KOSTIMI UVEK U GLAVNOJ ULOZI: Krojač Biljana Ilić sašila stotine kostima za glumce Kruševačkog pozorišta

С. БАБОВИЋ 17. 11. 2021. u 12:27

STOTINE pozorišnih kostima skrojila je i sašila Biljana Ilić (35), glavni majstor krojač Pozorišta u Kruševcu.

Foto S. Babović

U teatar je ušla sasvim slučajno, kao vrlo mlad školovani konfekcionar krojač i modelar odeće sa pet godina iskustva u jednom kruševačkom salonu. Pokazalo se da za šivaćom mašinom stvara - čarolije.

- Već osam godina sam majstor krojač, modelar u Pozorištu i mislim da ne bih menjala posao ni za šta na svetu. U pozorište sam se zaljubila, imala sam sjajne mentorke, koleginice koje su sada u penziji: Gordanu Gajić i Milanku Matić - priča za "Novosti" Biljana Ilić.

- Često ostanem po ceo dan u radionici, jer sam perfekcionista. I kada su svi prezadovoljni, odgledam generalnu probu, pa ima trenutaka kada se malo "namrštim" na neki nabor.

Iako važi za jednog od najboljih majstora u svojoj branši, Biljana je sebi najveći kritičar. I još uvek, posle 13 godina u poslu, ima izazove, a zbog predanosti koju pokazuje dok radi čini se da su za nju kostimi uvek u glavnoj ulozi.

- Najveći je kada dođe kostimograf sa skicama. Tada sagledavam šta sve sa papira treba da se "oživi" - kaže Biljana.

- Moj posao počinje nekoliko meseci pre premijere, zavisno od procesa pripreme predstave. Posle dogovora sa kostimografom, sledi krojenje, spajanje, pa probe. Pravi posao je kada počne šivenje. U slučaju da su kostimi složeniji, dešava se i da krojenje potraje, jer treba da se pripremi materijal. Tada se često jedna košulja šije i po dan i po.

Za operu "Na uranku" minulog Vidovdana, Biljana je sašila oko 50 patinastih kostima.

Kaže da je bilo naporno, ali i da joj je bilo puno srce kada je videla na kraju kako je sve izgledalo, od podsukanja do prsluka. Gotovo da nema omiljenih kostima, jer voli sve predstave na kojima je radila: "Čekajući Godoa", "Hronika palanačkog groblja", "Animalsi", "Tamo delako je Ostrvo spasa", "Za sada je sve O.K.", "Kapetan Džon Piplfoks"...

- Nikada neću zaboraviti svoju prvu predstavu, "Valjevska bolnica". Kositmografkinja Lara Popović bila je izuzetna, a tu sam radila i sa Markom Živićem. Beskrajno mi je žao što smo ga izgubili, bio je divan glumac i čovek - kaže sagovornica "Novosti".

Skice za "Kapetana Džona Piplfoksa" i kostimi za predstavu "Čekajući Godoa", Foto Pozorište

I prva gostovanja Kruševačkog pozorišta bila su joj, kaže, uzbudljiva. Na jednom od gostovanja u Crnoj Gori sa predstavom "Dr", glavnoj glumici je tik pred izlazak na scenu, pukao rajsferšlus na kostimu dug 50 centimetara, koji je pristigao iz Vojvodine. Sve to trebalo je premostiti, zašiti, ispraviti za manje od dva minuta, a da ne primeti publika.

- Nije samo krojenje i šivenje naš posao. Održavamo i kostime, nabavljamo obuću, neretko zajedno tražimo materijale, brinemo o fundusima, pozorišnim kolekcijima kostima koje čuvamo u ugradnim prostorijama u pozorištu - nabraja majstor Biljana.

Biljana vodi računa o svakom šavu, Foto S. Babović

- Deo kostima ide na hemijsko čišćenje, prekriva se platnom, a deo se ovde pere. Sve to iziskuje mnogo posla i obaveza. Trenutno pripremamo novu predstavu "Izbiračica" i već danima maštam kako će izgledati kostimi, nestrpljiva sam da vidim skice.

PLATNO OD 50 METARA ZA SPOMENIK

BILjANU Ilić često angažuju i u slučaju posebnih projekata, kada i njenu matičnu kuću. Jedan od takvih izazova bio je da skroji i sašije puno bordo platno od 50 metara kojim je prekriven Spomenik despota Stefana Lazarevića pre otkrivanja 2020. godine. Platno je bilo veličanstveno, a kada je spomenik otkriven na Trgu, ceo zastor "pao" je kao na filmu, a oduševljenje prisutnih kulminiralo.

Foto S. Babović

 

ŠILA MASKE

UMESTO raskošnih kostima, Biljana Ilić je prošle godine neumorno šila zaštitne maske. Kruševačko pozorište je izradilo više od 2.000 maski i poklonilo je kolegama u drugim institucijama kulture. U celoj akciji pomagali su i šminkeri, dekorateri i glumci, makar i kroz pripremu materijala.

Pogledajte više