BIJELA KONAČNO BEZ KONTAMINIRANOG ZEMLJIŠTA: Brod sa opasnim teretom plovi za Belgiju
SKORO sedam hiljada tona kontaminiranog zemljišta isplovljava danas brodom "Džo" iz nekadašnjeg brodogradilišta Bijela ka odredištu u Belgiji. Time je francuska kompanija Valgo konačno završila remedijaciju tla započetu 2018.
Izvezeno je iz Bijele tokom proteklih pet godina preko 120 hiljada tona kontaminiranog otpada, informisao je generalni menadžer kompanije Valgo za Crnu Goru i region, Rajko Uskoković.
– Ovo je bio izuzetnos složen projekat. Svetska banka je prepoznala Brodogradilište kao jednu od crnih ekoloških tačaka i saniranje je jedan od koraka Crne Gore da se približi Evropskoj uniji, pre svega u poglavlju 27, a to je zaštita životne sredine – navodi Uskoković.
Petogodišnji projekat pratilo je dosta problema zbog veoma stroge procedure uvoza kontaminiranog otpada u zemlje Evropske unije i pandemije korone. Izvoz u Španiju je tokom 2021. obustavljen zbog zahteva tamošnjih ekološki orjentisanih političkih partija. Prema rečima Uskokovića evropska regulativa u ovoj oblasti se menjala i tokom isplovljavanja nekoliko brodova za Belgiju. Kako objašnjava, EU želi da ograniči promet i tranzit opasnog otpada preko svoje teritorije. To je posebno karakteristično za zemlje koje izvoze, a nisu članice Unije.Uz sve te prepreke projekat je realizovan i kako ističe Uskoković konačno “možemo reći, nema više opasnog otpada na prostoru bivšeg Brodogradilišta“.
Posla međutim ima još. Preostalo je čišćenje akvatorijuma Brodogradilišta, koje nije bilo obuhvaćeno ovim projektom, ali još uvek nije usvojena strategija, zbog čega je Vlada produžila ugovor sa francuskom kompanijom do 30. juna 2025. godine.
Izvezeni kontaminirani otpad veoma je opasan po životnu sredinu, a elementi od kojih se sastoje grit i kontaminirano zemljište su teški za razgradnju. Reč je, kaže Uskoković o teškim metalima, uključujući kalijum, živu i cink, koji se zadržavaju stotinama godina, a posebno su opasni u kontaktu sa podzemnim vodama. Uz 70 tona grita iz Bijele je izvezena značajna količina azbesta i opasnog ulja. Opasno ulje upućeno je u Grčku a još neke preostale vreće čekaju transport kamionima za Portugal.