VISOKE TEMPERATURE U APRILU TEŠKO SE PODNOSE U GRADSKOM PREVOZU: Majstore, isključi grejanje!
LETO početkom proleća povod je mnogobrojnim "lakim" razgovorima među ljudima, a jedna od omiljenih tema je i vrućina u gradskom prevozu. Jedva naviknuti na pravilo da se klima u vozilima uključuje kad napolju pređe 25 stepeni, Beograđani ovih dana vape za isključenjem grejanja. Pa za klimu ima vremena....
Vozači GSP moraju da poštuju gradsku odluku koja je stupila na snagu pre dve godine, pa hlađenje vozila mora da bude omogućeno kada temperature pređu 25 podeljak na Celzijusovoj skali, ali naši vozači često ne mogu automatski da isključe sistem, dok u nekim vozilima on ne sme da se ukloni kako motor ne bi prokuvao.
Prethodnih godina mnogi autobusi GSP uopšte nisu imali klimu, što je bio slučaj i sa vozilima privatnih prevoznika. Gradski čelnici pokušali su da reše taj problem ugradnjom klima tamo gde ih nije bilo, a potom i prijavama za prevoznike. Privatnicima su pisane brojne kazne, koje su iznosile i do 150.000 dinara, dok su u gradskom preduzeću majstori imali velikog posla na ugradnji. Na vratima autobusa koji su posedovali rashladni uređaj pisalo je "klimatizovano vozilo".
- U autobusu i dalje radi grejanje, iako je vreme da se aktiviraju klime - žali nam se sugrađanka Danica R. - Vozim se često autobusom sa Karaburme do grada i već je pretoplo. Autobusi su uglavnom puni u najtoplijem delu dana i izgleda kao da je deset stepeni više u odnosu na spoljnu temperaturu.
"Rak rana" GSP svakako su tramvaji, pošto sem "španaca" ostali uopšte nemaju sistem za rashlađivanje. Mogućnost hlađenja nema ni 70 odsto trolejbusa, koji često greju i to kao usred zime.
- Pošto je životni vek tih vozila veoma dug, preko 50 godina, i kada smo ih nabavljali i kupovali standard nije bio ugrađena fabrička klima - rekli su ranije u GSP. - U tim vozilima ne postoji nikakva tehnička mogućnost da se ugrade klime.
- Klime u vozilima GSP se, inače, često kvare, a glavni razlozi su što putnici otvaraju prozor, uz stalno otvaranje vrata na stanicama.
Kada će pojedini autobusi isključiti grejanje, a kada uključiti klime, zasad nije poznato. Tom "kliku" prethodi servisiranje, ali konkretnih odgovora na naša pitanja od Gradskog sekretarijata za javni prevoz nema.
Rešenje nabavka novih vozila
PO svemu sudeći, jedini način da se reši problem sa grejanjem i hlađenjem u vozilima javnog prevoza jeste kupovina novih autobusa, tramvaja i trolejbusa. To se delimično poboljšalo dolaskom na ulice 100 zglobnih vozila na gas, a najavljeno je da će prestonica u narednom periodu dobiti nove tramvaje i trolejbuse, čime više neće postojati vozila bez klime.