa stvar. Uređaj jeste savremen, ali su ljudi tu zbog nekih nepredviđenih situacija kao što je ova sad.
Mada vozovi nisu postigli ubrzanje jer je jedan tek ulazio, a drugi izlazio iz stanice, sudar bi bio neizbežan. Mašinovođa koji je napravio prekršaj je izašao iz voza i pokušao da zaustavi voz koji mu je išao u susret.
- Svi su reagovali koliko su mogli sa svoje pozicije. Kako smo čuli, i taj mašinovođa je bio veoma uznemiren i potresen. Imamo tehnologiju uz pomoć koje na jedan klik dobijemo Centar za upravljanje naponom. Nema biranja broja, ceo sistem je namerno doveden do savršenstva da bi se ovakve stvari sprečile. Kolege iz Centra za upravljanje naponom se odmah javljaju, čim ih zovemo znaju da je nešto hitno. I mašinovođe imaju monitore poput naših, i javljaju nam za svaki problem koju uoče na kontaktnoj mreži, da li je oborena, da li se nešto zakačilo...
Heroji današnjeg dana, Davorka i Marko, ovim poslom bave se već 27 godina.