STIŽE MAŠINA ZA PROBIJANJE TUNELA: Potpisan ugovor Lot 1 o realizaciji projekta gradnje metroa
UGOVOR o realizaciji projekta izgradnje beogradskog metroa Lot 1 prve faze prve linije, koji obuhvata izradu projekta i izvođenje radova, te pripreme aktivnosti za nabavku mašine za probijanje tunela (TBM mašina), potpisali su juče ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić i predstavnici JKP "Beogradski metro i voz", gradskog Sekretarijata za javni prevoz i kineske kompanije Power Construction Corporation of China. Vrednost potpisanog ugovora je 2,4 milijarde dinara.
Ministar Vesić je istakao da izgradnja beogradskog metroa predstavlja najveći i najznačajniji infrastrukturni projekat u Srbiji.
- Odluka o izgradnji beogradskog metroa doneta je 2015. godine i taj proces traje. Niko do sada nije mogao da izgradi metro, jer nije bilo urbanizma, planova, master plana saobraćaja niti projekata. Sve to je moralo da se uradi prethodnih godina - rekao je Vesić.
Dodaje da ne postoji evropski grad veličine Beograda koji nema metro, kao i da je krajnje vreme bilo da i srpska prestonica dobije svoj.
- Mi sada gradimo prve dve linije, a nedavno je raspisan tender za projektovanje treće linije. U prvoj liniji, između Železnika i Mirijeva, putovaće se 32 minuta. Tu ćemo imati 41 trodelnu kompoziciju i ukupno 21 stanicu. Između Mirijeva i Bežanije putovaće se 39 minuta sa 40 kompozicija i 24 stanice, a između Bežanije i Banjice, na trećoj liniji, putovaće se 38 minuta sa 27 trodelnih vozova - objasnio je Vesić.
Prema njegovim rečima, metro se delom finansira iz budžeta a delom iz kredita. Sada se radi priprema dokumentacije za prve dve TBM mašine, koje će kopati sam tunel kako bi u 2026. godine počeli sa radom. Ministar naglašava da će već sledeće godine početi radovi na prvim stanicama, kao i da će Mirijevo imati ulaze na prvu i drugu liniju metroa, što će taj deo grada, prema njegovim rečima, učiniti atraktivnijim.
Geološka istraživanja
POTPISANIM ugovorom za Lot 1 otpočeće geološka istražvanja za naručivanje TBM mašina, izrada projekata za građevinsku dozvolu za dva šahta, odnosno za dva lansirna mesta (stanica Bele vode i Pančevački most) gde će se te mašine porinuti u zemlju.
- Kada te mašine 2026. spustimo na ova dva lansirna mesta, obe će krenuti ka Sajmu i Sajam je mesto gde ćemo te mašine vaditi. Naravno, da bi mašina mogla da počne da radi, potrebno je uraditi niz pripremnih radnje i mi smo te radnje predvideli upravo ovim Lotom 1 - rekao je Mladenović.
- Metroom nije moguće povezati sve delove grada, već samo najvažnije. Metroom trasirate pravce razvoja grada, jer tamo gde su metro stanice, u tom pravcu se i grad razvija i više se gradi - naveo je Vesić.
Direktor JKP "Beogradski metro i voz" Andreja Mladenović kaže da ovaj ugovor predstavlja otvaranje novog poglavlja u izgradnji beogradskog metroa.
- Ovo je Lot 1, prvi deo ugovora koji ćemo mi do kraja godine potpisivati u odnosu na Liniju 1, fazu 1 izgradnje Beogradskog metroa. Linija 1, faza 1 predstavlja deo prve linije Beogradskog metroa od Makiša do Mirijeva. Ovim ugovorom otvaramo mogućnost i uslove da se pripremi dokumentacija za naručivanje dve mašine za kopanje tunela - TBM mašina - rekao je Mladenović.
Mladenović objašnjava da je prva faza prve linije podeljena na tri dela - na Lot 1 koji je juče potpisan, na Lot 2 koji bi trebalo da bude potpisan krajem septembra i Lot 3 koji predstvalja stanice i tunelske deonice.