ĐACI ĆE IZGUBITI NACIONALNU SVEST: Istoričari traže da Vlada ukine reformisane programe istorije za gimnazije i srednje škole

Љ. БЕГЕНИШИЋ 18. 06. 2021. u 11:00

PO hitnom postupku treba ukinuti reformisani program nastave istorije u gimnazijama i srednjim stručnim školama, jer postoji opasnost da istorijsku svest mlade generacije prestane da formira škola, odnosno pedagog-istoričar, naučnik...

Ljubodrag Dimić

Formiraće je: ulica, štampa, politika, interesne grupe ili međunarodni faktori. Oavkvim nastavnim programima osiromašuje se nacionalna i kritička svest, a to je prvi korak ka dobrovoljnom sužanjstvu. Da li je to ono što želimo našoj deci?

Ovo piše u peticiji koju je pokrenuo istoričar, akademik Ljubodrag Dimić i još sedam profesora istorije u gimnazijama i srednjim stručnim školama, a peticiju sa zahtevom da se udžbenici povuku uputili su premijerki Ani Brnabić i ministru prosvete Branku Ružiću.

- Istorija treba, uz ostalo, da formira i identitet mlade generacije. Nastavni planovi i programi koji su danas na snazi nisu u mogućnosti da to čine. Udžbenici treba da predstavljaju konkretizaciju svih težnji kojima jedno društvo stremi - to sada nije slučaj - upozorava akademik Dimić. - Znanje koje đaci u školi stiču suviše je konfuzno. Mlada generacija će "razjašnjenje" događaja i pojava koje ih zanimaju potražiti mimo škole i istoričara. Mogućnost izbora je velika, od glasina koje se neodgovorno šire do medija, partija, nevladinog sektora... Svako nameće svoju istinu o prošlosti. Pustiti mladog čoveka da "luta" bez da mu u školi istoričar formira osnove istorijskog mišljenja, ozbiljno društvo sebi ne bi smelo da dopusti.

Dimić ocenjuje da su rezultati koji se postižu primenom važećih nastavnih programa u mnogo čemu porazni.

- Rasprava o nastavnim planovima istorije otvara i veoma važno, ali i osetljivo pitanje identiteta građana Srbije, njihovog državnog, nacionalnog, religijskog, političkog određenja. Zbrka u glavi, kada je istorija u pitanju, ne treba da bude ishod obrazovnog procesa - upozorava ovaj akademik.

Istovremeno, potpisnici peticije naglašavaju da je problem i što je hronološki princip koji je osnova istoriografije - potpuno napušten i umesto njega uspostavljen tzv. tematski princip.

Kao primer oni navode reformisani udžbenik istorije za treći razred gimnazije:

- Naši učenici prvo nauče ratovanje Srbije i Crne Gore u balkanskim ili Prvom svetskom ratu, a tek nakon toga, u drugom polugodištu, uče oslobađanje od osmanske vlasti, nastanak i izgradnju srpske države. To je potpuno besmisleno! Paradoksalno, ali Drugi svetski rat se uči pre nacizma i fašizma.

Profesori upozoravaju da se isti paradoks proteže na sve epohe opšte i nacionalne istorije. Ističu da je u prvom razredu situacija još gora.

- Reforma školstva jeste neophodna, ali ovakva kakva je naneće ogromnu, nenadoknadivu štetu budućnosti Srbije. Ona je je katastrofalna za budućnost naše dece i naroda u celini - uvereni su ovi profesori.

KATASTROFA NA TAKMIČENjU

POTPISNICI peticije ističu da se šteta koja je napravljena može već sada lako izmeriti brojem učenika koji su se po ovom programu plasirali na republičko takmičenje ove godine.

- Sa teritorije celog Beograda, iz prvog, drugog i trećeg razreda gimnazije nije se plasiralo ni jedno jedino dete! Plasiralo se samo šest učenika iz četvrtog razreda koji su poslednja generacija koja uči po starom programu. Ni iz prvog razreda srednjih stručnih škola niko se nije plasirao, a iz drugog sedam đaka - kažu ovi istoričari.

Pogledajte više