DESPOT TRAŽIO ČUDO DA BI SPASAO DRŽAVU: Ove godine navršava se 570 godina od prenosa čudotvornih moštiju Svetog apostola Luke u Smederevo
OVE godine navršava se 570 godina od pokušaja despota Đurđa Brankovića da spreči krah srpske srednjovekovne države otkupom jedne od najvećih svetinja hrišćanskog sveta.
Za vrtoglavih trideset hiljada zlatnih dukata, od turskog vladara Epira, kupio je čudotvorne mošti Svetog apostola i jevanđeliste Luke verujući da je u njima spasenje, a hodočašće i dolazak svetitelja u Smederevo najvažniji je duhovni događaj u istoriji grada.
Pokušaj srpskog vladara da izmoli spasenje za narod i državu, za mnoge je mistična istorijska priča, mit ili legenda. Ima i onih koji o tome, nažalost, ne znaju gotovo ništa. To ovih dana pokušavaju da poprave smederevski čuvari kulturnog nasleđa. U gradskom muzeju održano je predavanje na kom su se čuli novi i zanimljivi detalji o tome kako je Đurađ Branković organizovao spasiteljsku misiju i poslao delegaciju u Epir da otkupi svete mošti.
Znamenita relikvija otkupljena je od turskog sultana za neverovatnih 30.000 dukata u zlatu, jer jedan od najbogatijih vladara u Evropi nije žalio novac, istrajan u veri da će čudo spasti državu. Mošti su iz Rogosa u Epiru u srpsku srednjovekovnu prestonicu stigle 12. januara 1453. godine. Ovaj događaj detaljno je opisan u srpskoj srednjovekovnoj književnosti, pre svega u Pariskom i Beogradskom rukopisu. Veličanstveno hodočašće praćeno je oduševljenjem pobožnog naroda, a posebno je zabeležen doček u manastiru Gračanici i svečani dolazak moštiju u Smederevo.
- Đurađ Branković izašao je sa porodicom u susret svetiteljevim moštima, van gradskih bedema. Mošti su prenoćile u dvorskoj crkvi u kojoj je čitave noći služeno svečano bdenije, da bi sutradan, takođe uz pratnju vladara, bile unete u novosazidanu Blagoveštenjsku crkvu - navodi dr Snežana Cvetković, muzejska savetnica.
U delegaciji koja je po nalogu despota 1452. godine išla da pregovara o otkupu moštiju svetitelja, bio je i iguman lešjanski Venedikt. Zbog ovoga, delegacija manastira Lešje prošle godine obišla je mesta gde su mošti boravile pre dolaska u srpsku zemlju.
- Naša ekspedicija je obuhvatila tri putovanja tokom 2022. godine. Sa sobom smo nosili prevod službe i paraklisa o prenosu moštiju apostola Luke - odnosno spise koji su spevani u Smederevu pre 570 godina i molitveno smo prizivali u sećanje to kako je Smederevo poštovalo apostola i jevanđelistu - govori monahinja Serafima (Novaković) iz manastira Lešje.
Turci su ušli u Smederevo u sredu, 20. juna 1459. godine. Srpska srednjovekovna država prestala je da postoji. Brankovići su morali da odu, ali su "poneli" i sveca.
- Napuštajući grad, mošti Svetog Luke sa sobom je ponela Jelena, unuka despota Đurđa.
One su bile Jelenino privatno vlasništvo. Svetinju je čuvala u tvrđavi Teočaku na Tavni, a potom su prenete u Jajce. Kad je Bosna pala u ruke Turaka 1463. mošti su dopale u ruke franjevaca i oni su ih preneli na teritoriju Dubrovačke republike, zatim su prodate Mlečanima i tako su dospele u Veneciju. U početku su boravile u Crkvi Svetog Nikole na ostrvu Lidu kod Venecije, ali su ubrzo prenete u Crkvu Svetog Jova - govori monahinja Serafima.
Šest godina svetitelj je bdeo nad Smederevom, ali i danas, pet vekova kasnije, ovde ga još doživljavaju kao zaštitnika grada.
- Prisustvo moštiju Svetog apostola i jevanđeliste Luke u srpskoj zemlji i u Smederevu imalo je nesumnjiv istorijski i duhovni značaj za sredinu koja je svetinju čuvala.
Despotovina je pala, mošti su otišle daleko, ali ovaj grad do danas postoji i čuva pravoslavnu veru koju je zaveštao despot Đurađ Smederevac. Da u ovom gradu do danas živi sećanje na apostola Luku i na njegov dolazak u Smederevo, pokazuje naše sabranje - 570 godina nakon što su zidine Smedereva primile sveštenu riznicu - mošti Hristovog učenika - navela je monahinja Serafima na predavanju na kome su, takođe, govorile i dr Danica Popović, naučna savetnica Balkanološkog instituta SANU, i Vesna Sara Peno, naučna saradnica Muzikološkog instituta SANU.
I za kraj - dokaz da vekovi nisu rešili još jednu misteriju.
Despot Đurađ je preminuo 1456. godine, tri godine pre kraha srednjovekovne Srbije.
Nikada nije utvrđeno gde je sahranjen. Mošti Svetog Luke odnete su iz Smedereva 1459. Blagoveštenjsku crkvu, koju je Đurađ gradio u Smederevskoj tvrđavi kao svoju zadužbinu, i u kojoj su bile pohranjene mošti Svetog Luke, Turci su srušili odmah po osvajanju. Njenim kamenom sazidane su kule barjaktare na uglovima grada. I pored više pokušaja, ostaci hrama, u kome su bile čudotvorne mošti, ni do danas nisu pronađeni, kao ni Đurđev grob.
Oni su, veruju mnogi, i dalje negde u podzemlju srednjovekovne srpske prestonice.
FRESKA PRENOSA I DOČEKA
PRENOS moštiju svetitelja predstavlja i deo živopisa u hramu Svetog Georgija u Smederevu. Fresku dočeka moštiju u Smederevo oslikao je ruski umetnik Andrej Bicenko 1934-1936. U prvom planu je otvoren kovčeg sa moštima Svetog Luke kome se klanjaju Đurađ Branković i despotica Jerina sa decom. U naselju Carina u Smederevu sazidan je Hram Svetog Luke.
UPITNA AUTENTIČNOST
- JOŠ nije precizno određeno pitanje autentičnosti moštiju Svetog Luke koje se čuvaju u Italiji, i oko kojih se spore Padova i Venecija. Sa ciljem dokazivanja autentičnosti vođene su brojne rasprave, vršene antropološke analize i donošene papske odluke.
Konačno, odlučeno je da se autentične mošti apostola čuvaju u Padovi, dok su mošti u Veneciji identifikovane kao mošti Svetog Luke Jeladskog - kaže monahinja Serafima.
SVETE MOŠTI
PREMA predanju posvedočenom u većem broju izvora, apostol Luka je propovedao u Beotiji gde se upokojio. Prema nekim izvorima, skončao je mučenički tako što je obešen o maslinu. Svete mošti su do 4. veka bile u Siriji, odatle su prenete u Carigrad i položene u Crkvu Svetih apostola, gde su bile do upada krstaške vojske u vizantijsku prestonicu. More je potopilo brod sa pokradenim telom Svetog apostola Luke na obalama Epira, i mošti su tako došle u posed Turaka.