KINESKIM DRONOM ČUVAJU SRPSKO NEBO: "Novosti" u Lađevcima, sa pripadnicima 353. izviđačke eskadrile
PRIPADNICI 353. izviđačke eskadrile 98. vazduhoplovne brigade Vojske Srbije u potpunosti su obučeni i spremni za upotrebu savremenog, borbeno-izviđačkog daljinski pilotiranog vazduhoplova CH-92A, kineske proizvodnje, u svim postavljenim zadacima, prvenstveno u nadzoru, izviđanju i isporuci bojevih sredstava.
U sve ovo su, na licu mesta, na vojnom aerodromu u Lađevcima nedaleko od Kraljeva, ekskluzivno i prvi od domaćih medija imali priliku da se uvere reporteri "Novosti".
- Sredinom juna prošle godine ove letelice su primljene u jedinicu i od tada su u upotrebi. Osnovna namena daljinski pilotiranog vazduhoplova CH-92A je izviđanje iz vazdušnog prostora u dnevnim i noćnim uslovima, a koristi se i za korekturu artiljerijske vatre i vizuelizaciju, odnosno za prenošenje stanja sa bojišta. Ima i mogućnost vatrenog dejstva iz vazdušnog prostora kao vazduhoplovna podrška jedinicama Kopnene vojske ili Specijalnim jedinicama u zavisnosti od situacije i potrebe - kaže za "Novosti", jedan od iskusnih pripadnika 353. izviđačke eskadrile.
Prema njegovim rečima ovaj dron, osim u vojne svrhe, može se koristiti i za potrebe civilnih vlasti, naročito u slučajevima elementarnih nepogoda ili tehnoloških katastrofa kao što je bilo prilikom eksplozije i požara u "Slobodi" u Čačku.
- Tada je zahvaljujući letelici CH-92A slika iz vazduha direktno preneta protivpožarnim ekipama na zemlji. Na osnovu toga one su planirale svoja dejstva. Naravno, može se koristiti i u traganju za izgubljenim licima na nepristupačnim terenima.
Za upravljanje i opsluživanje ovih letelica posade iz pilotskog i tehničkog sastava naše Vojske završile su obuku u inostranstvu, a potom i u Srbiji. Kako saznajemo, sastav ljudstva koji je za ovu namenu izabran iza sebe već ima mnogo iskustva.
- Usvajanje svih tih novih znanja i procedura nije bilo nikakav problem za naše pripadnike. Sve je odrađeno na izuzetno visokom nivou. To se dokazalo i dosadašnjom upotrebom CH-92A. Nije bilo vežbe na kojoj nismo učestvovali, izvodili smo efikasna vatrena dejstva vođenim sredstvom sa odličnim rezultatima.
Prema javnosti dostupnim informacijama, autonomija leta CH-92A iznosi nešto više od osam sati, raspon krila je 9,5 metara, domet termovizije noću je 13 kilometara, optoelektronike po danu 20 kilometara, dok je domet laserskog obeleživača 12,5, a laserskog daljinomera 12 kilometara.
- U proceduri letenja Ratnog vazduhoplovstva u odnosu na borbene avione i helikoptere, svuda u svetu je ovo relativna novina. Ranije se upotrebljavao termin bespilotna letelica, a kod nas je od nedavno prihvaćen novi termin - daljinski pilotirani vazduhoplov. Postoje razne klasifikacije tih letelica, osnovna razlika je to što nemate posadu u vazduhoplovu, što samo po sebi iziskuje posebne procedure po pitanju poletanja, sletanja i učešća u vazdušnom saobraćaju - naglašava potpukovnik Dragan Mrdak, zamenik komandanta 98. Vazduhoplovne brigade Vojske Srbije.
On takođe ističe da naš vazdušni saobraćaj osim vojnih koriste i civilni vazduhoplovi tako da, po svim važećim procedurama, i za CH-92A uredno mora biti prijavljen let:
- U mirnodopskim uslovima mora da postoji komunikacija kako sa stanicom koja ih vodi, tako i sa letelicama koje su u vazdušnom prostoru. Postoji određena vrsta komunikacije između zemaljske stanice i daljinski pilotiranog vazduhoplova. U svetu su, inače, napravljena rešenja da oni lete upravljanjem sa zemlje ili po unapred formiranoj maršruti leta. Mogu da lete i autonomno, a ukoliko se izgubi komunikacija sa zemaljskom stanicom, prema savremenim svetskim rešenjima, letelica po automatizmu ide nazad na sletanje.
Po svemu onome što su reporteri "Novosti" bili u prilici da vide i čuju na vojnom delu aerodroma u Lađevcima, nabavka kineskih daljinski pilotiranih vazduhoplova CH-92A, kao i finalna realizacija projekta domaće srpske bespilotne letelice "pegaz" u vojno-tehničkoj saradnji sa Narodnom republikom Kinom, svakako će još više doprineti modernizaciji naše vojske kao garanta očuvanja mira i stabilnosti u čitavom regionu.
SVE VREME KONTAKT SA ZEMLjOM
PRIPREME za poletanje CH-92A obavljaju se kao i sa svim ostalim vazduhoplovima. Posle pripreme letelice, sledi detaljno planiranje zadatka i najavljivanje leta ostalim institucijama i službama koje vode računa o organizaciji vazdušnog saobraćaja.
- Razlika u odnosu na stare vazduhoplove je ta što se kompletan let i rad mogu isplanirati pre samog zadatka. Postoji mogućnost da se u svakom trenutku, u zavisnosti od situacije, ono što je planirano prekine i pređe na drugi zadatak. Letelica je sve vreme upravljiva od zemaljske posade - poručuju pripadnici 353. izviđačke eskadrile.