ELEKTRIČNIM TROTINETOM NA KOLOVOZU DO 25 KM NA SAT: Mikrovozila na struju konačno će u zakonski okvir
ELEKTRIČNI trotineti, koji se godinama voze bez ikakvog reda i ograničenja konačno će biti zakonski regulisani!
Definisaće se kao lako prevozno sredstvo, čija će maksimalna brzina na kolovozu biti 25 kilometara na čas, a koristiće iste staze i trake kao biciklisti. Samo u posebnim situacijama, moći će da budu na putu.
Ovo, kako "Novosti" saznaju, piše u predlogu Izmena i dopuna Zakona o bezbednosti saobraćaja, koji bi uskoro mogao da se nađe u skupštinskoj proceduri. Prema rečima Zlatka Belencana, pomoćnika načelnika Uprave saobraćajne policije MUP, ovim aktom regulisaće se kretanje svih ovih prevoznih sredstava koja stručnjaci nazivaju "mikromobilnost".
- Naš predlog je da pravila koja važe za bicikliste u saobraćaju, važe i za trotinete - otkriva Belencan. - To znači da bi mogla da ih voze deca od 12 godina, s tim da bi koristili saobraćajne površine sa biciklistima, dok bi u određenim uslovima bili na kolovozu. Brzina od 25 kilometara važi za kolovoz, dok će na trotoaru morati da se prilagode kretanju pešaka, odnosno da idu između tri i pet kilometara na čas. Tražili smo da se nose svetloodbojni prsluci tokom vožnje na trotoaru. Vozači trotineta nisu svesni da su u prednosti u odnosu na pešake, i po brzini i po konstrukciji, a sebe svrstavaju među njih. Jer, udarac trotineta koji se kreće 15 kilometara na sat može biti poguban za dete ili stariju osobu, ako ih obori.
Belencan pojašnjava da je Uprava saobraćajne policije, upravo zbog ovakvih situacija, želela da kroz izmene i dopune, ovu, uslovno rečeno novonastalu situaciju u saobraćaju i neka nova sredstva uvede u regulatorne tokove. Iako o zakonskim regulativama na ovu temu
Uprava saobraćajne policije razmišlja još od 2019. godine, Zlatko Belencan kaže da je trebalo poštovati niz drugih mišljenja, kao i preporuka EU.
- Neko će se pitati zašto ovo nismo uradili ranije - kaže naš sagovornik.
- Međutim, mi kao kandidat za članstvo u EU moramo poštovati direktive evropskog zakonodavstva koje takođe nisu bile jedinstvene kada su u pitanju električni trotineti.
Čekali smo da se EU usaglasi i sada je ta mikromobilnost, odnosno električni trotinet definisan kao lako prevozno sredstvo. Obratili smo se stručnjacima mašinskih i tehničkih nauka i profesorima Saobraćajnog fakulteta. Bilo je različitih pristupa, neki su mislili da ne treba da ga označimo kao vozilo, ali mi ga moramo kvalifikovati tako jer postoji neko ko upravlja njime. Moraćemo biti obazrivi po pitanju stavke da li je to sredstvo za prevoz ljudi, jer evropsko zakonodavstvo to još uvek nije definisalo.
BAHATI I BEZOBZIRNI
NAŠI sugrađani, pogotovo u većim gradovima, svedoci su nepropisnog i nebezbednog ponašanja onih koji se nalaze za upravljačem trotineta. Svesni da ne mogu biti kažnjeni, što pokazuju i slike minulog vikenda na centralnim prestoničkim ulicama, trotinetima prave "slalom" između ljudi, često sa slušalicama u ušima. Posebnu bahatost i bezobzirnost pokuzuju oni koji, uz vožnju, paralelno "šetaju" i kućne ljubimce nasred najfrekventnijih saobraćajnica.
KAZNE ZASAD NEPOZNANICA
KOLIKE će biti kazne i za koje će sve prekršaje biti sankcionisani vozači trotineta, još uvek nije definisano. Na osnovu ovog predloga, Uprava Saobraćajne policije izradiće nacrt Zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja, koji će prvo proći stručnu raspravu, a posle će biti prosleđen Vladi Srbije, koja će odlučivati o njegovoj primeni.