ZARAĐUJU OD SKUPLJANJA DOBROTVORNIH PRILOGA? Organizacija "28. jun" zloupotrebila nazive kompanija, moguće i da zadržava deo priloga
KAMPANjE koje je NVO "28. jun" poslednjih nedelja organizovala za prikupljanje novca za porodicu Pavla Dimitrijevića iz okoline Kruševca gotovo uvek su organizovane uz podršku poznatih ličnosti i velikih kompanija.
Prema saznanjima "Novosti", sa mnogima od njih ipak humanitarci nikada nisu ni kontaktirali. Ali, svakako, kredibilnije zvuči kada se napiše da je akciju podržalo neko javno preduzeće ili velika kompanija.
U jednoj od poslednjih objava na društvenim mrežama NVO "28. jun" pohvalila se da je u Košutnjaku održala humanitarni turnir "Igramo za Dimitrijeviće". Tom prilikom su se zahvalili prijateljima na neizmernoj podršci i pomoći - Elektroprivredi Srbije, Zavodu za sport i medicinu sporta i "Koka-Koli Helenik".
Na pitanje naše redakcije na koji način su sarađivali sa organizacijom "28. jun", upućeno EPS-u, dobili smo sledeći odgovor:
- Javno preduzeće "Elektroprivreda Srbije" nije finansijski podržalo organizaciju "28. jun" u toku ove, a ni ranijih godina. Nismo imali ni direktnu saradnju sa njima u oblasti donacija i sponzorstva.
Iz Zavoda za sport i medicinu rada nam je rečeno da su im oni ustupili otvoreni teren za održavanje turnira. Na taj način, tvrde, izlaze u susret svim humanitarnim organizacijama koje im se obrate, te da nisu "prijatelji turnira".
U "28. junu" imaju marketinški veoma dobro osmišljene kampanje i znaju koliko pominjanje kredibilnih javnih ličnosti i kompanija znači, pa se često slikaju sa poznatim ličnostima i pominju preduzeća, kao što su sada naveli EPS. Čak su im i objave na društvenim mrežama plaćene. Posebno su usmereni ka našim ljudima u dijaspori, a, inače, glavna baza NVO "28. jun" je u Kanadi, gde živi njen osnivač Filip Filipi i odakle dolazi veliki deo donacija. Pojedini bivši donori ove organizacije javili su se našoj redakciji, navodeći da su odustali od davanja dobrotvornih priloga kada su shvatili, kako tvrde, da dobar deo novca humanitarci mogu da ostave u svojim džepovima.
- Prema kanadskim zakonima, postoje "čeriti" i "non for profit" organizacije. Zvuči slično, ali je razlika ogromna - kažu naši sagovornici iz dijaspore.
- Za prve postoje vrlo striktna pravila, gde svaki donirani dolar mora da ode u ruke krajnjih korisnika ili da se potroši samo na opravdane i minimalne troškove organizacije. Sve mora da bude transparentno, a finansijski izveštaji dostupni svima.
Objašnjavaju da kod "non for profit" organizacija, osnivač može veliki deo donacija da potroši na svoju platu i zarade svojih saradnika, a tek mali deo da ode onima za koje je doniran. Važno je samo da kompanija ne pravi profit, a moguće je da, recimo, od milion prikupljenih dolara, 800.000 ode na zarade i troškove, a samo 200.000 na ugrožene i da sve bude u skladu sa kanadskim zakonom. Nisu dužni ni da objavljuju finansijske izveštaje.
- Upravo zbog toga što je "28. jun" ovaj drugi tip organizacije, prestali smo da im dajemo donacije jer ne znamo gde naš novac ide, da li neki deo i koliki Filipi zadrži za sebe i svoje troškove - navode naši sagovornici.
- Poseban problem je što smo doživeli da damo novac a da za njega ne dobijemo priznanice, što je, takođe, nedopustivo.
MEJLOVI STIŽU NA MNOGE ADRESE
SVOJU mrežu raširili su i slanjem mejlova na mnoge privatne adrese. Većina ljudi koja dobija njihovu poštu nikada nije odgovorila na njihove pozive, niti su im ostavljali svoje kontakt-podatke, ali su zato uredno gotovo svakodnevno obaveštavani o njihovim aktivnostima. Prema nekim izvorima, do kontakata su dolazili krađom mejl adresa prilikom potpisivanja neke od njihovih onlajn peticija.