ZAŠTO VOLIMO DOMAĆE PROIZVODE? Srbija je zemlja bogata neispošćenom zemljom, a do letine se dolazi minimalnom primenom agrotehničkih mera

Novosti Onlajn

17. 02. 2023. u 10:00

U MORU proizvoda različitog porekla na rafu maloprodajnih objekata ruka prosečnog potrošača najlakše kreće ka onom koji nosi jasnu oznaku da je proizveden u Srbiji.

Foto N. Fifić

Da li je reč o nostalgiji prema ukusima rodnog kraja, poverenju ili zrnu patrotizma, tek roba jasno brendirana kao domaća sve brže nestaje sa polica prodavnica.

Da postoji neka "tajna veza" svedoči podatak s kraja prošle godine da proizvodi označeni kolektivnim žigom "Čuvarkuća" beleže rast prodaje između 30 i čak 70 odsto. To je, između ostalog, iniciralo i strategiju velikih trgovinskih lanaca u snažnijem okretanju ka domaćem voću, povrću i mesu, koje očigledno imaju visoku reputaciju među potrošačima.

Da je roba "mejd in Srbija" - poljoprivredni proizvodi naročito - tražena i cenjena svedoči i podatak da je samo najveći trgovinski lanac u Srbiji tokom 2022. godine na tržište plasirao više od 50.000 tona voća i povrća proizvedenog u našoj zemlji i da sarađuje sa više od 200 domaćih proizvođača voća i povrća.

Foto: Free Images Pixabay

Među njima je i Poljoprivredno gazdinstvo Pera Đuričkov iz Debeljače, koje se na više od 200 hektara zemlje bavi proizvodnjom povrća - šargarepe, peršuna, crnog luka i paškanata. Duže od 18 godina ovo moderno gazdinstvo sarađuje sa "Maksijem", a zašto potrošači biraju domaću robu za njih odavno nije dilema:

- Srbija je zemlja bogata suncem, vodom i neispošćenom zemljom, a do letine se dolazi minimalnom primenom agrotehničkih mera, posebno pesticida. Postoji šargarepa iz uvoza, izuzetno lepog izgleda, ali proizvedena gotovo laboratorijski - gotovo bez ukusa. Razlika je ogromna između domaćeg i belog luka iz uvoza. Kupci to prepoznaju i vrednuju - kaže Goran Ristić, komercijalni direktor ovog gazdinstva.

I u Privrednoj komori Srbije potvrđuju visok renome proizvoda sa oznakom da su proizvedeni u našoj zemlji:

- Kupovinom ovih proizvoda najbolje se čuva ekonomija Srbije, jer tri puta više vrednosti ostaje u zemlji. Time se čuvaju srpska sela, otvaraju nova radna mesta, a mladi motivišu da ostanu u zemlji - kažu u PKS.

Da kupovina proizvoda proizvedenih u Srbiji ima i svoju vrednosnu komponentu potvrđuje profesor sociologije Milovan Mitrović, član Odobra za selo SANU.

Foto arhiva

- Poverenje je tu ključna činjenica. Reputacija ovih proizvoda, na stranu njihova cena i marketinške kampanje, pokazuje veru u naše društvo i njegovu tradiciju, shvaćenu kao akumulaciju viševekovnog iskustva. Puno je slojeva u tome - počev od toga da i dalje postoji vera da srpski proizvođač i sam jede proizvode koje prodaje, pa do prehrambenog patriotizma i želje da se pomogne domaća privreda. Veliki broj građana istinski želi da svoju državu pomogne tako što će kupiti voće ili povrće koje je u našoj zemlji zasađeno, ubrano i izneto na prodaju - objašnjava profesor Mitrović.

UKUS DOMA I TRADICIJE

Privredna komora Srbije pokrenula je u junu 2020. godine akciju "Stvarano u Srbiji", usmerenu na podršku domaćim proizvodima i proizvođačima, kao i na jačanje svesti potrošača o značaju kupovine domaćih proizvoda. Žig kakav je "Čuvarkuća" ponelo je bezmalo 1.000 proizvoda, koji su visoko kotirani među potrošačima.

Ovaj žig garantuje natprosečan kvalitet, stvoren u Srbiji, od domaćih resursa. Oznaka, međutim, poseduje i kućnu "karmu" - donosi tradicionalne ukuse i mirise koji su doboko ukorenjeni među prosečnim potrošačima u Srbiji.

Pogledajte više