FELJTON - TRŽIŠTE LAŽNIH OBOŽAVALACA: Velike zvezde preko "Instagrama" zarade do 500.000 evra
ENGLESKINjA Eli Darbi (20 godina) je u januaru 2018. godine imala 87.000 pregleda na "Jutjubu" i oko 76.000 pratilaca na "Instagramu".
Onome ko se bavi marketingom jasno je da to i nije preterano veliki broj pratilaca za nekoga ko namerava da živi od lajkova, ali ova devojka je sebe već smatrala profesionalcem na društvenim mrežama i objavljivala je postove sa savetima iz sfere zdravlja i događajima iz sopstvenog života. Njen razvojni put na "Jutjubu" je u to vreme trajao već tri godine i pratio sve faze transformacije punačke devojčice u sportistkinju izvajanog tela.
U februaru 2018. ona je planirala da na Dan zaljubljenih otputuje u Dablin sa svojim verenikom. Tada je njenu pažnju privukao hotel Charleville Lodge, koji joj se sa sobama uređenim u viktorijanskom stilu učinio kao savršeno mesto za romantični odmor. I umesto da rezerviše sobu, kako bi učinio svaki običan smrtnik, ona je sela za svoj kompjuter i napisala mejl nadležnoj osobi, predloživši da svoj boravak prikaže na društvenim mrežama u zamenu za pet besplatnih noćenja. Još je dodala da se pre toga u jednom drugom hotelu slična nagodba završila na zadovoljstvo obeju strana. Nažalost, ovog puta su stvari krenule loše po influenserku. Pored ljutitog negativnog odgovora, upravnik hotela Pol Stenson je njen zahtev i javno objavio. Tako je Elin mejl završio na društvenim mrežama, a zajedno sa njim i Polovi komentari u kojima se, kritikujući njenu drskost, pitao odakle bi platio ljude koji bi influenserki spremili doručak.
PUT DO BESPLATNOG JELA
DOGAĐAJ koji na dobar način ilustruje kako pratioci mogu da budu sredstvo plaćanja odigrao se u jesen 2018. godine, kada je jedan restoran objavio do tada neviđenu promociju.
Milanski lanac suši restorana This Is Not A Sushi Bar sa više prodajnih mesta u gradu omogućio je da se račun plati brojem pratilaca na "Instagramu". Uslovi su bili veoma jednostavni: prvo jelo se normalno plaćalo, dok bi ukupan račun zavisio od broja pratilaca na mrežama. Što više pratilaca, to više besplatnih jela - naravno, pod uslovom da se objavljuju fotografije sa haštagom restorana.
NjEGOV post je pokrenuo čitavu lavinu ogorčenih reakcija na Elin zahtev, sve dok ona na video-snimku na "Jutjubu" nije (kroz suze) izjavila koliko je razočarana. Pol je odlučio da je ponizi, ali se kretao na pogrešnom terenu, onome koji pripada društvenim mrežama, na kome je ona bila daleko superiornija. Tako je Eli uspela da pridobije njegove pratioce, dok se ceo slučaj do te mere naduvao na mrežama da je polemika dospela čak i u međunarodnu štampu. Između ostalog, devojka je već postala poznata kao "influenserka-grebatorka".
Dok su se tabori simpatizera raspravljali, navodeći obrazloženja u korist influenserke, kao oličenja novog i sve prisutnijeg načina privređivanja ili u korist vlasnika hotela kao predstavnika vrednosti tradicionalnog rada, protagonisti ovog događaja su privlačili sve veću pažnju. Posle izvesnog vremena Pol je likovao: činjenica da je razbesneo toliko ljudi donela mu je više popularnosti nego što bi mu Eli obezbedila sa svojih bednih 76.000 pratilaca na "Instagramu". Lukavi hotelijer je odlučio da iskoristi trenutak slave i uputi još jednu provokaciju: objavio je fotografiju fakture naslovljene na Eli, u kojoj je od nje tražio naknadu od oko 5 miliona evra, uključujući i PDV, na ime toga što joj je obezbedio da se pojavi kao protagonista u 114 članaka u 20 država, za potencijalnu publiku od 450 miliona ljudi. Što se tiče uslova plaćanja, naveo je da reklame u okviru video-snimaka neće biti prihvaćene kao platno sredstvo.
DANAS, gotovo tri godine posle tog događaja, Eli je stekla popularnost i sopstvenu mrežu od oko 250.000 pratilaca na "Instagramu". Ako bi se sada, kada je postala popularna, obratila nekom hotelijeru, svakako ne bi dobila negativan odgovor. Priča o "influenserki-grebatorki" očito pokazuje jednu činjenicu: veoma je isplativo imati mnogo pratilaca. Ne navodeći najeklatantnije primere onih koji su postali milioneri, pomenimo samo da jedan influenser u oblasti mode uspeva da profitira isključivo na osnovu broja sopstvenih pratilaca, odnosno da potpuno besplatno, u zamenu za objavu na svojoj stranici, dođe do brojnih usluga, uključujući večere u luksuznim restoranima i firmiranu garderobu.
Jedno istraživanje nedeljnika Sette otkriva koliko iznose tarife u Italiji. Izgleda da "sitniji" influenseri (sa oko 100.000 pratilaca) zarađuju od 0 do 500 evra po poslu (često se, poput naše influenserke-grebatorke zadovoljavaju i poklonima), "srednji" (sa oko 500.000 pratilaca) zarađuju od 500 do 5.000 evra, dok "veliki" (sa preko milion pratilaca) mogu da zarade i 10.000 evra. Tu su potom i međunarodne zvezde, za koje važi drugačiji red veličina: Kim Kardašijan dobija između 300.000 i 500.000 dolara za sponzorisanu objavu na "Instagramu" .
OVO zanimanje deluje veoma primamljivo, tako da mnogi mladi žele da se upuste u ove vode, i pored toga što svi influenseri nisu podjednako uspešni. Nije lako zaraditi dovoljno, te tako, na primer, 97% jutjubera ne uspeva da ostvari prihod dovoljan za prelazak praga siromaštva.
Svako ko ima aspiracije da postane influenser bar jednom je poželeo da kupi pratioce. U aktivnosti koja se (pretežno) zasniva na ciframa pada se u veliko iskušenje da se pratioci kupe. Da bi se osvojili stvarni pratioci potrebni su strategija i trud. Treba izabrati temu, stil izlaganja, ispitati da li postoje ljudi koji su zainteresovani da o toj temi slušaju, proučavati konkurenciju i napraviti plan. Ako je sve u redu, tada možete stupiti u akciju, objaviti neki post i povezati se sa zajednicom koja se postepeno formira. Za sve to je potrebno vreme, čak i po nekoliko sati dnevno, a uspeh nije zagarantovan, pogotovo ne u kratkom vremenskom periodu.
Za one koji traže prečice odgovor se nalazi u algoritmima. Oni koji nameravaju da žive od lajkova posebno vole dve vrste botova sa društvenih mreža: fake followers, lažne automatske profile koji prate izvesnu osobu sa ciljem da uvećaju broj pratilaca, i amplification bots, koji, pored toga što prate, dele i komentarišu postove onoga ko hoće da se prikaže kao najpopularniji u očima drugih korisnika.
UOPŠTE nije teško oformiti svoju mrežu lažnih pratilaca. U tržnim centrima u Rusiji čak postoje automati na kojima se mogu kupiti lajkovi i pratioci. Međutim, najčešći put do lažnih pratilaca vodi preko pretraživača. U Google pretraživač ukucali smo "kupovina pratilaca" i dobili oko 800.000 rezultata. Specijalizovane kompanije nude usluge kojima pokušavaju da zadovolje sve zahteve i svačiji džep.
Postoje sajtovi na kojima se za malo više od 10 evra može kupiti paket od hiljadu lažnih pratilaca, dok je najniži iznos za kupovinu svega 99 centi. Po tim cenama se po pravilu kupuju botovi sa praznim profilima, čak i bez fotografija. Ali za one koji žele da investiraju više novca postoji mogućnost kupovine daleko sofisticiranijih automatizovanih pratilaca. Reč je o razrađenim profilima veoma sličnim istinskim jer pored toga što sadrže detaljne informacije i fotografije, oni mogu i da reaguju u kontekstu određenog haštaga.
SUTRA: Izborna kampanja preko udvaranja