ŠTEDNJA ILI NIŽE AKCIZE PROTIV KRIZE: Cene goriva rastu, a država nema mehanizme da smanji udar na džep građana i privredu
NAKON što su prošle sedmice građani zbog najavljenog poskupljenja pohrlili da kupuju brašno i ulje, ove sedmice su, zbog najavljenog skoka cena goriva krenuli na benzinske stanice.
Na podgoričkim pumpama već juče su se mogle videti kolone vozila, ali i bidoni u kojima građani pripremaju zalihe nafte. Cene goriva uveliko su premašile rekorde, a podaci sa svetske berze ukazuju da bi novo poskupljenje od oko 20 centi moglo da se očekuje već naredne sedmice. Da bi cene mogle da odu daleko iznad dosadašnjeg rekorda, upozorili su iz Ministarstva kapitalnih investicije, gde navode da bi se one u narednom periodu mogle i duplirati. Trenutno jedine opcije kojima bi se donekle ublažilo poskupljenje goriva su smanjenje akciza i štednja.
Dok je zakonodavna vlast u blokadi, iz Ministarstva kapitalnih investicija poručuju da situacija u svetu, prvenstveno sukob Rusije i Ukrajine znatno otežavaju situaciju i ne zna se kako će se tržište ponašati.
- Sve je nepredvidivo, ali ono u šta smo sigurni je da će narednih mesec-dva cene svih energenata i nafte rasti - kazao je državni sekretar Marko Perunović. - Ne verujem da će doći do nestašice, ali je izvestan skok cena.
Perunović smatra da, sve i da se akcize smanje, uzimajući u obzir trenutne uslove na tržištu, smanjenje neće mnogo ublažiti poskupljenje.
- Danas je akciza na litar benzina 36 centi, a na dizel 26 centi. To znači i kada bismo usvojili to umanjenje od 20 odsto, cena benzina bi bila niža za sedam centi, a dizel za 5,5 centi. U uslovima današnjeg tržišta to umanjenje od maksimalnih 20 odsto neće uticati značajno. Druge države su ograničile cenu derivata, ali će u jednom momentu morati da subvencionišu potrošače. Mi to ne možemo da preduzmemo - kazao Perunović.
Poskupljenje goriva neminovno će povući i ostala poskupljenja, kaže za "Novosti" ekonomski analitičar Dejan Mijović. Smatra da trenutno ništa ne može da se učini kako bi se udar na građane i privredu smanjio, osim da se prištedi.
- U kratkom roku, osim smanjenja akciza, koje trenutno neće značajno umanjiti cenu, ne postoji opcija kojom bi država mogla da utiče na cenu naftnih derivata. Ono što možemo da učinimo svi je da prištedimo, to nam je jedina opcija da se kriza što bezbolnije pregura - kazao je Mijović.
REZERVOAR U "LUCI BAR"
IZ svega ovoga moramo da izvučemo i neke pouke, odnosno napravimo dugoročniji plan. Kako je sigurno da u Jadranu nećemo naći naftu i gas, moramo naći sigurniji način snabdevanja. Trebalo bi da razmišljamo kako valorizovati "Luku Bar" i to na način što bismo tamo imali neku vrstu rezervoara, kako bismo u ovakvim situacijama nesmetano mogli, kako za naše potrebe, tako i da ponudimo regionu sigurnu varijantu za snabdevanje - kazao je Dejan Mijović.
SKUPLjI OD PROSEKA U REGIONU
CENE evrosupera 95 i evrodizela u Crnoj Gori viša je od proseka u regionu. Isti podaci pokazuju da litar evrosupera 95 u Crnoj Gori košta 1,58 evra i da je od zemalja regiona, skuplji samo u Albaniji, gde se može kupiti za 1,6 evra. Kada je reč o evrodizelu, litar u Crnoj Gori košta 1,45 evra, a u regionu se jeftinije plaća i u Bosni i Hercegovini i Severnoj Makedoniji, gde litar košta 1,33, odnosno 1,2 evra.