NA ULICAMA 80 NOVIH AUTOBUSA: U sistemu javnog prevoza od danas više vozila, u oktobru stiže još 350
OSAMDESET novih autobusa za nekoliko dana biće na beogradskim ulicama kao deo sistema javnog prevoza - najavio je juče, u pogonu GSP na Novom Beogradu, gradonačelnik Aleksandar Šapić i podsetio da je i u junu pušteno 80 vozila u saobraćaj.
Prema njegovim rečima, u oktobru će na ulice glavnog grada iz istog pogona izaći još 350 novih autobusa.
- Do kraja godine očekujemo još ukupno 400 novih vozila, prema ugovoru koji bi u narednom periodu trebalo da bude potpisan sa privatnim prevoznicima - ističe Šapić. - Otkad sam došao na mesto gradonačelnika, zaključno sa 31. decembrom 2024, javni prevoz biće jači za 750 novih vozila. Krajem 2026, taj broj biće povećan za još 500, a što je ukupno oko 1.300 novih vozila.
Šapić kaže da se sada pripremaju finansijski dokumenti za kupovinu 80 novih tramvaja i 80 trolejbusa, a 25 tramvaja stiže na beogradske ulice prema ugovoru koji je potpisan, a počela je i naplata.
- Naručićemo još 250 autobusa na gas za GSP "Beograd", tako da u roku od maksimalno 18 meseci u centru grada više nećemo imati nijedno vozilo koje kao gorivo ne koristi gas, što je ekološki mnogo prihvatljivije od drugih vrsta goriva.
Govoreći o GSP, Šapić je kazao da je prosečna plata vozača u tom preduzeću u avgustu iznosila 116.000 dinara, a u održavanju oko 93.000. Od 1. septembra dobili su novo povećanje od 10 odsto, imaju 33 dana godišnjeg odmora po kolektivnom ugovoru.
Privatnici ozbiljni prvi put
PRIVATNICI sada prvi put imaju ozbiljne namete i obaveze, a to je da kupe 50 odsto novih vozila, a drugih 50 odsto u roku od tri godine - kaže Šapić. - Ako odluče da voze autobuse starosti između pet i deset godina, onda im cena po kilometru pada za 25 odsto, tako da im se to ne isplati. Sadašnji konzorcijum koji je konkurisao je umesto 50 ubacio više od 75 odsto novih vozila u javni prevoz Beograda - zaključio je gradonačelnik.
- Takođe, zakon nalaže da je noćni rad stimulisan sa dodatnih 26 odsto, ali radnici GSP koji rade noću imaju čak 50 odsto. Tokom praznika plaća se 125 odsto, zakonski je 100, a postoje i bonusi. Sve to još uvek nije idealno, ali činimo sve što je u našoj mogućnosti da ljudima koji rade u sistemu javnog prevoza obezbedimo što bolje uslove i da ne moraju da rade šest dana u nedelji. Jedino ne možemo da utičemo na ljudski faktor, kao ni na kvalitet tehničkog pregleda, iako nemam dilemu da je taj kvalitet bio dobar. Za najveći broj pregleda saobraćajnih nezgoda kriv je ljudski faktor.
Gradonačelnik Šapić najavljuje da će Grad uvesti blokadu brzine na vozilima GSP i privatnika i biće ograničeni na 55 kilometara na čas, kako bi se smanjila mogućnost za eventualne nezogde. I u prigradskim naseljima, gde je ograničenje 60 kilometara na čas, biće blokada brzine na 55.