BOLJI STATUS VEROUČITELJIMA Porfirije: Nastavnicima treba dati stalni radni odnos
VERONAUKU u Srbiji pohađa 450.000 đaka, a bilo bi ih verovatno i više da ne postoje dva nerešena pitanja.
Prvo je da verska nastava ne sme da bude nastavni program, već predmet, a drugo je da status svih 2.010 veroučitelja, iz sedam tradicionalnih verskih zajednica, mora da bude rešen, tako što će oni dobiti stalan posao, rekao je patrijarh srpski Porfirije, povodom dve decenije od vraćanja verske nastave u škole.
On je na Međunarodnom panelu na Pravoslavnom bogoslovskom fakultetu naglasio da od toga kakvo ćemo rešenje naći za ova pitanja, zavisi ne samo ocena koju ćemo sami sebi dati prilikom nekog sledećeg susreta, nego u znatnoj meri i duhovni profil naroda koji živi i koji će ovde živeti u budućnosti.
- Uputstva o podizanju cenzusa od 30 đaka za formiranje grupa za organizovanje verske nastave nisu postojala u Zakonu iz 2001. Pored toga veronauka se u većini škola danas uglavnom zakazuje pre ostalih časova ili je osmi čas, što je dovelo do toga da sada ima manje od 500.000 polaznika veronauke, što do pre koju godinu nije bio slučaj - istakao je patrijarh.
Za Branka Ružića, ministra prosvete, Srbija je jedan od najpozitivnijih primera na ovom polju, a status veroučitelja interes je države, Vlade i Ministarstva i na tom polju se razgovara godinama, sa predstavnicima svih tradicionalih crkava.
- Pravimo korake napred i važno je da odredimo kojim bi putem trebalo omeđiti način za prevođenje veroučitelja u status onih koji su u radnom odnosu za stalno i time da im omogućimo prava koja su im na neki način suspendovana, ili ne mogu da ih koriste u punom kapacitetu - rekao je on.
Izgradnja harmonije odnosa i saradnja između različitih crkava i verskih zajednica je za episkopa bačkog Irineja najveći uspeh verske nastave u školama. On je naveo da se danas, primera radi, u Novom Pazaru istovremeno održavaju časovi pravoslavnoj i muslimanskoj deci, a veroučitelji istim automobilima dolaze u školu.
- Izbor veronauke ili građanskog vaspitanja trebalo bi organizovati samo u prvom i petom razredu i u prvom srednje škole, a ne svake godine. Smatram da bi đaci trebalo da se opredeljuju šta će slušati tek posle dve nedelje upoznavanja sa predmetom, a ne pre početka školske godine - istakao je episkop.
Na jučerašnjem panelu "Dvadeset godina verske nastave u Republici Srbiji" govorili su i dekan Pravoslavnog bogoslovskog fakulteta Zoran Ranković, biskup Ladislav Nemet, reis-ul-ulema IZS Sead Nasufović, muftija Mevludin Dudić, predsednik mešihata IZuS, rabin Isak Asiel. Učestvovali su i ambasador u Vatikanu Sima Avramović, direktor Uprave za saradnju sa crkvama i verskim zajednicama Vladimir Roganović, profesori Gerhard Robers, Silvio Ferari, Atanasios Stojanidis. Na kraju skupa doneta je Zajednička deklaracija o značaju i mestu verske nastave u Srbiji.
POLA VEKA BEZ VERE U ŠKOLAMA
PRE tačno dve decenije tadašnji patrijarh srpski Pavle posle mnogo godina održao je prvi čas veronauke u beogradskoj Osnovnoj školi "Kralj Petar Prvi". Posle gotovo pola veka veroučitelji su se vratili u škole, a najzaslužniji za to bio je premijer Zoran Đinđić. Iako veliki protivnik verske nastave, ondašnji ministar prosvete Gašo Knežević je pred početak prvog časa sa velikim entuzijazmom uzeo školsko zvonce u ruke i pozvao đake na čas veronauke.