"BUS PLUS" DO 2034? Nastavlja se bitka za partnera grada oko naplate karata u prevozu, ponude poslali turski i srpsko-hrvatski konzorcijum
KARTE u javnom gradskom prevozu i narednih 13 godina mogao bi da i dalje naplaćuje "Bus plus", odnosno kompanija "Apeks".
Na tender za izbor partnera za eksploataciju i održavanje sistema za naplatu karata stigle su dve ponude. Reč je o konzorcijumu kompanija Bus Logic d.o.o. Požarevac i Penta d.o.o., Pula (Hrvatska), koji su dali ponudu od 10,6 milijardi dinara sa PDV. Drugu ponudu, dao je konzorcijum kompanija Kentkart Southeast Europe d.o.o. Beograd (dosadašnji "Apeks solušn"), Kentkart Ege Elektronik Istanbul i Kentkart Anadolu Elektronik, po ceni od 10,5 milijardi dinara. Obe ponude na adresu gradske uprave stigle su juče.
- Stručna komisija će u zakonski predviđenom roku pregledati dokumentaciju, nakon čega će biti doneta konačna ocena o izboru najpovoljnijeg ponuđača - rekao je gradski sekretar za javni prevoz Jovica Vasiljević. - Jedan od ponuđača je ponudio da procenat koji bi dobijao za svoje usluge od Grada bude 7,79 odsto, a drugi 7,88 procenata. Oba procenta su niža od 8,53 odsto, koliko sada dobija partner - naglasio je Vasiljević.
Oba ponuđena procenta niža su i od 7,92 odsto, koliko je Grad tražio u tenderu, a koji je, kako je i nekoliko navrata rečeno, glavni preduslov da se ponuda prihvati. Procenat zarade će biti manji za oko 0,7 odsto. Predviđen je i limit za zaradu od kupljenih karata, pa će ukoliko ona mesečno pređe 900 miliona dinara (sada je oko 600 miliona) partner dobiti samo tri odsto provizije umesto maksimalnih 7,92 odsto. Prosečni mesečni prihod Grada od prodaje karata u 2019. bio je 621 milion dinara, što znači da je "Apeks" na osnovu procenta od 8,53 mesečno zarađivao 50 miliona dinara.
I dok ponuda "Apeksa" odnosno "Kentkanta" nikoga nije iznenadila, već je bila i očekivana, ponuda domaćeg Bus Logic d.o.o. Požarevac je iznenađujuća.
Za građane, većih promena neće biti. Ako Grad izabere "Kentkart", prelazak na novu "beogradsku karticu" biće postepen, dok će "bus plus" kartica otići u istoriju. Nova kartica će funkcionisati po principu dva novčanika, gde će na jedan moći da se uplaćuje karta za prevoz, a drugi će moći da se dopunjuje i da se tako plaća korišćenje javnih bicikala, parkinga, odlazak u pozorište, bioskop, ali i da se ostvare popusti u prodavnicama. Zato je pretpostavka da će ih sugrađani menjati kako im postojeće budu isticale.
Novim ugovorom hardver i sva oprema prelaze odmah u ruke Grada, a ne tek po isteku ugovora, dok Grad dobija softver po isteku prve godine. Beogradski "Kentkart", ako bude izabran, moraće da pruži veći obim usluge.
U 2.151 vozilu, u odnosu na dosadašnjih 1.853, biće instalirana oprema, moraće da imaju na ulicama 300 kontrolora, umesto dosadašnjih 200. Ujedno, moraće i da povećaju broj prodajnih mesta na 1.500 (sada 800), ali i da produže radno vreme za izdavanje kartica. Partner će biti u obavezi da unapredi mogućnost plaćanja prevoza mobilnim telefonom razvijanjem aplikacije, koja će ujedno informisati putnike o izmenama linija javnog prevoza, zastojima, izmenama reda vožnje.
KAMPANjA ZA POBOLjŠANjE PLAĆANjA
PRE sklapanja ugovora sa novim partnerom, Grad će pokrenuti kampanju za povećanje naplate prevoza, i upoznati javnost sa novim merama. U Gradu kažu da nije realno da se dve trećine troškova za javni prevoz pokriva iz budžeta, i da to što građani ne plaćaju kartu znači da se godišnje gubi 100 autobusa.
VELIKI NISU BILI ZAINTERESOVANI
U Sekretarijatu za javni prevoz očekivali su da će se prijaviti još ponuđača. Kako je rekao sekretar za javni prevoz Jovica Vasiljević, mislili su da će biti još ponuda jer je u prethodnih nekoliko meseci bilo interesovanja velikih kompanija iz Francuske, Azerbejdžana i Japana. Njihove ponude ipak nisu stigle.