IZNAD BUĐANOVACA "OBORILI" SMO I LAŽI O RATOVANJU: Đorđe Aničić o 27. martu 1999, kada je prvi put srušen mit o nevidljivim avionima

Драган Вујичић 27. 03. 2022. u 08:00

IZ ove perspektive, posle više od dve decenije nakon NATO agresije i tačno 23 godine od obaranja tzv. nevidljivog aviona iznad Srbije, sklon sam da verujem da je posada Trećeg diviziona čuvene 250 Raketne brigade, tada VJ, srušila u blato kod Buđanovaca mit o oružju i njegovoj mogućnosti da ratuje nadmoćno, precizno i, što je najvažnije, bezbedno za one koji poseduju takvu tehniku.

Foto Privatna arhiva

Ovako, u danu kada nekadašnji borci, pripadnici ovog divizona obeležavaju 27. mart, kada je 1999. nad Sremom oboren avion, ponos američke avijacije, govori Đorđe Aničić, tada rukovalac gađanja. Aničić je odavno u penziji, ali je ostao prisutan u svetskoj vojnoj literraturi i javnosti. Podvig Trećeg diviziona koji je sa položaja iz ravnice Donjeg Srema srušio još jedan "nevidljivi 'B-2'" 20. maja, ali i lovca "F-16" početkom aprila, u minule 23 godine prošao je trnovit put. Od slavlja i dizanja u nebesa naših vojnika i oficira do pokušaja da se događaji zamagle odnosno da se pripišu slučajnim uspesima kako je na tome, kako kaže naš sagovornik, "svojevremeno insistirala NATO zajednica".

- To više nije slučaj. Jedna čuvena engleska izdavačka kuća objavila je nedavno knjigu "Obaranje nevidljivog lovca" koju sam napisao sa Mihajlom S. Mihajlovićem, našim elektroničarem tokom agresije. Ta kuća, koja se bavi isključivo stručnom vojnom problematikom u recenziji je preporučila svim vazduhoplovnim vojnim akademijama da je uvrste u nastavu budućih vojnih pilota i raketaša uprkos tome što svedoči o manjkavosti mita o nekakvom nepobedivom oružju - priča Aničić.

- Detaljno smo nas dvojica obrazložili sve postupke i radnje prilikom dva obaranja tog, kako su zvali, "čuda tehnike" iznad Srbije. Jedan od naših zaključaka je bio da je obučena, hrabra i motivisana posada iz "zastarelih"sistema u stanju da vidi i pogodi svaki cilj na nebu.

Divizion će se okupiti ponovo posle dve godine korone, Foto Privatna arhiva

Nesrećni "buđanovački" "F-117" je, podseća potpukovnik Aničić, bio prvi stelt avion otkriven i oboren od strane zemaljskog sistema. Seća se Đorđe kako su "cenu unikatnog uspeha" posle 2000. morali da plate mnogi koji su učestovali u ovom podvigu.

- Pa posle rata, prvo su nam obrisali sa kabine za vođenje projektila oznake da smo oborili tri NATO aviona, a vrlo brzo je napravljena i "transformacija" trupe, pa je Treći divizion nestao iz poretka naše vojske kao da nije postojao ni ratovao-seća se bivši oficir, dodajući da je nepravda ispravljena u vreme ministrovanja Aleksandra Vulina, a predsednik Vučić je vratio Divizion u stroj. Jedino što je nadvisilo vojnički podvig obaranja ponosa NATO avijacije nad Srbijom su anegdote koje su pratile priču o "F-117". Aničiću je najomiljenija ona kada je 2001. prva delegacija vazduhoplovstva SAD došla u Vazduhoplovni muzej u Surčinu u pratnji naših oficira i ispred dela olupine aviona komentarisala kako je letelica "imala tehnički kvar nakon izvršene misije" i kako im je kustos muzeja Petar Nedeljković pokazujući na rupe na trupu objasnio "da se kvar zove neva".

- Isti kustos je na istom susretu na pitanje "Kako je bilo ratovati protiv najmoćnije sile sveta" odgovorio "da ne zna, jer nikad nismo ratovali sa Rusima".

Prizor iz Buđanovaca 28. marta 1999. Foto Privatna arhiva

Ima dosta i neprijatnih uspomena, seća se Aničić. Veli "da su ljudi sa strane pokušavali da posvađaju ljudstvo diviziona i to oko detalja vezanih za obaranje", ali i "da su pravljeni filmovi čija svrha nije bila istina, nego marketing". Upozorava ipak da se ne sme nasedati na lažno humane motive kada je ratni i poratni period u pitanju jer sve su priče "sa drugačijim usmerenim dejstvom". Drugi nevidljeivi strateški bombarder "B-2", ponos američke avijacije, pogođen je 20. maja 1999. godine, tačno u 00.11 sa dve rakete PVO sistema "Neva". Ista posada Trećeg diviziona 250. brigade PVO VJ koja je oborila "F-117", krajem marta, (samo bez Zoltana Danija, komandanta Diviziona), srušila je i "B-2", dejstvujući sa položaja u Bečmenu.

Knjiga namenjena profesionalcima, Foto Privatna arhiva

- Avion "Duh Misurija" posle pogotka je uzeo kurs 270 ka Tuzli i čulo se kako traži dozvolu za iskakanje. Posada nije dobila dozvolu da napusti letelicu i srušili su se u Spačvanskim šumama kraj Županje. Iste noći smo znali šta smo pogodili, a vest nam je na položaj doneo general Bane Petrović - nastavlja naš sagovornik.

- Amerikanci nikada nisu potvrdili, ali ni zvanično demantovali gubitak "B-2".

Potpukovnik Stiven Li Bešen, zamenik komandanta 509. američkog "vinga" kojem je pripadao avion, u intervjuu za tamošnju vazduhoplovnu štampu posle rata potvrdio je "da je 'B-2' povučen iz borbenih dejstava 21. maja 1999". Kao pripadnik brigade Aničić je u penziju poneo Orden narodnog heroja koji je dobila cela brigada.

Đorđe Aničić tokom rata, Foto Privatna arhiva

MSP KINE: Agresiju ne zaboravljamo

PORTPAROL kineskog Ministarstva spoljnih poslova Vang Venbin rekao je povodom obeležavanja 23. godišnjice NATO bombardovanja SRJ, da agresiju NATO neće zaboraviti ni srpski narod, ni kineski narod, ni ljudi širom sveta.

- Povodom obeležavanja 23. godišnjice NATO bombardovanja SR Jugoslavije, NATO je održao specijalni samit na kome se razgovaralo o ukrajinskom pitanju. Da li su Sjedinjene Države i zemlje NATO razmišljale o osnovnim uzrocima ukrajinske krize?

Kakvu odgovornost za ovo treba da snose SAD i NATO? - upitao je Vang. On je ocenio da SAD i NATO nemaju ni pravo, ni kvalifikacije da se predstavljaju kao sudije dok ne razmisle o zločinima koje su počinili nad narodom Srbije, Iraka, Avganistana i drugih zemalja.

Ispred komandnog vozila, Foto Privatna arhiva

RIMEJK I "FS-555"

PRAKSU američke vojske da ne prikazuje svoje gubitke objašnjava i kustos Muzeja vazduhoplovstva Petar Nedeljković. On tvrdi da Amerikanci koriste više strategija u ovakvim slučajevima, pa se tako dogodilo da se na vazduhoplovnoj izložbi "SIAD 2010" u Bratislavi pojavi lovac "f-16" sa oznakom "FS-555" na repu. U tom avionu 2. maja 1999. oboren je Dejvid Goldfejn, bivši komandant avijacije SAD.

- Kada sam pitao pilota koji je pozirao ispred letelice, da li su to napravili "rimejk 'f-16', objašnjavajući da je pravi avion kod mene u Muzeju, čovek se postideo - kaže Nedeljković.

Pogledajte više