PENALI ZA KAŠNJENJE: Kinezima će biti naplaćeno pomeranje rokova za završetak auto-puta
ZVANIČNA Podgorica obračunaće penale za kašnjenje izgradnje kapitalne saobraćajnice auto-puta kroz Crnu Goru od Smokovca do Mateševa, duge 41 kilometar, kineskoj kompaniji CRBC od septembra prošle godine.
Ovo je saopštio Mladen Bojanić, ministar kapitalnih investicija u crnogorskom parlamentu, dodajući da očekuje da će Crna Gora dobiti produženje grejs perioda za otplatu kredita.
- Izvođač radova treba da završi poslove do 30. novembra ove godine. Nije se puno radilo prošle godine, ali imamo čvrsta uveravanja od izvođača da će pojačati tempo rada i da će se držati novog roka, a Ministarstvo će pratiti da tako i bude. Postoji još jedan problem koji nije rešen sa Eskim bankom, a odnosi se na grejs period za početak otplate kredita.
Uveren sam da će ta kineska banka izaći u susret Crnoj Gori i po tom pitanju. Nama 21. jula ističe grejs period. Ukoliko ostane po osnovnom ugovoru, mi od tog dana kao država treba da vraćamo kredit, a evidentno je da nećemo završiti auto-put - kazao je Bojanić.
Ministar ocenjuje paradoksalnim to što će Crna Gora morati da vraća kredit za deonicu puta koja nije završena.
- Pratimo situaciju i mislim da je izvesno da ćemo dobiti produženje grejs perioda tako da ćemo u ovoj godini uspeti da završimo deonicu auto-puta. Aneksom ugovora produžen je rok za gradnju te saobraćajnice do 30. novembra, ali to ne znači da smo se odrekli penala prema investitoru za kašnjenje radova. Mi ćemo obračunati penale za to, a oni imaju svoja prava na potraživanja i sve će to da rešava komisija, znači ni jedna ni druga strana se nije odrekla svojih potraživanja osim što smo ostavili rok da bismo i produžili raspoloživost sredstava kod Eskim banke - navodi Bojanić.
MILO I SARADNICI ODGOVORNI
ZA poslanike Evropskog parlamenta odgovorni za kontroverzni kineski zajam su Milo Đukanović sa saradnicima, jer su bili neposredno uključen u realizaciju. PzP još ranije je ocenio da je deonica puta Smokovac - Mateševo sa cenom od 1,1 milijardu evra ekonomski neopravdana.
- Mi se od starta zalažemo za sveobuhvatnu reviziju sa kineskim investitorima. Put nije isplativ jer procene pokazuju da je tri miliona evra maksimalni profit te saobraćajnice, imajući u vidu fluktuaciju saobraćaja - kaže, za "Novosti", Nebojša Medojević (na slici), lider Pokreta za promene.
Ukupna ugovorena vrednost svih radova na prioritetnoj deonici iznosi 867,98 miliona evra, od čega je izvođaču za stvarno izvedene glavne radove isplaćeno 537,63 miliona, uz avans od 161,9 miliona evra. Izvođaču je za naknadne radove isplaćeno 31,37 miliona evra, pored avansa od 11,32 miliona. Troškovi eksproprijacije su bili 23,6 miliona evra, dok je za nadzor isplaćeno 17,1 milion.
- Koliki su stvarni troškovi znaćemo naknadno, po okončanju izgradnje deonice - poručio je ministar Bojanić.