SRPKINJA U LONDONU „KREIRA“ PARFEME: Zagi Čolović, rodom iz Prijepolja, profesija je – "nos"! (FOTO)
NEKO ima njuh za dobar biznis, neko za gol, a ona ima nos za najkrupnije molekule različitih esencija. Miris detinjstva iz rodnog Prijepolja ponela je 1997. godine u London, gde je svoj talenat da razazna i najnedokučivije "note" izbrusila i postala parfimer.
Pred nama je Zaga Čolović, koja se više od 15 godina u inostranstvu bavi zanimanjem u slengu zvanom "nos". Zanat je "krala" od svetski poznatog britanskog parfimera koji "mućka" parfeme za kraljicu Elizabetu i mnoge slavne ličnosti. Putevima mirisa došla je do članstva u britansko društvo parfimera, a nedavno je otvorila svoju radnju u Beogradu, u nameri da oživi parfimersku industriju u Srbiji.
Da je parfem emocija i asocijacija na neke doživljene trenutke, reporterima "Novosti" predočava Zaga, otvarajući nam vrata carstva mirisa u Takovskoj ulici. I već na početku razgovora jasno nam je da nas parfem razotkriva i da izoštrenom "nosu" već govori mnogo o nama.
- Govori o osobi, njenoj ličnosti - započinje razgovor Čolovićeva.
- Kaže nam i koliko osoba ima iskustva. Dok neko nosi parfem koji je u trendu da bi bio pripadnik zajednice, da miris za njim viče, ja to mogu da kupim, neko to čini da bi se osećao bolje. Lično, smatram da je parfem nešto što treba da nosimo za sebe, a ne za druge.
Dok testiramo naše noseve i pokušavamo da uhvatimo esenciju u parfemima koje je naša sagovornica kreirala, od kojih je jedan inspirisan Beogradom, ne uspevamo baš da razaznamo koje sastojke ima. Ali, svaki nas podseća na nekog i na nešto. Miris vanile na sladoled, kolač ili bakinu kuhinju.
- Jedna osoba je muzej slika, koja čita svaki miris u slikama - kaže Zaga. - Parfem je uvek nešto što je bilo, a nikad ono što će biti. Kada neko pomiriše miris, uvek će ga podsećati na nešto. On je emotivna asocijacija. U zavisnosti od čoveka, nekoga će podsetiti na baku, deku, nekog na smrdljivi restoran, na kancelariju u kojoj je obavljao posao zbog koga je bio očajan, na prvu ljubav.
I dan-danas naša sagovornica sa sobom u torbi nosi bočicu parfema svog deke, koji ju je napustio kada je imala sedam godina. To je bio njen prvi susret sa svetom mirisa:
- Njegov parfem bio je veoma orijentalan i baš sam ga pre neki dan mirisala. Nalepnica, zelena sa nečim zlatnim izlizala se, ali i dalje isto miriše. Mirisi detinjstva su veoma važni.
Dok obični ljudi svoj posao kroje rukama, rečima, ona to radi nosem i razmišljanjem u mirisnim notama. Šetnja šumom, dok je za većinu razonoda i rekreacija, za nju je izvor najrazličitijih mirisa i stvaralački proces.
- Volim da pomirišem drvo, koru, list, tu bude i poneki cvet, žbun. Inspiraciju za nove parfeme pronalazim u prirodi. Ipak, najveća inspiracija mi je more. Volim da se zavlačim na takva mesta, da vidim odakle izlazi divlji komorač, kakva je to scena. Primećujem i da je ruzmarin kojeg dohvati morski vazduh drugačiji od onog koji raste u Prijepolju.
Svaki parfem ima svoju priču, a naša sagovorica insistira na izradi personalizovanih parfema, jer svako zaslužuje lični pečat. I nije to samo mućkanje različitih esencija, kao što se laicima čini, to je proces koji počinje skicama na papiru, a završava se oduševljenjem kad nas u hodu zapljusne talas mirisne energije.
- Prvo crtam piramidu. U donjem delu nalaze se bazni mirisi, pa onda ide središnji deo i na vrhu - top note. Kada kreiram parfem, idem odozdo nagore, a kada mirišemo, prvo osetimo taj završni, top miris.
Kada inspiraciju pokupi u šetnji, a to se poklopi sa stvaralačkom energijom u njenoj laboratoriji, mirisnu notu može da napravi za tri meseca. Iza jedne boce konačnog parfema ostane na stotine bočica sjedinjenih esencija, i raznih varijanti do finalnog proizvoda.
- Nekad to bude u šest meseci, a evo sada imam jedan parfem koji pravim godinu dana i još ga nisam završila. Ima tu nešto što mi nedostaje, da kažem to je to.
U njenoj parfimeriji ljubitelji "eteričnih kapi" mogu da skroje parfem po svojoj meri. Uz to na nekoliko dana budu "nosevi".
- Prvo bih vas naterala da pomirišete nekoliko mirisnih nota kako bih videla iz koje familije mirise volite, da li ste orijentalni ili floralni tip. Onda bih čula vašu životnu priču i za koju priliku pravimo parfeme. Da li je to za nekog ko želi da miriše posebno i najlepše u kancelariji ili neko želi parfem za venčanje, za posebnu priliku.
Za takvu jednu priliku, jubilej "Večernjih novosti", Zaga je dok smo joj pričali o našem listu i foto-robotu prosečnog čitaoca, sa police vadila jednu po jednu bočicu u nameri da napravi parfem za našu publiku. Nazvala ga je "old skul džentlmen".
- Koristila sam sandalovinu kao bazu, tobako, pošto je to "old skul", uzela sam i pačuli - navodi Čolovićeva.
- Kao cvetni sastojak dodala sam "dilan dilan", koji malo podseća na jasmin, malo je narkotičan, ali vrlo tradicionalan, kao i vaši čitaoci. Osveženje koje bih dala tom gospodinu je limunska trava. Eto, to je jedan brz, kratak, jasan, lagan, jednostavan, jedinstven, i vrlo postojan parfem, kao i vaš list.
I dok testiramo kako miriše naš čitalac, naš uspešan parfimer objašnjava nam da je za ovaj posao, osim dobrog nosa i neizostavne kreativnosti, neophodna i radoznalost, ali i ličnost koja nije sklona da lako odustane.
- Ovo je proces sastavljen od pogrešaka. Nekad satima mućkate i prospete. I onda izpočetka.
S obzirom na to da je u jeku pandemija virusa korona, "nosevi" moraju, osim primarne bolesti, da se čuvaju i gubitka čula mirisa, koji je preteći simptom.
- Nos uvek mora da bude zdrav. Čuvam se prehlada, jer kad bih izgubila čulo, tu bi bio kraj moje pasije - završava Zaga Čolović.
Ključna kost pravo mesto
DA Beograđani ponekad umeju da preteraju u doziranju parfema, saglasna je i Zaga. Ipak, pravu meru mora svako da pronađe za sebe.
- Na primer, Arapi potroše bočicu od 100 mililitara parfema za nedelju dana, jer vole da se "kupaju" u njemu. I ovde umeju da prođu ljudi, pa da iza njih ostane nalet parfema koji ne ide uz njih. Preporučujem da se parfem stavi na ključne kosti, na ramena i iza vrata. Takođe u jamu iza kolena, jer miris ide odozdo nagore. E, sad, koliko će se na nekom zadržati, ne zavisi samo od kvaliteta, već od toga kakvi su vam hormoni, šta jedete i drugih činilaca.
Kilogram korena perunike 14.000 €
IZRADA parfema nije nimalo jeftin posao. Kako objašnjava Zaga, na primer kilogram korena perunike, koji se potom suši čak četiri godine, košta oko 14.000 evra. To može da bude podsticaj nekome u Srbiji da se bavi uzgojem. Skup sastojak je takođe ruža, jasmin iz roda cvetova, tonka pasulj. A ove godine velika je nestašica vanile, a on je dosta tražen.