"ŠVERCERE" JURI 300 KONTROLORA : Novi uslovi za budućeg partnera grada oko naplate karata u GSP
HOĆE li "Apeks solušn" ("Bus plus"), sada preimenovan u Kentkart Southeast Europe d.o.o. Beograd, nastaviti da naplaćuje karte u javnom prevozu, znaće se krajem marta.
Komisija bi do tada trebalo da proceni ponudu koju su dali oni zajedno sa kompanijama Kentkart Ege Elektronik Istanbul i Kentkart Anadolu Elektronik, po ceni od 10,5 milijardi dinara. Produžetak ugovora sa ovom kompanijom do 2034. za građane bi znači i najbezbolniji prelazak na novu - "beogradsku karticu", ali i angažovanje najmanje 300 kontrolora koji će juriti "ševercere".
Ponuda beogradske tiketing kompanije je za 100 miliona dinara niža u odnosu na ponudu drugog ponuđača, konzorcijuma kompanija Bus Logic d.o.o. Požarevac i Penta d. o. o., Pula (Hrvatska), koji su dali ponudu od 10,6 milijardi dinara sa PDV. Pošto inostranih ponuđača na tenderu koji je otvoren u četvrtak nije bilo.
Novi ugovor sa "Bus plusom" trebalo bi da bude potpisan prvih dana aprila, a do tada sugrađani će nastaviti da uplaćuju markice kao i do sada. Verovatno je i da se sa masovnom zamenom "bus plus" kartica najavljenom "beogradskom karticom" neće krenuti odmah. Beograđani bi trebalo da, kako kome sadašnje kartice ističu, njih zamenjuju za nove.
Nova kartica će funkcionisati po principu dva novčanika. Na jedan će moći da se uplaćuje karta za prevoz, dok će drugi moći da se dopunjuje i tako se plaća korišćenje javnih bicikala, parkinga, kupovina karata za pozorište ili bioskop. Uz pomoć nove gradske "plastike", kao i do sada, moći će da se ostvare popusti u prodavnicama. Osim standardnom uplatom, kartica će moći da se dopunjuje i putem reciklaže. Naime, Grad će napraviti 17 reciklažnih dvorišta i postaviti automate širom grada u koje će građani moći da ubacuju PET ambalažu. Umesto da dobijaju novac za tu ambalažu, moći će da prislone karticu i tako dopune drugi novčanik koji će moći da koriste za plaćanje karti u prevozu ili neke druge popuste.
DODATNE POGODNOSTI
DOBRA vest za sugrađane je da će umesto na 800, kartice moći da dopune na 1.500 mesta. "Bus plus" će morati i da produži radno vreme za izdavanje kartica. Mogućnost plaćanja prevoza mobilnim telefonom biće unapređena dodatnim razvijanjem aplikacije. Ujedno, ta ista aplikacija informisaće putnike o trenutnim izmenama linija javnog prevoza, zastojima u realnom vremenu, ali i o izmenama reda vožnje.
Upravo će ova "beogradska kartica" sa novim mogućnostima biti glavni adut Grada da poveća naplatu karata. Naime, kako je rečeno, Grad će pokrenuti kampanju za povećanje naplate prevoza, i upoznati javnost sa novim merama. Novim ugovorom traženo je da "Bus plus" ima svakog trenutka 300 kontrolora na ulicama. Dosad, angažovali su 200 zaposlenih za ove namene, ali nisu imali obavezu da svi oni rade. Da je grad ozbiljan u nameri da se obračuna sa "švercerima", pokazuje i nova stavka budućeg ugovora. Naime, osim ovih 300 kontrolora "Bus plusa", Grad može da angažuje još ljudi koji će kontrolisati da li putnici imaju karte. To će raditi po potrebi, kada žele da sprovedu "veće akcije kontrole".
"Apeks", odnosno beogradski Kentkart ponudio je da procenat koji bi dobijali za svoje usluge od Grada bude 7,79 odsto, što je manje od onoga što je Grad odredio tenderom, a to je 7,92 odsto. Prosečni mesečni prihod Grada od prodaje karata u 2019. bio je 621 milion dinara, pa je "Apeks" na osnovu procenta po važećem ugovoru od 8,53 mesečno zarađivao 50 miliona dinara. Sa procentom koji su sada ponudili, u proseku će zarađivati dva miliona dinara manje. To znači da će Grad za 13 godina uštedeti 312 miliona dinara, odnosno 2,6 miliona evra, u odnosnu na dosadašnji dogovor o podeli zarade. Grad bi jedino više mogao da uštedi ako se poveća naplatu karata sa sadašnjih 600 na 900 miliona dinara, odnosno za 50 odsto. Tada bi tiketing kompanija od ukupne zarade od prodaje karata dobijala samo tri odsto.