U ŠKOLI DOSADNO, ČASOVI KOD KUĆE: Pred kraj polugodišta trećina đaka radi sa privatnim profesorima
TEŠKO i nerazumljivo gradivo, dosadna predavanja, nemotivisanost profesora, samo su neki od razloga što je đacima na času dosadno, pa mame i tate moraju da plaćaju privatne časove. Prema procenama Foruma srednjih stručnih škola Beograda, više od trećine beogradskih srednjoškolaca i osnovaca uzima privatne časove.
"Iznajmljivanje" profesora je češće pred kraj školske godine. Najviše glavobolje đacima zadaju matematika, fizika i hemija, strani jezici, pa su ovi profesori unapred "rasprodati". Do predavača se, najčešće, dolazi preko preporuke. Cena individualnog časa najčešće je, u proseku, oko 1.300 dinara.
Prema rečima Milorada Antića, predsednika Foruma srednjih stručnih škola, iako se tokom cele školske godine traže usluge privatnih profesora, pred polugodište i kraj školske godine predavači imaju pune ruke posle, jer treba odgovarati i popraviti ocenu.
- Razlozi zbog kojih roditelji plaćaju profesore su brojni. Osim nedolazaka učenika na dopunsku nastavu koja je obavezna, bežanja iz škole, tu je i nemotivisanost nastavnika, neprilagođeni udžbenici, teško gradivo, loši nastavni planovi i programi - kaže Antić. - Ne može đak savladati gradivo ako je na polugodištu bilo više od 80 izostanaka po đaku, što čini čak tri radne nedelje. Nastava se mahom odvija uz pomoć table i krede, što je đacima dosadno i ne motiviše ih da se potrude i nešto nauče. Deci su dosadna suvoparna predavanja, treba ih uključiti u čas, dati im mogućnost da diskutuju, iznose svoja mišljenja.
ISTRAŽIVANjA
ISTRAŽIVANjA su pokazala da su đaci najkoncentrisaniji na trećem i četvrtom času i da tada u rasporedu časova treba da budu teži predmeti.
Najmanje su usredsređeni na nastavu na prvom i poslednjem času. Iako se, uglavnom, plaćaju profesori za predmete iz prirodnih nauka, pred polaganje prijemnog ispita za upis u srednje škole ima đaka koji uzimaju privatne časove i iz srpskog jezika.
Kako navodi naš sagovornik, neopremljenost kabineta za fiziku, hemiju, matematiku ili biologiju je, takođe, razlog što đaci uzimaju privatne časove. Antić kaže da privatne časove drže i nastavnici koji rade u školama, jer je to način da obezbede dodatane prihode. On ističe da je najisplativije kada se radi sa grupom od nekoliko učenika.
- Obično časove tada drže u stanu kod nastavnika, a kada je više učenika i cena je niža nego kad je individualna nastava - navodi naš sagovornik. - Tako profesor zaradi minimum 3.000 dinara, pa je grupna nastava isplativija za nastavnika i jeftinija za đake.