FELJTON - NOVA VLAST PREUZIMA MUZEJ KNEZA PAVLA: Novi direktor je iz kraljičine sobe počeo da upravlja Muzejom
ODMAH posle kapitulacije Nemaca pohitao sam u Muzej kneza Pavla. Skupljali smo se sa svih strana naše bežanije, oprezno prilazili velikoj zgradi, izranjavljenoj od nedavnih borbi.
Pojavio se i direktor Milan Kašanin, a došao je iz nekog sela iz okoline Beograda, kamo je za vreme bombardovanja sklonio svoju veliku porodicu. Pojavio se malo zbunjeno, nesigurno, ni traga od one njegove lične samouverenosti koju je zadržao čak i za vreme rata. Raspitivao se za Muzej, za oštećenja, a naredbe više nije davao, kao da je i sam postao svestan da mora otići i da mu nova vlast ne sprema neko dobro. U prvo vreme raskrčivali smo oštećenja u samoj zgradi, čistili golemi nered koji je ostao iza nemačke vojske koja se neko vreme branila iz Muzeja pred jurišima Crvene armije. A onda se kao izaslanik nove vlasti pojavio Tatomir Vukanović, u uniformi partizanskog kapetana.
MILAN Kašanin je odavao utisak čoveka koji s mukom pokušava da zadrži neku hladnokrvnost i da tako spase bar nešto od svog ranijeg neprikosnovenog autoriteta. Ipak, svakim danom bivalo je sve jasnije da njegova sigurnost nezadrživo opada. Neki njegovi bivši poslužitelji i čuvari koji su pred njim nekada drhtali od straha, iščaurili su se kao organizovani komunisti, a njihova samouverenost bila je u stalnom porastu. Kao da su od starog direktora oduzimali deo po deo njegovog autoriteta, dodavajući ga sebi kao neko znamenje pobedničke revolucije. Kašanin je, dakle, živeo u nekom stalnom procesu svoga postepenog raščinjavanja. Posle izvesnog vremena kao da se već sasvim navikao i pomirio sa mišlju da će svakako otići, jer se negde u potaji već uveliko rešava njegova buduća rđava sudbina. Sigurno su tada mereni njegovi politički gresi, ocenjivao stepen njegove povezanosti sa knezom namesnikom Pavlom, a sa posebnom pažnjom proučavala i vagala njegova moguća upotrebljivost. Najverovatnije, Kašanin je na tom merenju loše prošao, sigurno je u donošenju konačne presude bila presudna njegova odanost dinastiji Karađorđevića. Ovim gresima dodavano je i kumstvo sa knezom Pavlom, a sve to zajedno presudilo je da stari direktor mora da ode. Kašanin je, dakle, bio neopozivo otpisan.
I DOISTA, jednoga dana dojavljeno nam je u Muzeju da ćemo dobiti novog direktora, još se ne zna ko je ta ličnost, ali on sigurno dolazi. Valjda je to javljeno i Milanu Kašaninu, jer nas je sve sabrao u bivšem kraljičinom kabinetu, koji je inače korišćen kao redakcijska soba „Umetničkog pregleda”. Bila je to udobna manja prostorija, obložena drvenom lamperijom, jedina koja u borbama oko Muzeja nije jače oštećena. Skupili smo se svi. I službenici i služitelji. Dugo, veoma dugo smo čekali. Sećam se tog čekanja punog neizvesnosti, zlokobnog ćutanja i usporenih kretnji u tom malom prostoru. Kašanin ništa nije govorio, jedva je krio svoje uzbuđenje. Najzad, čulo se na spratu oštro zveckanje mamuza. Odmah smo znali: dolazi Tatomir Vukanović. Doista, bio je on. Ušao je visoko zabačene glave, i danas pamtim taj neprirodni, pobednički stav. Očima koje su sevale, kružio je po sobi, polako, sasvim polako, kao da sa zadrškom izabire svoju žrtvu. Znali smo odmah: žrtva je Kašanin.
„Smrt fašizmu”, prodera se Vukanović i pozdravi stisnutom pesnicom. Oćutali smo pozdrav. Ne sećam se da je iko odgovorio već ustaljeni refren. Vukanović je stajao u vratima, kao da je još oklevao da sasvim zakorači u sobu. Stojeći u vratima, kao da je osećao da ima svoj okvir i da zato izgleda svečanije. Onda je napokon ušao, opet lagano, još mekše, još ženstvenije, uvijajući se u kukovima na jedan neprijatan način. Pištolj u drvenoj kutiji lagano se njihao kao neko teško, otromboljeno klatno na satu crkvenog tornja.
„Danas će se ovde izvršiti primopredaja dužnosti”, rekao je suvo. „Za koji časak doći će vaš novi direktor.”
ONDA je opet pošao ka vratima, zaćutao i još strože pogledao u Kašanina, kao da razmišlja da li da ga sada, odmah posle ovih reči, prosto najuri iz sobe, ili da zbog nekog reda, još malo pričeka.
Predomislio se, pomislim u magnovenju, žrtva još ostaje. Ne znam koliko je vremena proteklo u tom opštem ćutanju i napetom iščekivanju da se konačno ipak nešto desi. Onda se napolju čulo tiho pucketanje parketa. Neko dolazi kao uhoda, pomislih, kao da se šunja. A tada, iza Vukanovića, odjednom je nikao visok, elegantan gospodin, koji je u nas zurio nekim ukočenim, tupim pogledom, kao da kroz prozor sobe, a preko naših glava, nekoga traži. Stajao je kao ukopan i bez pozdrava. Vukanović se tada uklonio sa praga, kao da došljaku tek sada odobrava ulazak u sobu. Kao neki nevešti ceremonijalmajstor upadljivo je glasno rekao: „Vaš novi direktor, drug Veljko Petrović.”
Predstavljeni došljak je još nemo stajao u vratima, kao da se on sada dočepao onog belog okvira, osećajući da i njemu pozajmljuje neko dostojanstvo i daje svečaniji izgled. Umesto pozdrava, kao da su se samo malo pomerili njegovi oštro štucani brkovi.
VELjKA Petrovića nisam do tada nikada video. Poznavao sam njegovo književno stvaranje i znao iz Karlovaca da je bio lični prijatelj našeg katihete Gliše Mikića, koji ga je povremeno obaveštavao o sličicama iz građanskog života i terao da napiše roman. U malim Karlovcima o Veljku Petroviću se govorilo kao o nacionalnom bardu i neprikosnovenoj veličini. Nisam znao da je pre rata bio visoki činovnik Ministarstva prosvete, da je bio blizak dvoru i da je bio mason. Znao sam da je zajedno sa Milanom Kašaninom još 1927. objavio knjigu: „Srpska umetnost u Vojvodini”, a ni pojma nisam imao da su ta dva saradnika na istom poslu već odavno zavađena i da međusobno ne govore. Bilo mi je jasno da prisustvujem kao svedok najvećem poniženju Milana Kašanina. Jadno je izgledalo to njegovo smirivanje onog ogromnog iznenađenja koje ga je celog obuzelo.
„Od danas vi ćete sarađivati sa vašim novim direktorom”, rekao je Vukanović, sada već malo nestrpljivo, kao da je i sam bio razočaran postignutim efektom svog nastupa. Opet je zavladao muk. Kašanin ga je prvi prekinuo:
„Želim da kažem nekoliko reči”, rekao je tiho. „Želim da vam svima zahvalim na radu, na onom predratnom, kao i u teškim godinama rata, u kojima ste časno dokazali svoju odanost ovoj kući. Želim da i ubuduće radite tako prilježno i da pomognete da Muzej što pre zaleči svoje ratne rane. Doviđenja i hvala.”
Onda nam je svima prišao i sa svakim ponaosob se rukovao bez reči. Ne znam kako je odjednom iščezao iz sobe, kako je prošao kraj Veljka Petrovića koji se još isprečio u svom belom drvenom okviru. Primopredaja je bila gotova. Od tog trenutka, u tu bivšu kraljičinu sobu uselio se novi direktor, odatle je počeo da upravlja Muzejom.
IZASLANIK ETNOGRAF
IZASLANIKU nove vlasti u Muzeju kneza Pavla, kapetanu Tatomiru Vukanoviću, o bedru visio je parabelum u drvenoj kutiji. Nastupao je prividno blago, govorio je tiho, a pokreti su mu bili meki i ženstveni, što je odudaralo od onog pištolja koji se preteći njihao o pasu. Niko tada nije znao njegovu stvarnu moć. Stariji službenici u Muzeju govorili da je pre rata pisao u „Umetničkom pregledu” člančić „O šaranju jaja” i da je kao kustos-etnograf radio u Muzeju Južne Srbije u Skoplju.
SUTRA: MUZEJ KNEZA PAVLA DOBIJA NOV NAZIV