SRBIJA PRED IZBOROM "RAFAL" ILI "TAJFUN": Vojni vrh trenutno razmatra nekoliko ponuda najpoznatijih svetskih proizvođača borbenih letelica

R. DRAGOVIĆ

14. 04. 2022. u 09:30

NA stolu eksperata Ministarstva odbrane trenutno su ponude najmanje tri proizvođača borbenih aviona, kao i više aranžmana za kupovinu korišćenih letelica.

Foto: Printskrin

U igri su francuski "Rafal" i evropski konzorcijum "Jurofajter", ali niko ne isključuje da su inicijalne ponude Beogradu dostavili i drugi proizvođači borbenih letelica.

Bez obzira na ishod dugotrajnih pregovora, najvažnija je činjenica da je Vojska Srbije čvrsto rešena da zadrži dve eskadrile borbenih aviona - lovaca i bombardera. Nabavka novih vazduhoplova, u svakoj od mogućih opcija, značila bi i tehnološki skok srpske avijacije, što bi našoj zemlji donelo kvalitetniju zaštitu vazdušnog prostora, efikasniji "er polising", moćnije naoružanje i veću brzinu reagovanja.

Razgovori su dosad najviše odmakli sa Francuskom, sa kojom se već godinu dana pregovara o nabavci 12 novih višenamenskih letelica "Deso rafal". Reč je o avionu za koji trenutno vlada najveće interesovanje armija na svim meridijanima. Kompanija "Daso" zatrpana je narudžbinama Katara, Indije, UAE, Indonezije, Francuske...

U krugu ovih država je i Egipat, koji je jedan od najvernijih korisnika "rafala". Prema saznanjima "Novosti", Srbija je zainteresovana da od Egipta kupi jednu eskadrilu polovnih aviona, koje bi opet Kairo nadomestio novom narudžbinom novih letelica od francuskom "Dasoa".

Ilustracija V. N.

Poznavaoci prilika u vazduhoplovstvu kažu da ne treba isključiti ni "tajfun" - ponos evropskog koncerna "Jurofajter" - oko čije eventualne moguće nabavke državni vrh naše zemlje je već napravio kontakte sa Velikom Britanijom. Nema dileme da je "tajfun" letelica vrhunskih performansi i izuzetnih mogućnosti za borbena dejstva. Mana ovog aviona, međutim, jeste izuzetno visoka cena održavanja i eksploatacije. Ova osobina posebno dolazi do izražaja u teritorijalno i ekonomski manjim državama, za čije vojske je ovaj avion suviše glomazan i skup.

Srbija u međunarodnim okvirima važi za tradicionalnog klijenta ruskih proizvođača aviona, pa poznavaoci prilika u Ratnom vazduhoplovstvu ne isključuju da je i Rusija, preko svog zvaničnog dilera - izvoznog preduzeća "Rosoboroneksport" poslala svoju ponudu. Iako bi "mig-35" pa čak i Su-30 bili prirodni naslednik postojećih srpskih "migova 29", ova mogućnost uslovljena je globalnom situacijom u svetu izazvanom ratom u Ukrajini.

Odluka o kupovini borbenih aviona i izbor ponuđača pitanje je koje osim od paketa u kome su cena letelica, naoružanje, obuka pilota i delovi, zavisi i od procene globalnih kretanja u svetu i odluke o strateškom opredeljenju svake države. Ove kriterijume, prilikom izbora, primeniće i državni i vojni vrh Srbije. Epilog ovog procesa svakako bi trebalo da stigne početkom naredne decenije, kada će početi da cure "resursi" srpskoj lovačkoj floti.

DUGAČKA LISTA ČEKANjA

PREMA analizi domaćeg vazduhoplovnog portala "Tango siks", kompanija "Daso", koja je proizvođač aviona "rafal", do kraja ove decenije ima obavezu isporuke između 200 i 240 letelica ovog tipa. Poređenja radi, kapacitet pogona u Francuskoj je između dva i tri aviona mesečno. Iz ovog koncerna, takođe, poručuju da će zbog velikog interesovanja povećati obim proizvodnje, što bi moglo da znači da Srbija u slučaju zaključenja posla, ipak, neće morati da čeka punu deceniju na isporuku letelica.

Pogledajte više