"SLUČAJ U BAČKOM JARKU JE EKSTREM": Evo šta kažu stručnjaci - kako da prepoznamo i sprečimo vršnjačko nasilje
DVA učenika osmog razreda škole u Bačkom Jarku terala vršnjaka, sa smetnjama u razvoju, da ih oralno zadovolji. Nasilne scene su snimalii i slali svojim prijateljima. Da li smo kao roditelji i društvo zakazali? Ko je pred zakonom krivac za ovakvo delo: maloletnik ili vaspitač?
Biljana Ćulafić, psihoterapeut za porodicu i traume i Jelena Marković iz humanitarne organizacije "Srbija velikog srca" bile su gosti emisije "Usijanje dana".
- Ovo je ekstrem, bilo je sličnih slučajeva, mladi danas imaju sve manje empatije prema drugima, slabijima, životinjama. Treba videti još kad je dete malo, pa ako se uoči nešto, treba da se radi sa tim detetom. A pitanje je da li porodica može da uoči takvo ponašanje,a škola je tu da reaguje, kaže Ćulafić.
- Svi koji su pročitali vest osuđuju počinioce, a mišljenja su podeljena ko je uzročnik takvog stanja kod dece, odgovornost imamo svi, od porodice do škole i šire zajednice, kaže Marković.
- Često se dešava da neko popularno dete počne sa nasiljem, a da mu se drugi pridruže, i često se dešava da takav dečak ili devojčica organizuju vređanje, često je to psihološki traumatično, kaže Marković.
- Deca koja vrše nasilje vrlo često nisu srećna, često iza toga stoji depresivnost, vaspitna zapuštenost, ona nisu dobijali pažnju od roditelja i nije ni dobila empatiju od roditelja. U školama nema dovoljno kadra, trebalo bi da se pojača saradnja sa Defektoloških fakultetom, jer sve je više dece sa poremećajem u ponašanju, kaže Ćulafić.
- Uputila bi roditelje iz te škole da popričaju sa decom i da ne podsećaju svog druga na to što se desilo. A sa detetom treba raditi, što se pre počne sa terapijom pre će se izlečiti. Obično sa takvim detetom uspešno rade defektolozi. Treba i ojačati stručnu službu škole. Ako dete ima poverenja u neku osobu, ono će reći ako je nešto muči. Natavnici često reaguju, ali nisu na žalost dovoljno obučeni, i mnogi ne umeju da prepoznaju šta se detetu desilo. Očekujem da će se u školi pokrenuti disciplinsko-vaspitni postupak i da se ozbiljno razgovara, taj postupak može imati veliko vaspitno dejstvo. Treba raditi da zlostavljno dete ima budućnost, a ako ovo prođe nekažnjeno, onda druga deca dovijaju lošu poruku. Njihovi roditelji će verovatno krivično odgovarati, ali mora da se radi i na razvoju empatije kod zlostavljača - kaže Ćulafić.
(Kurir)