CRNOGORSKO DIMLJENO MESO NA TEZGAMA EU: Potpredsednica Privredne komore o uticaju zdravstvene krize na domaću proizvodnju
KOVID kriza pospešila je domaću proizvodnju, ali i bolje pozicionirala mesne prerađevine pojedinih proizvođača na inostranom tržištu.
To je ocenila Ljiljana Filipović, potpredsednica Privredne komore. Istakla je da se povećala potražnja za domaćim proizvodima, ali i da su se i potrošači okrenuli kupovini onoga što je crnogorski brend. Ukazuje da se smanjio i uvoz hrane.
Prema podacima Monstata, za osam meseci izvoz je manji za 230 miliona evra ili 12,3 odsto. Od početka godine izvezeno je manje aluminijuma za 40 miliona, koji inače prednjači u strukturi izvoza, električne energije 13 miliona, drvne sirovine nešto iznad milion.
KAMPANjE
POTPREDSEDNICA Privredne komore je najavila da će biti urađeno još jedno redovno istraživanje, kao i da će se nastaviti sa kampanjama "Kupujmo domaće", "Dobro iz Crne Gore" i "Domaći ukusi", sve u cilju, kako je zaključila, da se razvija svest potrošača, ali i obezbedi siguran plasman domaćim kompanijama.
Smanjen je izvoz pića za preko tri miliona. Međutim, kako pokazuje izveštaj statističara povećan je izvoz mesnih prerađevina, voća i povrća, ali i generalno uvoz hrane za 260 miliona ili 18 odsto. I to je dobar rezultat u uslovima kovid krize, ocenjuje Filipovićeva i dodaje da su se naše mesne industrije bolje pozicionirale na evropskom tržištu.
- Ovde mislim na preduzeća koja imaju izvozni kod za evropsko tržište. Konkretno, reč o onima koje izvoze za Nemačku. Imamo i sušene prerađevine koje se izvoze sa Cetinja.
Takođe, povećan je izvoz pečurki i lubenica u kategoriji povrća, a kod voća malina, bresaka i nektarina - naglasila je Filipovićeva.
INTERESOVANjE ZA DOMAĆU ROBU
FILIPOVIĆEVA je podsetila je da je Privredna komora početkom marta realizovala istraživanje tržišta i utvrdila da raste interesovanje za kupovinu domaćih proizvoda, da je 14 odsto ispitanika kazalo da kupuje domaće prozvode, a 19 procenata da namerava da to čini u narednom periodu.
Napomenula je da smo od početka godine smanjili izvoz, ali i uvoz pića. Manje je plasirano vina i piva i to je, prokomentarisala je, rezultat smanjene potrošnje naročito u periodu kada su ugostiteljski objekti bili zatvoreni u martu i aprilu.
- To je uticalo i da se smanji uvoz gaziranih pića i kafe, vode, ali i ostalih alkoholnih pića. Interesantno je i da je smanjen uvoz jaja za 50 odsto i sira za 25 procenata. To svedoči da je povećana proizvodnja s jedne strane, ali s druge i sposobnost naših kolektiva da se pozicioniraju na tržištu - navela je potpredsednica Privredne komore.
Korona kriza je, ponovila je Filipovićeva, pokazala da sve države, pa i Crna Gora, u turbulentnim situacijama treba da se okrenu sopstvenoj industriji, a domaći proizvođači, potcrtava, iskoristili su priliku.
- Iskoristili su priliku i to je dobro za njihovu budućnost - poručila je Filipovićeva.