VOZAČ AUTOBUSA I SA PROBNOM B: Starosna granica spušta se sa 24 na 21 godinu, još jedan uslov je obavezan dodatni sertifikat sa obuke

В.Ц.С. 11. 08. 2023. u 12:00

NAJAVLjENE izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, kojima se spuštaju uslovi za C i D kategorije, izazvale su zabrinutost javnosti da bi dodatno mogla da bude ugrožena bezbednost na putevima, pošto će ubuduće i mladi i neiskusni vozači moći da sednu za volan kamiona, pa i putničkog autobusa.

Foto N. Skenderija

U MUP-u, koji je predlagač ovog zakona, objašnjavaju da su izmene upravo tako koncipirane da se privredi obezbedi veći broj vozača, ali da se pritom ne ugrozi bezbednost saobraćaja, koja nije na zavidnom nivou. Samo od početka ove godine registrovano je više od 1.000 saobraćajnih prekršaja i 56 saobraćajnih nezgoda.

- Transportna privreda je konstantno u nedostatku vozača komercijalnih vozila. S obzirom na to, Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja zamišljen je da pruža određene olakšice za sticanje tih vozačkih kategorija - kaže za "Novosti" načelnik Uprave saobraćajne policije, pukovnik policije Slaviša Lakićević.

On objašnjava zašto su predviđene baš ovakve izmene, ali i kakvo je stanje na putevima, odnosno kako opada broj nezgoda, ali raste broj stradalih i za volanom putničkih kola sve je više vozača pod dejstvom alkohola i narkotika. Ovakva neodgovornost kod profesionalnih vozača izuzetno je retka.

Foto: D. Balšić

Suštanje starosne granice sa 24 na 21 za vozače autobusa

- Kada je u pitanju vozačka dozvola za upravljanje vozilima kategorije C, predvideli smo sniženje starosnog uslova sa 21 navršene godine života na 18, uz prethodnu obavezu sticanja Sertifikata o profesionalnoj kompetenciji (CPC). Predloženo je i da C kategoriju može dobiti osoba koje već ima probnu vozačku dozvolu kategorije B, a ne samo "punu" vozačku dozvolu ove kategorije. Zakonom nije propisano izdavanje probne vozačke dozvole za kategoriju C, pa se ograničenja za vozača sa probnom vozačkom dozvolom ne odnose na onog kojme je izdata dozvola za C. Međutim, prilikom izmene podzakonskog akta kojim se uređuje pitanje vozačkih dozvola, biće razmotreno i propisivanje određenih ograničenja za vozače koji su C kategoriju stekli po olakšanim uslovima. Ako budu propisana, ta ograničenja će se upisivati u vozačku dozvolu - objašnjava Lakićević.

Za dozvolu za upravljanje vozilima kategorije D starosni uslov pada sa 24 na navršenu 21 godinu života, uz prethodnu obavezu sticanja CPC. Predloženo je i da D kategoriju može dobiti onaj ko već ima dozvolu ili probnu vozačku dozvolu kategorije B.

Prošle godine MUP je, inače, evidentirao 68 saobraćajnih nezgoda, dok je za prvih sedam meseci ove godine zabeleženo 56. Iako se broj smanjuje iz godine u godinu, smrtno stradalih i povređenih je više.

- Uprava saobraćajne policije permanentno sprovodi aktivnosti kako bi se sprečila štetna posledica pre nego što nastane - dodaje Lakićević. - Konsultacije sa svim koordinirajućim subjektima i akcije unapređenja bezbednosti na kritičnim tačkama su svakodnevne, kako kroz apele putem medija, tako i kroz unapređivanje uočljivosti saobraćajne signalizacije. Predlažući zakonske izmene, sagledali smo uporedno rešenja koja su implementirale države u regionu, odnosno sagledavamo sisteme bezbednosti koji su pokazali najbolje rezultate.

Ako nepoštovanje saobraćajnih propisa preraste u ponašanje u gruboj suprotnosti sa pravilima saobraćaja i bez pokazivanja obzira prema bezbednosti ostalih učesnika u saobraćaju, govorimo o nasilničkoj vožnji, čija je posledica često saobraćajna nezgoda. Prošle godine otkriveno je ukupno 1.559 prekršaja nasilničke vožnje (za devet odsto više u odnosu na 2021. godinu), dok je za prvih sedam meseci ove godine bilo 1.612 ovakvih prekršaja (za sedam odsto više nego u istom periodu lane).

VOZE BEZ DOZVOLE

PROŠLE godine dogodilo se 1.413 saobraćajnih nezgoda u kojima su učestvovali vozači bez izdate vozačke dozvole. Za prvih sedam meseci ove godine bilo ih je 811, kaže Lakićević.

U toku 2022. godine otkriveno je ukupno 63.775 prekršaja upravljanja vozilom pod dejstvom alkohola (za 28 odsto više nego 2021.) i 2.618 upravljanja pod dejstvom psihoaktivnih supstanci (za devet odsto više nego prethodne godine). Takođe, lane se dogodilo 4.645 saobraćajnih nezgoda u kojima je vozač bio pod dejstvom alkohola preko 0,2 mg/ml, dok je ove godine bilo 2.357. Prošle godine je u 178 saobraćajnih nezgoda evidentirano da je vozač pod dejstvom psihoaktivnih supstanci, a ove u 114.

Pogledajte više