FELJTON - TITO JE STEKAO MOĆNU ZAŠTITU STRANIH SILA: Sa maršalom Titom Stepinac se sastaje dva puta
U MOJA velika uzbuđenja svakako spada i proces zagrebačkom nadbiskupu dr Alojziju Stepincu. Neupućene je ovaj proces mogao da začudi, jer je još ne tako davno, 10. maja 1946, zagrebački nadbiskup stajao na počasnoj tribini sa sovjetskim generalima i hrvatskom vladom, prilikom proslavljanja dana pobede.
Moglo bi se zaključiti da se tada još nije ni znalo kakve je sve grehe počinio za vreme NDH ovaj militantni zastupnik božje volje na ovoj našoj ubogoj zemlji. Razume se, sve je to bio privid, jer su o nadbiskupu Stepincu već postojala brižno prikupljena svedočanstva o njegovoj saradnji sa „uskrslom hrvatskom državom”. Iako on lično nije bio ustaša, već najpre pristalica HSS i njenog vođe dr Vlatka Mačeka, ostaje činjenica da je on svoj celokupni autoritet najvišeg crkvenog prelata u Hrvatskoj spremno ugradio u tu marionetsku državu, nimalo bezazlenu po svojim zakonima i obelodanjenom političkom programu. I novi režim pokušao je da po svom tako uspešnom receptu pridobije ovog prvosveštenika za saradnju. Sa maršalom Titom Stepinac se sastaje dva puta, dokaz više s koliko je strpljenja novi režim želeo da ga pretvori u saradnika. Sve se to izjalovilo i Stepinac je prvi odrekao poslušnost.
NjEGOVU pastirsku poslanicu i biskupsko pismo u kojem su se mogle čuti i takve opomene: „Ne dajte djecu đavlu”, režim je prihvatio kao pravu objavu rata. Tek tada, izvučeni su iz arhive dokazi o njegovoj saradnji sa ustašama, zločin prekrštavanja pravoslavnih, posleratno rovarenje protiv narodne vlasti i on je suđen i osuđen. Bila je to kobna greška, tipična za režime koji se oslanjaju na nasilje, pa gube iz vida da postoje organizacije, katolička crkva na primer, koje svoju moć vekovima grade na mučenicima.
Upravo oni predstavljaju najveće svedoke buduće pobede, a njihova žrtva - tako nas uči istorija hrišćanskih crkava - nikako se ne može smatrati uzaludnom. Samo neupućeni su se mogli čuditi kada je Sveta stolica odbila Titovu ponudu da joj iz zatvora uputi nadbiskupa Stepinca. Slobodan u Vatikanu, on za katoličku crkvu nema ni pola od onog značaja koji je dobio kao utamničeni mučenik. Iza Stepinčevih reči izgovorenih na sudu:
„Ostajemo mirni” i „nemamo si šta predbaciti” stoje vekovi u kojima su te iste misli pokretale gorljive zastupnike svoje vere, zanesenjake koji su mirio išli u susret svojoj često neizvesnoj sudbini.
ČUDNO je da sistem koji je i sam stvorio svoj pojam mučeništva, neustrašivog držanja pred klasnim neprijateljem, kada je napokon došao na vlast, zaboravlja na tu svoju heroiku, isključujući svaku mogućnost da se ona pojavi i na drugoj strani. Tu drugu stranu i njeno postojanje sistem jednostavno ne priznaje, obnevideo od svoje sopstvene moći.
Usmeren isključivo na sadašnjost i na trenutak koji se neposredno dešava, sistem gubi iz vida budućnost, on je nesposoban da predviđa, on ne poštuje nijedno tuđe iskustvo, potcenjuje istrajnost. Upravo na takvim stavovima grade sve religije svoju sliku sveta. One se sa pažnjom odnose prema svojim svedocima, one ih uznose i upisuju zlatnim slovima u svoje pomenike.
Dugo sam razmišljao o oba procesa, o Draži Mihailoviću i Alojziju Stepincu. Osećao sam u oba slučaja da je obračun s protivnicima izvršen za potrebe trenutka, bez obzira na buduće sudove istorije. Slutio sam da na tim suđenjima nije izgovorena i neka konačna reč, da postoje mnoge nedorečenosti koje čekaju skrivene u nekim nevidljivijim skrivnicama da ih neko u budućnosti dozove na svetlost dana. Postoje, dakle, procesi koji nikada i nisu zaključeni, a sve njihove presude postaju u jednom trenutku efemerne.
Pristižu novi ljudi koji neće prihvatiti naša svedočenja, koji će, vođeni nekim novim shvatanjima, obesnažiti sva naša nedela koja smo počinili u uverenju da smo to učinili radi usrećivanja čovečanstva. Već sada slutim da nam neće biti oprošteno, kao što istorija nije nikada oprostila i drugim nasilnicima. Ako smo ova dva procesa doživeli samo kao epizode jednog revolucionarnog, košmarnog trenutka, već sada mi je jasno da budućnost koja dolazi neće prihvatiti i konačno usvojiti motive iza kojih se skrivalo pravo, pohlepno i vlastoljubivo lice naše epohe.
ČESTO se pitam da li ćemo još za našeg života videti taj opšti slom jedne ideologije koja je, kao tolike druge u prošlosti, obmanula svoje vernike. Spoznavši obmane, neminovno sam stavljen pred velika iskušenja kako da svoja tako bolna otkrića usaglasim sa svakodnevnim životom. Strahovao sam da ne pogrešim i da me ne dotakne i unakazi ona mašinerija koju je sistem već stvorio kako bi se svakodnevno umnožavao broj onih koji neće imati ni snage ni volje da izbegnu lukave zamke određenog trenutka. Tada sam sebi stavio u zadatak da što pre pronađem neke druge, i svakako sigurnije zaklone, da se vežem za proverene istine koje ne može da obori i uništi stihija savremenosti. U stvari, ja sam se zapravo trudio da pronađem i neki svoj lični oblik unutrašnje emigracije.
Bio je to pokušaj da ostanem na bojištu, ali da sačuvam svoju dušu. Stekao sam uverenje da je takav kompromis sa sopstvenom savešću jedano moguće rešenje. Svaki drugi način neminovno bi me morao odvući u neželjene kompromise i pogodbe s krajnje sumnjivom moralnom osnovom. Činjenica da su ovakva rešenja bila u našem vremenu uopšte mogućna, govori u prilog mišljenju da za njihovo postojanje dugujemo razlazu Komunističke partije Jugoslavije sa Moskvom 1948. godine. Olakšanje usled ovog sukoba nije se osetilo odmah, neposredno posle ekskomunikacije naših komunista iz do tada jedinstvene porodice. Još neko vreme trajao je napor Tita i njegovih saradnika da ubede Moskvu da oni nisu jeretici... Tek kada je napokon izgubljena svaka nada u pomirenje, a jugoslovenska uveravanja odbačena kao bezvredna, režim je bio prinuđen na izvesna popuštanja u unutrašnjoj politici.
NIJE to bilo odstupanje od proklamovane pravovernosti, piramida vlasti ostala je dokraja netaknuta, jer je ishodišna tačka partijske moći i dalje počivala na neprikosnovenoj volji predsednika Tita. Štaviše, zvuči skoro paradoksalno, ali je nesumnjivo tačno da je njegov ugled i njegova moć bila u stalnom usponu. U otporu prema Staljinu, Tito je već odavno stekao moćnu zaštitu stranih sila, u prvom redu Amerike. Bez oklevanja on se najsurovije obračunao sa pristalicama Informbiroa, a njihovo hapšenje protumačeno je kao sasvim prirodna preventivna mera, kao nužno zlo za spasavanje ugrožene države...
U ovakvim dramatičnim trenucima uvek sam se divio brzini s kojom se ljudi navikavaju da privide zamene za istinu. Sumnje nema, većina je opredeljena za pokorno nošenje jarma, una pred pomirena da u svom sumornom životu vuče sve te nametnute terete.
NEPOMIRLjIVI SUPARNICI
PRIMENjENE surove za vreme Informbiroa metode lako su objašnjene kao neizbežna preduhitrenost prema onima koji su to isto spremali svojim protivnicima u slučaju da su se oni dočepali vlasti. U takvoj borbi bilo je jedino važno ko će hitrije preteći i zaskočiti svoga protivnika, svoga krvnog nepomirljivog suparnika u deobi vlasti. Svaku pobedu te vrste naknadno prate i razrađena teorijska obrazloženja. Odnekuda, postaje važno da se ovakvi bespoštedni obračuni zamagle i nekakvim duboko humanim razlozima, jer sva je ova surovost bila dosledno u službi borbe za oslobođenje eksploatacije čoveka po čoveku.
SUTRA: ŽARIŠTE DUHOVNOG OTPORA VLADAJUĆOJ IDEOLOGIJI