KOME SMETA DIM, SAM PLAĆA NOVI SMEŠTAJ! Evo kakva su prava turista ako se na putovanju desi požar, poplava ili epidemija
TURISTI u inostranstvu sami plaćaju penale i izdvajaju dodatni novac za novi smeštaj ukoliko otkažu i promene hotel ako smatraju da su ugroženi požarima, dimom, poplavama ili epidemijama. Ako nadležni u nekoj od tih zemalja ne proglase vanrednu situaciju ili hoteli sami ne procene da je potrebna evakuacija ili premeštaj, trošak menjanja hotela je na putniku.
Nakon što su se naši turisti širom Grčke i Turske našli usred šumskih požara, udisali dim i pepeo i ostajali bez struje i vode, postavlja se pitanje da li sami mogu da promene ili otkažu hotel ako se osete ugroženima. Situacija u ovom slučaju nije tako jednostavna i sva je prilika da će ukoliko promene smeštaj, samoinicijativno morati da snose i troškove. Naime, da bi bili evakuisani, moraju direktno da budu ugroženi ili da bude proglašena vanredna situacija.
Skala penala
U jednoj turističkoj agenciji objašnjavaju u kojim ekstremnim situacijama se putnicima besplatno obezbeđuje nov smeštaj, a kada moraju da plate penale.
- Kada su vanredne okolnosti u pitanju, kao što je bio slučaj sa turistima u turskim hotelima "Lujo" i "Titanik de luks" koji su bili ugroženi zbog požara, sve turističke agencije i hoteli odreagovali su ekspresno i putnike evakuisali i smestili u druge hotele. To se radi kada je bezbednost putnika ugrožena iz bilo kog razloga, poput požara, poplava, izbijanja epidemije... U tim ekstremnim situacijama najvažnije je putnike skloniti od opasnosti i obezbediti im da bezbrižno provedu ostatak odmora na nekom drugom bezbednom mestu - kažu oni i dodaju:
- Međutim, ukoliko bezbednost turista nije ugrožena, ali im, recimo, smeta dim u vazduhu, hoteli su ti koji određuju da li će putnik morati da plati penale ili ne. To zavisi isključivo od toga da li je bezbednost putnika ugrožena ili ne. Ukoliko kažu da nije, a putnik i dalje insistira da promeni hotel, onda mora i da plati penale, odnosno da mu se ne isplati suma za preostale dane u hotelu. Svaki hotel ima svoju skalu penala, nekada je to cena jednog noćenja, a nekada dva, tri... To zavisi od hotela do hotela. Na primer, ako hotelijeru ide 500 evra za aranžman, prilikom otkaza 300 evra će zadržati kao penal, a onih 200 agencija će prebaciti na drugi hotelski smeštaj.
Kako za medije objašnjava direktor Asocijacije turističkih agencija "Juta" Aleksandar Seničić, putnici bi čak i ukoliko žele da otkažu ili promene hotel morali da plate penale.
- Gosti se žale zbog velikih količina dima u vazduhu i što ne mogu mnogo da se kupaju, jer je dim zaklonio sunce, ali niko zdravstveno nije ugrožen - navodi Seničić.
On dodaje da je moguće da budu evakuisani samo ukoliko bi situacija bila opasnija.
- Ukoliko bi situacija bila opasnija, oni bi bili evakuisani, ali to rade nadležni u tim državama, a ne agencije. Oni odlučuju da li treba proglasiti vanredno stanje i da li je potrebno da se neko izmesti iz hotela. Sada kada svi aerodromi rade i nije proglašena vanredna situacija, ukoliko bi neko sam promenio hotel ili otkazao putovanje, sam bi snosio troškove. Jer nama hotelijeri kažu, "moj hotel radi, niko nije ugrožen, aerodromi i saobraćaj rade, ja sam za vas pripremio sobu i sada morate da platite". To je tako, nažalost - objašnjava Seničić.
(Informer)