"ORLU" JAČA KRILA: Modernizovani jurišnik biće osnovni avion za dejstva po zemlji do 2030.
AVION "orao" i naredne decenije biće okosnica jurišne komponente Ratnog vazduhoplovstva Vojske Srbije - navedeno je u nacrtu Dugoročnog plana razvoja sistema odbrane.
Prema radnoj verziji ovog dokumenta, koji će uskoro biti usvojen, prva faza modernizacije biće završena sledeće godine, posle čega će početi složeniji tehnološki zahvati na ovom avionu.
Projekat modernizacije "orla" jedan je od najsloženijih poduhvata vojnog vrha Srbije poslednjih godina, a na njemu već nekoliko godina radi Vojnotehnički institut, preduzeće "Teleoptik žiroskopi" u saradnji sa Vazduhoplovnim zavodom "Moma Stanojlović". Na platformu ove letelice već je ugrađen niz sredstava iz domaćeg razvoja, koja će ovom bombarderu-jurišniku produžiti tehnološki život za još najmanje deceniju.
Avion koji će i sledećih desetak godina biti osnov ratne avijacije za dejstva po ciljevima na zemlji dobio je savremeni termovizijski nišan, kompletno razvijen i proizveden u Srbiji. Zahvaljujući njemu "orao" može da prati ciljeve, uključujući i vozila u pokretu, na daljini od 20 kilometara i danju i noću.
- U prvoj fazi modernizacije ugrađuje se optoelektronski nišan, kao i inercijalni navigacioni sistem, "er data" kompjuter, kao i balistički računar koji podržava staro nevođeno, ali i novo vođeno naoružanje - navode u Ministarstvu odbrane.
Udarna snaga tokom novog života "orla" biće domaća laserski vođena raketa VRVZ-200, od čijeg razvoja vojni vrh Srbije ima izuzetno velika očekivanja. Ovaj projektil vazduh-zemlja, dometa 40 kilometara, opremljen je televizijskom ili termovizijskom glavom za samonavođenje i linkom preko koga slika sa bojeve glave stiže do operatora u avionu. Ova raketa samo je deo porodice vođenog vazduhoplovnog naoružanja na kome čijem razvoju radi domaća namenska industrija, a koje će biti primenjeno i na ovom avionu.
U sledećoj fazi, koja se očekuje 2022. godine, planira se ugradnja zaštitnog sistema, smeštena u kontejner za samozaštitu, koji će biti smešten u trupnom delu letelice.
"Orao" se tokom ispitivanja isplativosti modernizacije pokazao kao žilav i perspektivan avion, čiji je vek trajanja procenjen čak do 48 godina. Uprkos pojedinim slabim tačkama, poput hidraulike ili stajnog trapa, jugoslovenski "jurišnik" i dalje je nezamenljiv u dejstvima po tlu, ali i obuci pilota.
NEMA REMONTA BEZ "FORSAŽA"
IZGLED modernizovanog "orla" u odnosu na osnovnu verziju razlikovaće se samo po "nosu" u kome su smešteni optoelektronski uređaji i podtrupnom kontejneru sa zaštitnim sredstvima. Prilikom odluke o sudbini proverenih "jurišnika", odlučeno je da se modernizuju i jednosedi i dvosedi, ali pod uslovom da imaju ugrađen "forsaž", koji avionu garantuje potrebnu pokretljivost. Plan je da u sledećih nekoliko godina Ratno vazduhoplovstvo dobije punu eskadrilu modernizovanih "orlova".