U CRNOGORSKIM TRGOVINAMA UGLAVNOM DOMAĆA ROBA: Isparilo srpsko mleko, nema jogurta "moja kravica", ni "Imlekove" pavlake

05. 09. 2020. u 12:30

UOČILI su crnogorski kupci da prethodnih sedmica u trgovinama manjkaju uvozni proizvodi.

Foto I.Marinković

 Naročito mlečne prerađevine, jer su, kako kažu, navikli na bogatu ponudu uvoznih jogurta, pavlake...

- Već neko vreme u rashladnim vitrinama nedostaje jogurt "moja kravica" koji sam redovno kupovala. Povremeno nema ni "Imlekove" pavlake. Sada sam se odlučila, pa kupujem jogurt i pavlaku od domaćeg proizvođača "Lazine", a kada je reč o mleku moj izbor i dalje je tetrapak, trajno mleko od "Imleka" - kazala nam je svoje zapažanje Dragica M. koju smo zatekli u jednom od većih trgovačkih lanaca.

I Darko R. kaže da je primetio da proteklih mesec, dva u prodavnicama ima vrlo malih količina ne samo "Imlekovih", već i mlečnih proizvoda koji su ranije stizali iz BiH, Hrvatske ili Slovenije.

- Redovno sam kupovao proizvode "Dukat". Sada od tog proizvođača mogu da se nađem čokoladno mleko u flašama. Što se tiče jogurta, sada kupujem "Nika", a pavlaku od bjelopoljskog "Milkosa". Možda nas je ova korona naučila da više poštujemo ono što se proizvodi u našim njivama i štalama - poručio je Darko.

OTKUP SIROVINE

I PODACI Monstata pokazuju da je otkupljeno 3,2 odsto više sirovog mleka nego u maju prošle godine. Samo prethodnog meseca, aprila, navode u izveštaju, 9,5 procenata više kravljeg mleka.
- U maju u odnosu na april povećana je proizvodnja fermentisanih mlečnih proizvoda za skoro devet procenta, kajmaka 12 odsto, sira skoro 20, a pavlake nepun procenat. Od januara do maja otkupljeno je gotovo 12 miliona kilograma kravljeg mleka i to je rast od 6,7 odsto u odnosu na isti period lani - stoji u izveštaju Zavoda za statistiku.

A šta se desilo na tržištu, zašto u rafovima fali uvezenih mlečnih proizvoda, pitali smo nadležne i evo šta smo saznali.

- Domaći proizvođači u jednom trenutku suočili su se u svojim proizvodnim halama sa nagomilanim viškovima mleka i prerađevina. Jednostavno potražnja je bila mala, sezone gotovo da nije ni bilo, pa su se našli u problemu gde plasirati te nagomilane količine. E tu su naišli na ispruženu ruku trgovačkih lanaca. Oni su dali prioritet da na vidnim mestima i u većim količinama plasiraju u marketima te domaće proizvode. Zbog te činjenice i potrošači su se više orijentisali na kupovinu onog što se proizvede u Crnoj Gori. I sada su svi na dobitku, i proizvođači i trgovine i kupci - pojasnili su u Privrednoj komori.

Ukazali su i na to da oni već godinama realizuju projekat "Kupujmo domaće". Cilj im je da stimulišu potrošače da kupuju ono što se uzgaja, prerađuje i proizvodi u Crnoj Gori.
- U tom slučaju potrošači su sigurni da na svojim trpezama imaju proizvode koji su proverenog kvaliteta, jer su kontrole inspekcija rigorozne, bukvalno od početka do kraja. I danas naša istraživanja dokazuju da se crnogorski potrošači sve više okreću kupovini upravo domaćih proizvoda - naveli su u Komori.

Pogledajte više