UGRADILI SE 105.000 € PO KILOMETRU: Uoči otvaranja dela auto-puta Bar – Boljare, Komisija produžavala rokove, troškovi 4,34 miliona evra
OTVARANjE prve deonice auto-puta Bar - Boljare zakazano je za sutra, nakon što su radovi svečano završeni sa više od tri godine kašnjenja.
Građane će saobraćajnica od 42 kilometra koštati gotovo milijardu evra, a samo Državna komisija za tehnički pregled radova prihodovala je 4,34 miliona evra, odnosno, 105.000 evra po kilometru.
Državna komisija za tehnički pregled deonice auto-puta osnovana u maju 2015. godine sa 24 člana i dva sekretara, bilo je predviđeno da njen rad košta 0,35 odsto od ugovorene cene projektovanja i izgradnje, što na osnovu ugovorene cene iznosi 2,83 miliona. Ipak, zbog kašnjenja sa radovima, produžen je i rad komisije. Prvobitni rok završetka ove deonice trebalo je da bude maj 2019. godine, ali je tada produžen za 17 meseci, do 30. septembra 2020, bez određivanja krivca i naplate penala zbog kašnjenja.
Vlada Duška Markovića je u februaru 2020. godine iznos troška rada Komisije za tehnički prijem povećala sa 2,83 na 3,55 miliona evra, pravdajući to povećanim obimom posla i produženjem roka za završetak radova. U maju 2021. godine napravljen je novi aneks ugovora kojim je rok za završetak radova pomeren do 30. novembra 2021. godine.
ZAHTEVI
ZBOG problema na izgradnji prioritetne deonice, odštetni zahtevi CRBC, najmanje su do početka ove godine iznosili šokantnih 190 miliona evra, ističu iz ASP.
Krajem prošle godine, Komisija je od tadašnje Vlade tražila da joj se odobri još novca, ali je taj zahtev odbijen. Ministarstvo ekologije, prostornog planiranja i urbanizma je tada predstavilo informaciju u kojoj su naveli da je Komisija od početka rada dobila iz budžeta tri i po miliona evra, kao i da je takva komisija za tehnički pregled slične deonice u Srbiji - Grdeličke klisure završila posao za mnogo manji iznos novca.
Ipak, aktuelna Vlada, u petak je odobrila isplatu još 800.000 evra za tehnički pregled državne komisije, čime su se troškovi njenog rada uvećali sa 3,55 na 4,34 miliona evra, što znači da je komisija za svaki kilometar puta dobila 105.000.
Izgradnju auto-puta pratile su brojne kontroverze, naročito kada je reč o troškovima. Samo zbog zaboravljene petlje u glavnom projektu, cena radova uvećala se za nekoliko desetina miliona.
Dok su se troškovi koje će snositi građani konstantno uvećavili, kineska kompanija CRBC dobila je brojne poreske olakšice, a traže i odštetu zbog poteškoća tokom radova.
Kako navode iz NVO Akcija za socijalnu pravdu, za sedam i po godina izgradnje trajanja radova, oslobađanja usluga od plaćanja PDV-a iznose 170,5 miliona evra, a paradoksalno je, ističu, da je država pristala da kinesko upravljačko osoblje traži oslobađanja od ovog poreza čak i za usluge hrane i alkohola.
Osim poreskih olakšica,Kinezi bi mogli da naplate i odštetu zbogzbog problema na izgradnji prioritetne denice autoputa, navode u toj NVO.
KINEZI RAČUNALI NA PROFIT
PREMA saznanjima te ASP, u najvećem broju potraživanja kineska strana je računala i svoj profit od pet odsto. Navode i da bi stvarni iznos potraživanja mogao biti i veći, ali nije poznato da li je i šta od tih zahteva povučeno ili zatvoreno, ili da li su stigla nova potraživanja.
- Zahtevi koje je kompanija CRVC podnela a do početka ove godine iznosili su šokantnih 190 miliona evra..U najvećem broju potraživanja kineska strana je računala i svoj profit od pet odsto - tvrdi predstavnica ASP-a, Ines Mrdović, dodajući da bi stvarni iznos potraživanja mogao biti i veći,ali da nije poznato da li je i šta od tih odštetnih zahteva povučeno, zatvoreno ili su pristigla i nova.