FELJTON - PARTIJA VASPITAVA DECU SVOJIH ŽRTAVA: U srpskoj istoriji nedovoljno je protumačena pojava i značaj danka u krvi
U SRPSKOJ istoriji nedovoljno je protumačena pojava danka u krvi. Jedva da se i približno ušlo u zamršeni splet onih dečjih duša koje su silovane sa namerom da svome rodu postanu nešto tuđe i opako.
Ti novotvoreni svirepi monstrumi, prožeti slepim fanatizmom, postali su strah i trepet na svim prostorima na kojima su se pojavljivali. Ognjem i mačem oni su širili međe otomanske države i vere islama, a neretko sudbonosno su se uplitali i u najvišu državnu politiku. U mojoj svesti često je izranjala tužna povorka te izabrane srpske dece koja su iz naših krajeva kretala put dalekog Carigrada. U mračnim lavirintima ovoga grada konačno se tanjila i raskidala svaka veza sa prošlošću i zavičajem, gasila svest o poreklu. Istovremeno, rađalo se i neko novo poimanje sveta, novo shvatanje života i smrti.
Sve te uzbudljive slike vezane za našu davnu prošlost opsedale su me i u poratnim godinama kada se u Jugoslaviji ustrojavala nova vlast. Primetio sam tada da je u Komunističku partiju primljen niz mladih ljudi čiji su očevi streljani u našem građanskom ratu. Ovakvi slučajevi su radosno, bezmalo reklamno isticani, baš kao svedočanstvo nesumnjive partijske velikodušnosti. Uočavajući ovu pojavu, postepeno sam dolazio do zaključka da je Komunistička partija iskazivala posebnu pažnju upravo prema deci svojih žrtava. Primetio sam da se i kod te dece začeo jedan novi i u psihologiji ređe poznat odnos, iskazan u neverovatno brzom i neotpornom prihvatanju pružene ruke.
POHITALI su ti novi vernici da ulaskom u partiju što pre posvedoče svoju duboku privrženost i trajnu poslušnost. Ponekad je izgledalo kao da pred očima javnosti nastaje i jedan neobični zaljubljenički odnos, kao da se obe strane neskriveno, skoro bestidno, maze i međusobno raznežavaju. Takva vernost, svezana krvlju najbližih, morala je da omekša i najtvrđa srca partijskih moćnika. Kao pravi gospodari duša oni su odlučili da na te nove pomazanike velikodušno izliju znakove svoje naklonosti, darežljivosti i zaštite. Takav brižan, skoro očinski odnos imao je i svoje neskrivene, javne oznake, ispoljene i u neometenoj karijeri ovih partijskih usvojenika. Tako, onima koji su odlučili da se u životu bave književnošću partija je roditeljski nadoknađivala sve, pa čak i nedostatak talenta. Ona je brižno negovala i njihovu lažnu, izmišljenu veličinu.
Razumljivo je zašto su tako postupali oni koji su u svojim obeleženim porodicama sa strahom očekivali postupke nove vlasti. Manje je jasno šta su od ove dece zahtevali iskusni partijski ideolozi, posebno oni prekaljeni krvoprolitnici, gde i kada se kod njih javilo uverenje da su ovakvi preobraćenici partiji korisni i da je razumno ako se prilikom njihovog prihvatanja koriste i stara, proverena crkvena iskustva. Sve je izgledalo kao da se to desilo na obostrano zadovoljstvo, kao da je sklopljen jedan trajni, prećutni sporazum, stvoreno stanje čije su spone neraskidive i od trajne vrednosti. Pa ipak, rekao bih da su se partijski ideolozi ljuto prevarili verujući ljubavnim izlivima svojih izabranih privrženika.
BILA je dovoljna prva kriza partijske monolitnosti, prve pukotine pravoverja, prve javno izrečene sumnje pa da iz najdubljih skrivnica izmile razne dugo obuzdavane mržnje i ogorčenosti koje zovu na odmazdu. Jučerašnji pokorni fanatici, uvek spremni da kinje nevernike, odlučno rešeni da ih silom dogone u torove pravoverja, odjednom su se obznanili kao novi apostoli slobode, kao trajno ubeđeni protivnici dogmatskog zaglupljivanja, kao najveći pobornici razobličavanja društvene laži. Sa neskrivenim ponosom, oni su se predstavili kao gonjeni režimski disidenti čija reč treba da odredi i sudbinu celoga naroda. Stekao sam utisak da je gnev ovih samozvanaca u srazmeri sa veličinom njihovih ranijih ustupaka i brojem moralnih posrtanja. Kao da ih do raspamećenosti dovode i sve one nekadašnje privilegije koje su im bile udeljene kao nagrada za njihovu pokornost i ropsko služenje. Primili su ih kao dar za onu mržnju koju su nekada stavili u službu svojih novih gospodara. Sada kada im je napokon poklonjena sloboda, bivšim zarobljenicima nije preostalo ništa drugo nego da se u javnosti opravdaju izmišljenim pričama o svom neprekidnom progonu i junački odbranjenim načelima slobodnog ljudskog duha. Zbunjeno i sasvim neuverljivo deluju njihove revolucionarne priče koje svedoče o naknadnoj pameti, o slobodi koju oni nisu izborili.
To su bitke koje su obavljene bez njihovog učešća, pa su utoliko smešnije i sve one salonske ratne priče kojima su se samozvano okitili.
PREVRTLjIVOST ove vrste još je vidnija ako se, suprotno njima, istaknu i oni koji su tragiku svoje porodice poneli dostojanstveno i smireno, ne unovčavajući nijednog trenutka nestanak svojih najmilijih. Kao da su ti novi mučenici duboko u sebi nosili reči starozavetnog stradalnika Jova, koji kaže: „Nego se čovjek rađa na nevolju, kao što iskre iz ugljevlja uzlijeću u vis” (Knjiga o Jovu, glava 5, 7). Uzbuđivala me je misao o spokojstvu duha sa kojim su živeli i stvarali u istom sistemu koji je prema njihovim porodicama bio nepravedan i surov. Umesto mržnje, otkrivao sam u njima samo nadmoćnu pomirenost i spremnost za pravim, hrišćanskim praštanjem. I dok su jedni uzimali i grabili od partije, ovi su, ne tražeći od vlasti ništa, društvu poklanjali svoje nenametljivo stvaralaštvo.
Ako sam povodom javljanja novih janjičara uronio u tamu prošlih vekova i onog kobnog danka u krvi, učinio sam to samo stoga što se pitam: da li se uopšte sme verovati da su ovakva surova zbivanja zasvagda iskorenjena, ili se ona, još podmuklije izvedena, i danas mogu vratiti? Ako se to desi, biće korisno da se ima na umu prosta istina: ne treba da režimi uzimaju u svoje organizacije onu decu kojima su pogubljeni roditelji. I obratno: deca umorenih roditelja neka ne ulaze u organizacije onih koji su im smakli najrođenije. Ako se tako postupa, eto prilike da se čovek sačuva od one silne mržnje koja se stvara zbog prinudnog prikrivanja i obuzdavanja.
SVAKO računanje na neku privrženost ipak je pogrešno, jer se na taj način ukroćeni bes i jarost nagomilavaju a s mukom obuzdavaju i samo vrebaju da im se u životu ukaže povoljna prilika za oslobađanjem. Mnoge ranije generacije su istrulile i propale u uzaludnom iščekivanju ovakvih istorijskih prilika. Treba se kloniti svih opasnosti u kojima čovek postaje smešan.
Kostimiran za tragičara, čovek može da završi i kao lakrdijaš, a sve to zavisi od pogrešnog utrčavanja na pozornicu. Uvek kada se sanjivo prati glavna radnja, sve predstave imaju svoje posebne zahteve i traže dobro poznavanje pravila igre. Nijedno društvo ne podnosi nered na bini i kažnjava svaku zamenu uloga. Najzad, postoji i opasnost da nataložena mržnja konačno razori i svaku mogućnost da se dogradi jedna humanija i duhovnija tragika. Žalosno je ako režim otera u banalnost bilo koju izvornu ljudsku tugu. Jer, ako se to na kraju desi - a desiće se gotovo sigurno - biće to i odmazda onih koji će hteti da se svete za svako naknadno otpadništvo.
ISTORIJSKO ISKUSTVO
MNOGI događaji u jugoslovenskoj stvarnosti kao da se potvrđuje istorijsko iskustvo da jednom stvoreni janjičari trajno gube i sve one putokaze koji vode u bivši zavičaj. To su ljudi za koje ne postoji prošlost, vraćanje u svet iz kojeg su iščupani. Zaista je svejedno da li se to desilo milom ili silom, lukavstvom ili lakovernošću. Postoje zbivanja čije poreklo odjednom i više nije važno, koje natkriljuje činjenica samog nastajanja.
SUTRA: JUGOSLOVENSKA KRIZA KAO STOGLAVA AŽDAJA