KINEZI DA PLATE NEMAR NA TARI: Ćalović Marković i Abazović očekuju kažnjavanje odgovornih za uništavanje "Suze Evrope"
DEVASTACIJA životne sredine, naročito reke Tare, od strane kineskog izvođača radova na prvoj deonici autoputa Bar - Boljare traje godinama, poručila je šefica stručnog tima Saveta za borbu protiv korupcije Vanja Ćalović Marković.
Nakon što je prethodna Vlada dopustila uništavanje zaštićenog područja, od nove očekuje da sprovede pravdu. Da bi odgovorne trebalo procesuirati, a stručnjaci da nađu rešenje za spas "Suze Evrope", smatra potpredsednik Vlade Dritan Abazović.
Kako je saopštila Ćalović Marković, prikupljena dokumentacija pokazuje da je od početka izgradnje auto-puta Bar - Boljare kineski izvođač uništavao životnu sredinu. Otpadne vode iz tunela ispuštali su direktno u reku, a na obalama Tare odlagan je čvrsti građevinski otpad.
- To nisu akcidenti, to je nemar. Nadležne institucije su znale za ova dešavanja - kazala je Ćalović Marković i dodala da su u septembru 2020. godine istovarali toliki otpad da su prekinuli tok reke.
Posledice devastacije, kako navodi, biće trajne, a ne zna se ko će sve da plati. Jedan od problema je, smatra, i to što Crna Gora nema stručnjake koji bi adekvatno mogli da procene stanje na Tari, a da nisu u konfliktu interesa. Jedna od opcija je, navodi, da se za pomoć obrate Evropskoj uniji.
- Šta ćemo mi sad da radimo s Kinezima, koji to rade danas? To je sad ključno pitanje. Da zaustavimo da se ovo radi, i da ih ne pustimo da odu u Kinu, a da ne plate ovo što su uradili - pita se Ćalović Marković.
Podseća i da je druga deonica auto-puta trebalo da prođe direktno kroz Skadarsko jezero, zbog čega očekuje reakciju nove vlade.
- Uprkos tome što se mnoge afere otkrivaju uz dokaze, ništa se ne dešava. Ova vlada mora da počne da ispravlja nepravde - rekla je Ćalović Marković, navodeći da bi nove tužioce trebalo sačekati sa spremnim papirima.
Da bi sva dokumenta, za koje nema oznake tajnosti, trebalo učiniti dostupnim građanima, stav je potpredsednika Vlade Abazovića.
- Ne znam koliko će vremena biti potrebno da se ispravi šteta koja se desila na Tari.
Ali sam za varijantu da se procesuiraju odgovorni, a da ekolozi i stručna javnost daju stručni sud kako da se sanira reka - poručio je Abazović.
TROŠILI NEMILICE
ĆALOVIĆ Marković je kazala da bi uskoro trebalo formirati tim koji će se baviti finasijskim aspektom oko gradnje autoputa. Kako je istakla, mesečno za avio-karte za kineske radnike izdvajano je 100.000 evra. Troškovi za potrebe kantine u kampovima za devet meseci iznosili su 500.000 evra, a do kraja 2020. godine za zarade je potrošeno 80 miliona evra. Samo za deset najvećih zarada isplaćeno je 4,3 miliona. U te troškove nisu uračunate zarade isplaćene preko agencije.