ZAŠTITA ĆUPRIJE DUG "ĆIRI" I – BELOM: Pokrenuta inicijativa da se spase stari železnički most preko Kolubare u Ćelijama (FOTO)

Б. Пузовић 28. 11. 2022. u 10:33

UDRUŽENjE za očuvanje tradicija železnice "Lajkovačka pruga" apelovalo je na nadležne državne i lokalne institucije da od propadanja sačuvaju stari, gvozdeni most preko reke Kolubare.

Foto B. Puzović

Jer, prelazom u obližnjem selu Ćelije je, do ukidanja, saobraćala uzana, takozvana ćirina pruga.

Osim burne istorije, jer je tri puta građen i dvaput rušen, most je imao i važnu ulogu u životu jednog od najznačajnijih savremenih srpskih književnika, Radovana Belog Markovića, rođenog upravo u Ćelijama.

A, pomenuti most je podignut 1910, na trasi uzane pruge koja je spajala Lajkovac i Aranđelovac. Tokom Velikog rata, srušila ga je srpska vojska - da bi sprečila nadiranje Austrougara, koji su ga potom ponovo "podigli". Drugi put, uloge su bile obrnute: srušili su ga Austrougari, pri povlačenju, a 1919. ga je obnovila Srbija...

Foto V. Danilov

Radovan Beli Marković u parnjači

Prvobitno je služio za železnički, potom i za drumski saobraćaj. Ukidanjem uzane pruge, krajem šeste decenije prošlog veka, ostao je bez koloseka i popatosan je drvenim gredama. Nizvodno je, 1989, sagrađen novi, savremeni betonski most na Kolubari, na trasi Ibarska magistrala - Valjevo, pa je "ćirina" ćuprija pala u zaborav.

- Stari most u Ćelijama, dostojanstveno podnosi skrajnutost, osuđen na tužno bivanje bez svrhe, podsećajući po kojeg putnika namernika na večnu istinu da sve prolazi, da sa Kolubarom, koja pod njim lagano protiče, odlazi i njegov takozvani život - kaže Daren Milivojević, jedan od najbližih saradnika i prijatelj književnika Radovana Belog Markovića. - Gvozdeni most je tri puta iznova građen, da bi premostio Kolubaru na mestu gde je ona to oduvek dozvoljavala, pa otuda i ime lokaliteta Beli brod. Da li će Lajkovčani i Ćelijanci prepustiti zaboravu bogato istorijsko nasleđe, ili će se ostvariti zamisao Belog Markovića, da se stari most u Ćelijama proglasi za kulturno dobro, odnosno spomenik kulture, pokazaće vreme.

A, prošlog jula, stari most u Ćelijama bio je u žiži javnosti jer je upravo na njemu, uz brojnu publiku, priređena promocija nove, ispostaviće se i poslednje knjige legendarnog zavičajnog stvaraoca "Stojna vetrenjača". U januaru ove godine, Beli Marković je preminuo, pa počiva na groblju u Lajkovcu u kom je živeo i stvarao...

- Kada se lokomotiva nađe na mostu, mašinovođa pusti paru i sve nestane u jednom velikom oblaku, a onda ta garava lepotica, kao Venera, izranja iz morske pene, a voz polako ide u pristanište, u Lajkovac - ovako "ćiru" koji prelazi most na Kolubari u Belom brodu, kako se Ćelije "vodilo" u železničkom redu vožnje, pamti jedan od posetilaca internet-foruma ljubitelja železnica...

Borivoje Grujičić, predsednik udruženja za očuvanje tradicije železnice "Lajkovačka pruga" svedoči da su na mostu neprekidno dežurali železničari u uniformama, koji su svaki voz dočekivali i ispraćali kao najvredniji državni simbol, što je i bio. Danas, stari gvozdeni most u Ćelijama nagrizaju rđa i nemar, a oni drveni pragovi su propali, pa čame puni opasnih rupa za koje niko ne mari!

VEZA ŠUMADIJE I ZAPADNE SRBIJE

- MOST u Ćelijama je, preko reke Kolubare, spajao zapadnu Srbiju i Šumadiju - kaže Borivoje Grujičić. - Sredinom šeste decenije prošlog veka, železničari su organizovali dobrovoljne radne akcije, da dno Kolubare očiste od ostataka metalnih delova mosta zaostalih od miniranja u Prvom svetskom ratu. Izvađeno su prodali otpadu, a novac je poklonjen Fudbalskom klubu Železničar iz Lajkovca... Pre izvesnog vremena smo predlagali da se od železničarske varošice do Ćelija, pa i dalje, uredi biciklistička staza, te da stari most bude jedna od značajnih turističkih atrakcija.

Pogledajte više