PROKLETSTVA SE OBISTINJUJU? Srbi i danas strepe, a kletve urezuju i na - spomeniku (FOTO)
KLETVE, vradžbine, bacanje čini i bajanje jesu drevni oblik sujeverja oduvek prisutnog širom planete i kod svih svetskih kultura i religija.
Prema rečima muzejskog savetnika Zavičajnog muzeja u Jagodini dr Branislava Cvetkovića, ima ih u Starom zavetu, u kome Bog proklinje zmiju, ali i u Novom zavetu, u kome Isus proklinje neplodnu smokvu. U javnom diskursu kletve se danas neretko mogu čuti kroz obraćanja političara i crkvenih prelata…
U okviru Epigrafske zbirke Zavičajnog muzeja čuva se jedan takav spomenik. Reč je o ploči od tamnog kamena na kome je uklesan tekst: „Imanje Miladina Pešića Piroćanca lončara, podižu sebi uspomenu Miladin i Persa, proklet bio ko prodao.“ Pošto u muzejskoj dokumentaciji nema podataka na koji je način ploča stigla u fond, ona verovatno potiče sa srušene kuće u Levačkoj čaršiji na čijoj se fasadi nalazila.
- Iz arhiva smo saznali da je Miladin Pešić bio sin Julijane i Janaćka Pešića, zemljoradnika iz sela Nišora kod Pirota. Kao udovac od 36 godina on se 29. jula 1919. godine oženio drugi put Persidom od 32 godine, udovom Lazara Hajdukovića, zemljoradnika iz Obreža i kćerkom Stanojke i Obrena Stevanovića, zemljoradnika iz Belušića. U crkvenim knjigama umrlih stoji da je Miladin Pešić, lončar iz Jagodine s kućom u Levačkoj čaršiji b.b. umro 22. februara 1944. godine „od starosti“, a imao je tek 63 godine. Podaci o njegovom uzrastu iz crkvenih knjiga nisu u saglasju jer je po knjizi venčanih bio rođen 1883. godine, a po knjizi umrlih 1881. godine – navodi dr Cvetković za „Novosti“.
On dodaje da domaći mediji od 2013. godine često preštampavaju identičan tekst o „Vili Stajković“ u Vrnjačkoj Banji na kojoj stoji ploča od crvenog mermera s tekstom koji sadrži kletvu. Vlasnici kuće, Blagoje i Jelena Stajković, zlatnim slovima poručuju: „Ostavljamo prokletstvo onome ko proda i ko kupi ovu kuću.“
- Novinski komentar prenosi stav meštana da je ovakva kletva nepoznata u tom kraju i tumače je običajima iz Negotina odakle potiče vlasnik kuće. Ipak, etnografska proučavanja beleže ih i drugde kao običaj da se imanja ne prodaju tuđinu, već rođaku, ili makar komšiji, pa bi domaćin kuće u nekim slavonskim selima na samrti kazivao: „Proklet bio deco, ko ovo imanje proda i onaj ko ga kupi“ – dodaje dr Cvetković.
KLETVA SE OBISTINILA
O tome koliko Srbi veruju u moć kletve, možda najbolje govori knjiga „Kletva“ sada pokojnog Milovana Miletića iz Mijatovca nadomak Jagodine. „Seme im se zatrlo da Bog da! Da Bog da da im se Arnauti po kući šetaju i Cigani im po avliju kovali! Da Bog da da im se sveća ugasi, i seme im se, da Bog da, zatrlo!… Ovako je, navodi se u knjizi, Milovanova baka Milunka klela tri mladića, koji su izdali njenog sina Milosava, zbog kojih je završio u zatvoru, i koji je, videvši da iz njega živ neće izaći, ubijen prilikom bekstva iz zatvora. Milovan je tada imao samo dve godine.
Govoreći za „Srpske misterije“, izdanje „Novosti“, pre dve godine rekao nam je da su se sve kletve obistinile, da su dve porodice zatrte, dok je u trećoj naslednik Ciganin.
- Kletva je počela da „deluje“ već posle deset godina - rekao nam je Milovan pre dve godine. - Tada je počeo da propada jedan od trojice koji su njegovom ocu namestili da ode u zatvor. Iako je imao suprugu, sina i kćerku, domaćinstvo mu je u korov zaraslo, a seme zatrlo. Ćerka se u to vreme, kada to uopšte nije bio običaj, venčavala i razvodila nekoliko puta. Umrla je bez poroda. Sin je prebegao u Australiju, nikada nije došao u zavičaji, nikada se nikom nije javio, tako da niko ne zna njegovu sudbinu. Čoveku koji je izdao mog oca u međuvremenu je umrla žena. Živeo je kao samotnjak. Imao je dva brata, ali nije bio u dobrim odnosima sa njima. Jednog dana otišao je da se prošeta preko mosta na Moravi. Posle nekog vremena njegov poluraspadnut leš našli su u nekom šancu.
Drugom je, kazivao nam je, koji je stradao četiri godine posle prvog „izdajnika“, najpre umrla žena, a ćerka jedinica ostala je bez poroda. I on je živeo kao samotnjak. Napijao se po kafanama. Jedne noći je tako pijan pao u šanac. Kraj njega je prošlo stotinak ljudi i niko mu nije dao ruku, niti mu prišao da mu pomogne. Umro je nekoliko godina kasnije kao samotnjak.
Treću porodicu stigla je kletva tako što im je snaha bila Ciganka, pa je i njihov naslednik bio Ciganin.
Milovanu je bilo teško da odrasta bez oca, a najteže mu je bilo u detinjstvu. Kad god bi se deca potukla, u srce ga je pogađala rečenica. „Videćeš ti kod mog oca“! Tu rečenicu on nikada nije mogao da izgovori. Preminuo je februara prošle godine, nadživevši sve koji su se urotili protiv njegovog oca, ali i većinu njihovih potomaka.
ZATIRANjE SEMENA
„Srbi tako kunu od Kosova pa naovamo“, konstatovao je u predgovoru Milovanove knjige „Kletva“ književnik i novinar Borislav Radosavljević, a potom obrazložio: „To znači da pravda može da dođe samo do Boga, nikako od ljudi. Da se Srbi neće popraviti nikada, da se neće pokajati i priznati svoje greške nikada, da niko nikada neće doći pred ucveljenu majku, kleknuti, saviti glavu do zemlje i priznati da je ubio na pravdi Boga čoveka boljeg od sebe. Zato mora da se umeša Bog i da mu zatre seme. Zato Srbi moraju da nestanu. Svake godine jedan grad manje... Rđavi ubijaju dobre, dobri se osvete rđavima. A majke ne mole Boga da oprašta grehe jednima i drugima, već da zatire, da zatire seme srpsko“.
VEROVANjA
Miša Brajković, fotograf u Zavičajnom muzeju u Jagodini, koji je istraživao pojam kletve, kaže da je ona nastala u prastara vremena, kada su ljudi mnogo više verovali u magijsku moć reči, ali da se posebno ukorenila kod Srba. Ona se „izriče u nemoći da se na drugi način odbrani od nanetog zla i sa verom da je to najviši sudija i da je to božija pravda“. Brajković podseća da je jedna od najpoznatijih kletni u Srba Lazareva kletva, jer posledice i danas mogu da se provere.
- Verovanje u magične moći reči izgovorenih kroz kletvu duboko je ukorenjeno u srpskom narodu. Veruje se da reči mogu da ubiju, osakate, razbole ili urnišu pojedinca i porodicu prema kojima su upućene. Veruje se i da ona ostavlja posledice do trećeg, pa čak i do devetog kolena – navodi Brajković i dodaje da ni od jednog jagodinskog sveštenika nije mogao d sazna ništa o kletvi, jer su svi odgovorili da crkva ne poznaje taj pojam.