GRUPE MANJE OD ŠESTORO DECE: Konkurs za upis u vrtiće počinje u ponedeljak i važi i za mališane sa poteškoćama u razvoju od tri do sedam godina
UPIS dece u obdaništa počinje u ponedeljak, a pravo da konkurišu imaju mališani sa poteškoćama u razvoju. Stručnjaci ističu da je za ovu decu veoma važno da u vrtić krenu što ranije, jer je usvojena pogrešna ponašanja je vrlo teško ispraviti kasnije. Predškolska ustanova "Savski venac", u vrtićima "Venčić" i "Duga", ima razvojne grupe u kojima sa decom sa posebnim potrebama, rade stručnjaci različitih profila.
Prema rečima Dušanke Jovičić, v. d. direktora PU "Savski venac", upisuju se deca starosti od tri do sedam godina. Prilikom konkurisanja važe ista pravila kao i za ostale mališane, s tim što je potrebno mišljenje interresorne komisije. Grupe su mešovite, sa najviše šest mališana, nevezano za dijagnozu i uzrast deteta. U razvojnim grupama su deca sa autizmom, cerebralnom paralizom, Daunovim i drugim sindromima.
- U rad su, osim vaspitača, uključeni i defektolozi različitih profila - logopedi, oligofrenolog i somatoped - navodi Jovičićeva. - Defektolozi se služe različitim metodama kako bi potencijal deteta doveli do maksimuma. Poštujući princip individualizacije, vaspitno-obrazovni plan i program se modifikuje i prilagođava mogućnostima i interesovanjima deteta, na osnovu čega se izrađuje individualni obrazovni program za svako dete. Prilikom realizacije aktivnosti usmeravamo se na trud, pa tek onda na ishod i radujemo se malim koracima koje dete pravi do planiranog cilja.
- Roditelji koji ne dođu po preporuci, kažu da nisu znali da postoje razvojne grupe - ističe oligofrenolog Lucija Smiljanić, rukovodilac vrtića "Venčić". - Koriste zakonsko pravo na bolovanje do navršene pete godine. Retko kad su se odlučivali za upis u vrtić. To je pogrešno i izgubljeno vreme za dete. Situacija se menja, pa nam se poslednje dve godine javljaju i mlađa deca od tri do tri i po godine. To je idealan period.
Deca su u vrtiću od 6 do 18 časova, a postoji i mogućnost organizovanog prevoza. Ritmičko smenjivanje i ponavljanje aktivnosti kod njih izaziva osećaj sigurnosti, daje im osećaj stabilnosti i stalnosti. Kako ističu naše sagovornice, ono što jednom detetu može da bude motivacija, drugom je opterećenje i zato je važno prepoznati šta je to što dete motiviše, koje su njegove snage i kako mu pomoći da prevaziđe slabosti.
- U svakoj sobi se nalazi raspored aktivnosti označen sličicama gde svako dete zna koja aktivnost sledi i koja aktivnost je već završena. To posebno prija i pruža osećaj sigurnosti deci iz spektra autizma. A ceo rad se sprovodi kroz igru gde deca najbolje uče - ističu one. - Najvažniji su ljubav i sigurnost i zato ih pružamo svakom detetu. Radimo sa njima, a ne za njih i umesto njih. Ne popuštamo u onome što nije dopustivo. Pohvaljujemo pokušaje i svaki napor deteta. Verbalizujemo sve što radimo. Dajemo jednostavne naloge. Naglašavamo reči. Ako smo u mogućnosti sve što je konkretno i što možemo pokazujemo detetu. Koristimo gestikulaciju. I ponavljamo, ponavljamo i ponavljamo.
SENZORNA SOBA
VRTIĆ ima senzornu sobu, a u radu sa decom pomaže i pokretna traka, trambulina, taban korektor, set strunjača bebi-igralište, različiti setovi za razvijanje fine motorike, asistivna tehnologija (interaktivna tabla, tableti, kutije pričalice, pričajući raspored, tasteri, komunikator, vizualizator...) kao i materijal koji izrađuju sami defektolozi.
ONLAJN U PANDEMIJI
SA DECOM, koju roditelji ne dovode u vrtić zbog pandemije, rade se onlajn rad preko oformljene viber grupe "Podrška deci i roditeljima" kao i preko fejsbuk-strane "Venčić".
- Svakodnevno se predlažu aktivnosti za rad sa decom u kućnim uslovima - navodi Jovičićeva. - Sa roditeljima delimo materijal koji koristimo u vrtiću i na koji su deca već naučena. Šaljemo im slike i snimke kao i detaljna uputstva za rad kod kuće. Takođe, oni aktivno učestvuju u kreiranju i realizaciji svih aktivnosti.