MITROPOLIT AMFILOHIJE O GREHU I SMRTI: Jedan od poslednjih tektova umirovljenog mitropolita
NEPOSREDNO pred smrt mitropolit Amfilohije je napisao tekst za knjigu "Život, smrt, večnost" Milana Šarca, koja uskoro izlazi iz štampe.
Šarac kaže da je mitropolita doživljavao kao Boga i kad bi svi ljudi bili kao on ovaj svet bi bio raj. Zato je odlučio da u danu njegovog upokojenja "Novostima" ekskluzivno dozvoli da prenesu Amfilohijeva razmišljanja o grehu i smrti:
- Greh, kao pogrešna usmerenost čoveka, njegovog uma i njegove volje, strasti kao neprirodni i protivprirodni način življenja, otuđuju čoveka. A, preko njega i tvorevinu od volje Božije, time i od sopstvene prirode i pravog puta ostvarivanja njenog smisla i postizanja cilja postanja i postojanja.
Čovek posle smrti, saglasno njemu, u treći dan menja svoj izgled (vid), u deveti dan se raspada njegov organizam, sem srca. U četrdeseti dan se raspada i srce kao srž njegove telesnosti. U procesu raspadanja se događa obratni tok od onoga koji se događa pri čovekovom oblikovanju. Naime, pri postanku kod čoveka se u treći dan oblikuje srce, u deveti dan se zgusnulo svo telo, a u četrdeseti dan čovek zadobija svoj savršeni puni izgled (vid). Bilo bi veoma zanimljivo uporediti ovo shvatanje sa savremenim naučnim saznanjima o oblikovanju odnosno dekomponovanju ljudskog tela.
Molitveni pomen znači spasonosno praćenje čovečijeg tela punog ljubavi u tom njegovom raspadu koji nije nestajanje, nego preduslov novog oblikovanja i načina postojanja. Da se radi, ne o konačnom nestanku, nego o novom životu tela potvrđuje i Hristovo trodnevno vaskrsenje, devetodnevno javljanje i četrdesetodnevno vaznesenje na nebo.
Onaj koji je od Djeve primio čovečije telo, čovečiju prirodu, svojim vaskrsenjem i večnom prisutnošću, kao i telesnim vaznesenjem postaje i ostaje kvasac i čuvar tela svakog čoveka i obnovitelj.
Dirljivo je anđeosko svedočenje da duša umrloga prva tri dana ostaje, radi svoje utehe i radi srodnika u njihovoj blizini. Posle trećeg dana krštena duša se uznosi i poklanja Gospodu Bogu, po ugledu na vaskrslog Hrista. Sledeća tri dana anđeo joj pokazuje dobra pravednika, a onda i muke grešnika, podsećajući je da je na zemlji prineta u deveti dan žrtva Bogu za nju. Kako u treći tako i u deveti dan. Duša u strahu i trepetu sagledavajući svoja dela dobra i zla, ponovo izlazi pred Boga da bi u četrdeseti dan, kad se za nju prinosi molitveni liturgijski pomen na zemlji, primila pripremljeno mesto, po delima svojim.