FELJTON - NEOBJAŠNJIVA PRIRODA TESLINOG ČAROBNJAŠTVA: Teslina kreativnost nije bila ograničena na jednu ravan

Mark Dž. Sajfer

06. 03. 2023. u 18:00

SUPROTNO hipotezi psiho­analitičke teorije Tesla se mora sagledati u okviru svog vremenskog razdoblja. Prisutna i kod Vilijama Džejmsa i drugih in­telektualaca tog doba, ideja o po­svećenosti nauci nauštrb braka nije bila jedinstvena pojava.

Teslino oružje sa čestičnim snopom, Foto Iz knjige "Čarobnjak"

Te­sla je bio potpuno svestan da bi bračne obaveze previše ometale njegov izumiteljski elan. Namer­no je, doduše uz samoodricanje, promenio svoje nagone u alhemi­čarskom smislu da bi ih podigao na viši nivo. To viđenje, ipak, ne objašnjava u potpunosti zane­marivanje prirodne sklonosti ka uživanju u strastima, naročito kada se zna da je na svom vrhun­cu, u veselim devedesetim, kao tadašnja zvezda u usponu, mogao da izabere bilo koju ženu poput Margarit Merington, na primer, niti objašnjava njegovu pretera­nu vezanost za gradske golubove.

Međutim, frojdovska paradig­ma ne uspeva ni u svojim pokuša­jima da objasni prirodu Teslinog čarobnjaštva jer na tu sposobnost gleda kao na pročišćavanje, a ne kao na cilj sam po sebi. Teslina naglašena ritualnost i opse­sije kao što su urednost i samo­odricanje bile su isto toliko povezane sa napadima kolere u detinjstvu prouzrokovane prlja­vom pijaćom vodom, koliko i sa njegovom željom da promeni sta­nje svesti rutinskim radnjama kako bi pripremio um da radi svoj posao. Za razliku od većine izumitelja, Teslina kreativnost nije bila ograničena na jednu ra­van. On je svoje mentalne sposob­nosti prilagodio velikom broju različitih oblasti, osmislivši osnovne izume u osvetljavanju, di­stribuciji električne energije, mehaničkim napravama, čestič­nom naoružanju, aerodinamici i veštačkoj inteligenciji. Ta velika raznovrsnost njegovog do­stignuća svrstava ga u zasebnu ka­tegoriju. Konačno, Tesla je bio u potrazi za Svetim gralom. Njegov cilj nije bio ništa drugo do da promeni pravac razvoja ljudske rase proširivanjem opsega svog rada.

ZA OSAM sati uveče, 20. juna 1957, u balskoj dvorani hotela ”Diplomat” u Njujorku, bilten Interplanetary Sessions Newsletter najavio je sastanak da bi upra­vljao očekivanom posetom ”sve­mirskih ljudi” planeti Zemlji. Događaj su organizovale tri oso­be: Džordž van Tasel, pisac knjige ”Jahao sam leteći tanjir”, Džordž King, navodni telepatski ko­munikator sa vanzemaljcima, i Margaret Storm, pisac Tesline okultne biografije ”Povratak grlice”, knjige čiji ”tekst je pri­mljen na Teslinoj radio-pisa­ćoj mašini za međuplanetarnu komunikaciju koju je on izumeo 1938.” . Bili su uvereni da će do prvog jula ”Marsovci” imati ”sveobuhvatne operacije” u Va­šingtonu, Njujorku i ”uopšte u Severnoj Americi”.

Otkriveno je i to da je ”Tesla bio sa Venere, da je donesen na ovu pla­netu kao beba 1856. i da je ostavljen u udaljenoj planinskoj pokrajini u današnjoj Jugoslavi­ji”.

Tom sastanku je pri­sustvovao i jedan čovek koji je želeo da ostane neprimećen. Bio je to agent FBI koji je imao zadatak da prati šire­nje dosijea zagonetnog srpskog izumitelja Ni­kole Tesle. Vrlo je ve­rovatno da je kopiju tog biltena, koji se nalazi u dosijeu FBI, proči­tao i Dž. Edgar Huver, čovek zabrinut zbog sve većeg zanimanja za poja­vu letećih tanjira i ta­janstvenost oko raznih zagovornika te teorije.

PRETPOSTAVKA Margaret Storm da je Tesla ro­đen na drugoj planeti da bi nam dao električnu struju i sisteme masovne komunikacije potiče iz bujne istorije izumiteljevih veza sa fantastičnim kolektivnim verovanjem da je život na Marsu skoro potpuno izvestan. Podgre­jana mekartizmom, strahom od komunističkih uljeza i teozof­skom literaturom, Stormova je objavila da Tesla potiče od rase ”šestog korena”, nove vrste ljudi koja se razvijala na planeti. Da bi sve bilo još složenije, ona je bila prijateljica Artura Metju­za, pisca knjige ”Zid svetlosti: Nikola Tesla i svemirski brod sa Venere”.

Metjuz, čudnovati elektrotehničar koji je tridese­tih godina jednom pisao Tesli, tvrdio je da su on i njegov navodni poslodavac Tesla često putovali na obližnje planete svemirskom letelicom sa Venere i da je Tesla zaključno sa 1970. još bio živ, obitavajući kao vanzemaljac.

Degradiran do okultnog statu­sa, Tesla je mnogo decenija bio predstavljan u naučnofantastič­noj književnosti kao jedan od mnogobrojnih ludih naučnika. Kao kultna ličnost u Sjedinje­nim Državama, Tesla je doživeo slavu i kod mlađe generacije jer postoji rok grupa koja nosi njego­vo ime.

U JAPANU, međutim, Teslin kultni status mnogo je složeniji. S jedne strane, dr Joširo Naka­mato, vodeći svetski izumitelj, u čija se ostvarenja ubraja i flopi disk, veliki je Teslin pobornik, a organizovao je i proslavu u nje­govu čast. S druge strane, Teslin rad na tajnom oružju privukao je pažnju jednog od najopasnijih kultova savremenog doba.

Mesec dana nakon što je janua­ru 1995. zemljotres uništio grad Kobe i ubio 5.000 ljudi, sledbe­nici ”harizmatičnog psihopa­te” Šokoa Ašare, čoveka koji je odgovoran za trovanje putnika sarinom u tokijskom metrou, od­leteli su u Beograd da bi se uvu­kli u Teslin muzej u nadi da će pronaći izumiteljeve planove za izradu navodne telegeodinamič­ne mašine za izazivanje zemljo­tresa. Ašarov kult, poznat kao Vrhovna istina Oma, imao je unu­trašnju kompjutersku mrežu u kojoj je, navodno, bilo na desetine hiljada članova iz šest zemalja i pristup najsavremenijim visoko­tehnološkim uređajima, velikoj bazi podataka o vojnim tajnama, vatrenom oružju, laserskim si­stemima i još ezoteričnijim oružanim sistemima novog veka. Iako su želeli svetsku nadmoć, zemljotres im je osujetio plano­ve. Umesto sagledavanja tog doga­đaja kao prirodne pojave, Ašara je rekao da je do katastrofe u Ko­beu došlo zbog elektromagnetnih eksperimenata jedne japanske megakorporacije ili zbog ame­ričkih, a možda i ruskih, vojnih testova tajnog Teslinog telegeo­dinamičkog instrumenta.

ODRASTAVŠI u zemlji čiji su gradovi porušeni atomskim bombama, Ašara je bio pod utica­jem apokaliptičnih naučnofan­tastičnih priča, knjige ”Tesla natčovek” japanskog pisca Masa­kija Šindoa i ”teslofila” kao što je potporučnik Tom Birden, koji je nacrtom svog modela Te­slinog pojačavačkog odašiljača postavio hipotezu da se on može koristiti i kao međukontinen­talni sistem za stvaranje ”elek­trostatičkih skalarnih talasa”.

Shvativši da mu je Armagedon nadohvat ruke, a da je zemljotres u Kobeu dokaz proročanstva, Aša­ra je nameravao da stekne nadmoć praveći sopstvenu Teslinu ”hau­bicu”, istovremeno usavršavaju­ći zrak smrti.

Tesla je posedovao određeno znanje koje je iz različitih razlo­ga odbacivano od opšteprihva­ćene nauke i društva ili je pak bilo potiskivano od sila koje su njegov doprinos videle kao pret­nju. Ipak, suština Teslinog dela dostupna je tragačima.

Popular­ni pisac novog veka Robert Anton Vilson opisao ga je rečju ”illu­minati” (ital. prosvetljen, prim. prev.), a Tesla ostaje kultna lič­nost zbog svog mističnog statusa, životnog dela koje je poslužilo kao model za mnoge naučnofan­tastične likove i filmske teme i zato što pruža odgovore na pi­tanja onih koji izučavaju njegovo delo tražeći dublje značenje.

SVETSKI DOPRINOS

ZA RAZLIKU od drugih mistič­nih ličnosti, međutim, Tesla je u jedinstvenom položaju jer je toliko njegovih izuma postalo deo našeg savremenog sveta visoke tehnologije. Da je njegov krajnji emisioni plan zaista ostvaren dok je bio na vrhuncu karijere, ko zna kako bi se istorija dalje odvijala i kako bi se naši životi iz­menili.

SUTRA: DOBROTVOR SVOJE PORODICE I POLUBOG SRPSKOG NARODA

Pogledajte više