MOST ILI TUNEL, A MOŽDA I NEŠTO TREĆE? Kako povezati obale Boke u Tesnacu Verige
DECENIJAMA se u gradovima Boke pa i u Crnoj Gori, kroz neispunjena a česta predizborna obećanja, donedavno u Crnoj Gori vladajućeg DPS-a, lome koplja oko načina na koji bi trebalo spojiti obale zaliva između Herceg Novog i Luštice.
Najčešće pominjana mogućnost je most u tesnacu Verige kojim sada brode trajekti "Pomorskog saobraćaja". Druga opcija je podmorski tunel. Obe opcije imaju pobornike i među laicima i među stručnjacima. Nadležni za zaštitu kulturnih dobara s druge strane upozoravaju da bi gradnja mosta mogla uticati da Kotor bude brisan sa UNESCO liste svetske baštine. I sa gradnjom podvodnog tunela do Luštice treba biti oprezan jer se i taj deo nalazi u zaštićenoj zoni. Iz Ministarstva kapitalnih investicija nedavno su Centru za istraživačko novinarstvo potvrdili da odluku još nisu doneli. Predsednici bokeških opština sigurni su da se ne sme ugroziti status koji Kotor ima. Otvara li to šansu za alternativnu opciju, podmorski tunel od Zelenike u Erceg Novom do Luštice?
Podsetićemo, most ili tunel u tesnacu Verige Komitet za Svetsku baštinu prvi put je pominjao 2005. godine a 2007. upućen je zahtev Crnoj Gori da pozove misiju Međunarodnog saveta za spomenike i lokalitete (ICOMOS) kako bi ispitala održivost predloženog projekta i njegov uticaj na kulturne i pejzažne vrednosti zaštićenog područja. Ocena je bila negativna, most bi presecao najvažniju vizuelnu osu zaliva, a neprihvatljive su bile i ocene uticaai na kulturnu baštinu i pejzaž Boke. U Ministarstvu kapitalnih investicija još nemaju dovoljno studija na osnovu kojih bi dali predlog Vladi za konačno rešenje problema. Nedostaje i finansijska elaboracija. Za njih je sigurno jedino da će ispoštovati stav struke i podržati varijantu koja ispunjava I naše I svetske propisane uslove i standarde.
Za predsednika hercegnovske opštine Stevana Katića most ili tunel su od "neupitnog značaja za celu Boku i Crnu Goru ali je istog značaja i sačuvati status Kotora kao grada na Listi svetske kulturne baštine". U svetlu tih činjenica Herceg Novi će podržati samo ono rešenje koje je prihvatljivo za UNESKO.
Decenijama nerešena dilema most ili tunelotvoara proctor za treću opciju, spajanje obala zaliva podmorskim tunelom od Zelenike i Kumbora do Luštice. Oko tog predloga postignut je visok stepen saglasnosti među predsednicima bokeških opština i Budve, a ovo rešenje koje oni smatraju optimalnim i održivim trebalo bi da bude i državni prioritet.
Most bio “definitivan” izbor
Pre dve godine iz Ministarstva saobraćaja saopšteno je bilo da je most definitivan izbor. Rečeno je I da su za taj kapitalni projekat zainteresovani brojni investitori iz sveta, između ostalih Azerbejdžanci i Kinezi. Vrednost projekta bila je procenjena na oko 150 miliona evra, a prema tada aktuelnom idejnom rešenju most je trebalo da bude visok 65 metara, dug hiljadu, trebalo je da ima četiri trake, prilazne saobraćajnice i obilaznicu oko Tivata. Da će graditi most iz Vlade Crne Gore saopšteno je i 2017. Tada je projekat procenjen na 140 miliona evra a bilo je najavljeno i raspisivanje međunarodnog tendera za izbor izvođača radova.