"SOKO" MOŽE I BRŽE DO NOVOG SADA: "Novosti" u kokpitu "Štadlerovog" voza sa mašinovođom Đorđem Starčevićem
SAN koji je do pre samo nekoliko godina bilo nezamisliv da se ostvari u našoj zemlji postao je java, a "Štadlerovi" vozovi, tačni kao švajcarski sat, voze od Beograda do Novog Sada na maksimumu! Distancu između dva grada pređu za 36 minuta, vozeći najnovijim garniturama čak 200 kilometara na sat, uz maksimalnu udobnost i komfor.
Koliko je plan države za oživljavanje šinskog sistema pun pogodak najbolje ilustruju svakodnevne gužve na ovoj relaciji, a karte su rezervisane i po deset dana unapred.
Nakon godina tokom kojih su se na "Prokopu" mogle čuti samo građevinske mašine i zapaziti poneki radnik, glavna železnička stanica u Beogradu već od osam sati ujutru bila je puna znatiželjnih putnika, iako je uveliko tekla sredina radne nedelje.
Moderno opremljena stanica, koja se gradi bezmalo pola veka, nudi kompletnu uslugu putnicima, pa je relativno lako se snaći na njoj, pošto je sve dobro obeleženo. Zbog velikog interesovanja putnika uvedena su još tri vikend-polaska brzim vozom, koja su, ispostaviće se vrlo brzo, takođe postala nedovoljna.
- Ovo je fenomenalno, tako je bilo potrebno i neophodno izvesti ovaj poduhvat - kaže za "Novosti" Viktor Kostić. - Od "Prokopa" do Novog Beograda za svega tri minuta, to ni ptica ne može da preleti. Mislim da je našoj zemlji bilo preko potrebno i da će se ovo kroz naredne godine apsolutno isplatiti. Voz je komforan, lep, ima sve što je potrebno, a stanica je takođe odlična. Oduševljen samo celokupnim doživljajem. Kinezi i Rusi su sjajno uradili zadati posao. Brzi su, tačni, dovoljno je videti šta sve rade u njihovim zemljama. I pruga do Subotice biće sigurno svetski urađena.
Brzi voz u koji je ušla ekipa našeg lista krenuo je tačno u 10.05 sa "Prokopa", a za svega tri minuta bio je na stanici Novi Beograd, jedinoj usputnoj do krajnjeg odredišta, Novog Sada. I ona je zasijala u kompletno novom ruhu, pa tako ceo prestonički železnički potez izgleda preporođeno i moderno. Što bi stara srpska poslovica rekla, sa ovim možemo bez stida "i pred Miloša". I tek što se vrata otvore i sedne na numerisana mesta, ljubazne domaćice odmah se stvore putnicima na usluzi.
- Obuka je kratko trajala, sve se brzo i lako savlada - istakla je za naš list Željana Dokmanović. - Ovo je za svaku preporuku, vozovi odlično izgledaju. Bila sam skeptična kada sam čula priče da će u našoj zemlji postojati ovakva garnitura. Ljudi su ljubazni, kolege su takođe divne, sve funkcioniše bolje nego što je iko očekivao. Za naše goste u ponudi su razne vrste kafa, toplih čokolada, sendviča, sokova, kao i raznih grickalica. Cene su izuzetno povoljne, a usluga će sigurno biti odlična.
I tako za treptaj oka, a uz popijenih svega nekoliko gutljaja dobro skuvane kafe, već je preko Tošinog bunara, Zemun Polja i Batajnice "Soko" doleteo u Novu Pazovu. A gde je Nova, tu je i Stara Pazova. Voz je u tom delu išao tih sada već čuvenih 200 na sat, a posebne impresije stiču se prolaskom preko vijadukta i tunela Čortanovci, najpozantnije građevine na brzoj pruzi, u čiju su izgradnju Rusi utkali sve svoje znanje i veštinu.
U toku vožnje na šinama dužine 76 kilometara, koja je zaista bila prijatna, a voz je išao glatko i bez ijedne trzavice, deo puta iskoristili smo i za razgovor sa čovekom bez čijeg potpisa se ova impresivna kompozicija ne bi mogla pokrenuti.
- Od 2003. godine sam u "Železnicama", inače sam radio samo sa elektrovučom - priča za naš list mašinovođa Đorđe Starčević, koji je i ranijih godina na našim prugama imao prilike da vozi "Štadlerove" vozove. - Ova nova varijanta je slična prethodnoj, naravno sa unapređenim performansama. Teorijsku obuku su nam držali predavači iz Švajcarske, a praksa je bila u Zemunu, kada smo ih ugostili. Pruga je urađena vrhunski, šine su napravljene po najvećim evropskim standardima. Ograničena brzina je do 200 na sat, ali dijagram pruge je i bolji nego što propisuje ova brzina, tako da bi voz mogao da ide i brže. Za pola sata ne možete stići iz Batajnice do centra grada, a za to vreme ste u Novom Sadu. Funkcije su uglavnom na "tač skrin", sve se brzo nauči i ukapira. Interesovanje putnika je veliko, može se reći i neočekivano, iskreno se nadam da će tako i ostati.
Razgovor sa Đorđem trajao je svega nekoliko minuta, a put do Novog Sada bio je već pri samom kraju. Žeželjev most nagovestio je ulazak u samu stanicu, koja je posle obimne rekonstrukcije postala ponos "srpske Atine". Putnici su sa oduševljenjem i prepuni lepih utisaka kulturno napuštali "Štadlerove" vagone, čekajući 2025. godinu, kada bi ova stanica za mnoge bila samo usputna na njihovom putu ka Subotici i Budimpešti.
ZA 300 DINARA I U MAJU
MINISTAR građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović najavio je da će zbog velikog interesovanja građana promotivna cena karte od 300 dinara za vožnju brzim vozom Soko, od Beograda do Novog Sada u jednom smeru, biti produžena i u maju.
Do sada je tim vozom prevezeno 230.000 putnika, a u jednom danu dostignut je rekord od oko 13.000 putnika.
NIKOLA GAVRILOVIĆ, ZAMENIK KOMANDIRA POLICIJSKE ISPOSTAVE
DO SADA SMO IMALI SAMO TRI PRIVOĐENjA
"SOKO" ima i stalne putnike. I to najmanje po dvoje u svakom polasku. Neki su vidljivi, a pojedini i ne. Reč je o pripadnicima MUP Srbije, koji u uniformi, ali i u civilu, brinu o bezbednosti putnika, njihove imovine, samoj lokomotivi, ali i prelepim vagonima.
Srpski policajci prisutni su u "Sokolu" od njegovog prvog polaska, 20. marta ove godine. U ovom trenutku dve policijske ispostave brinu o ovom lepotanu na šinama - u Beogradu i Novom Sadu.
Nikola Gavrilović, zamenik komandira policijske ispostave za bezbednost na železnici iz Policijske uprave Beograd, nije krio oduševljenje ponosom srpske železnice, ali i putnicima, koji se sa velikom pažnjom i brigom odnose prema "Sokolu".
- U svakom trenutku sa putnicima su policijski službenici - kaže Gavrilović. - Većih problema nije bilo. Do danas smo priveli tri osobe, i to tokom rutinske kontrole. Za jednim je bila raspisana potraga, kod drugog je pronađena droga, dok je treći priveden zbog narušavanja javnog reda i mira. Naši službenici osim što brinu o bezbednosti u samom vozu, ali i na peronima, mogu i da legitimišu svakog ko im se učini sumnjiv.
Mnogi mališani požele da se fotografišu i sa policajcima, koje doživljavaju kao svoje zaštitnike i istinske čuvare.
- Osim "Intersitija", mi smo angažovani i u "Soko voz interregio" - objašnjava nam Gavrilović. - Prvi staje samo u stanici Novi Beograd, dok drugi ima nekoliko zaustavljanja. Na svakoj od tih stanica su i naše patrole. Dnevno, do sada, to je bilo 11 polazaka i isto toliko povrataka.
Policijski službenici su, pre nego što je "Soko" počeo da saobraća, sa stanovnicima mesta, kuda se prostire pruga, imali preventivne razgovore, delili su im brošure i upozoravali na moguće opasnosti...
- Reč je o jako brzom vozu i svi koji misle da mogu da uskaču ili prelaze preko pruge, varaju se - ističe naš sagovornik. - Postavljeni su i reklamni panoi koji upozoravaju na opasnost. Problema, do sada, nije bilo. Građani su savesni. Čuvaju "Sokola", a mi njih.
Pripadnici MUP Srbije su angažovani i na drugim železničkim pravcima, do izbijanje epidemije sa koronom bili su redovni putnici i na međunarodnim linijama. Na teritoriji Srbije je trenutno pet policijskih ispostava koje brinu o bezbednosti na železnici - Beograd, Novi Sad, Kraljevo, Užice i Niš.(Zagorka Uskoković)