KAMATU PLATILI 47,5 MILIONA, A ROK PROBIJEN: Prva deonica auto-puta od Smokovca do Mateševa, skoro gotovo i biće otvorena u maju
PREMA sadašnjim najavama prva deonica crnogorskog auto-puta od Smokovca do Mateševa biće otvorena u maju.
Datum nije preciziran, ali su u izvršnoj vlasti optimisti da će turisti iz Srbije sada lakše dolaziti na odmor. Poslednja informacija je da su radovi skoro završeni i da će se građani, ali i turisti od maja voziti prvim kilometrima auto-puta. Druga vest je da je za sedam godina otkada je počela izgradnja, država za kamate isplatila 47,5 miliona evra.
- Do kraja prošle godine za punih sedam godina od zaključenja ugovora o izgradnji, država je kineskoj Eksim banci samo za kamate isplatila 47,5 miliona evra. Takođe, za bankarske naknade 6,2 miliona, ali i malo više od dva miliona evra za proviziju za obradu kredita. Osim toga, tokom prošle godine plaćena je i prva rata glavnice od gotovo 25 miliona. To znači da je do kraja protekle godine iznos dostigao više od 80 miliona evra - navodi se u analizi Akcije za socijalnu pravdu koja je prošle godine dobila dokumentaciju o auto-putu i od tada periodično objavljuje informacije, prema Zakonu o slobodnom pristupu informacijama.
U međuvremenu iz resora finansija je obelodanjeno da je u januaru ove godine plaćena druga rata, glavnica i kamata, ukupno 29 miliona evra, pa je do sada kineskoj banci otplaćeno više od 100 miliona evra. Oni takođe, podsećaju na hedžing aranžman koji je potpisan prošle godine kojim su ostvarene uštede na kineski kredit od devet miliona evra.
- Taj ugovor već je primenjen na prvu i drugu ratu, u julu prošle i januaru ove godine.
Predviđeno je da se glavnica plaća dva puta godišnje u januaru i julu. Podsećamo, kredit je ugovoren 2014. godine na 944 miliona dolara sa kamatom od dva odsto i sa rokom otplate 20 godina. Osim toga definisan je i grejs period na šest godina. Do kraja januara ove godine povučeno je 852 miliona dolara - precizirano je iz resora na čijem je čelu Milojko Spajić.
Iz Akcije za socijalnu pravdu su ponovili da se radi o ekonomski neisplativom projektu, te da je auto-put još jedan od desetine projekata koje je bivša vlast ostavila sadašnjoj.
Ukazuju još jednom da se davno pokazalo da je taj zajam trebalo prebaciti iz dolara u evre.
Podsećaju da je deonica auto-puta Smokovac-Mateševo trebalo da bude završena za četiri godine, da su radovi zvanično počeli na proleće 2015. i trebalo je da budu završeni na proleće 2019.
- Ipak, ovog proleća su pune tri godine od prekoračenja roka završetka radova i otvaranja deonice, kao i dobijanja upotrebne dozvole za nesmetani saobraćaj - saopštili su iz Akcije za socijalnu pravdu.
IZAZOV I ODRŽAVANjE
VRAĆANjE kineskog kredita nije jedini finansijski izazov za crnogorske građane, već će to biti i održavanje auto-puta. To će sigurno biti višemilionski iznosi, ali i izgradnja još dve deonice, kako bi se postojeće "parče" auto-puta povezalo sa ostalim deonicama, jer auto-put jedino tako može postati funkcionalan - zaključuje se u saopštenju Akcije za socijalnu pravdu.