POLUVEKOVNI SAN POSTAO JAVA: Kako je tekla izgradnja obilaznice oko Beograda koju danas otvara predsednik Vučić
POLUVEKOVNI san građana o izgradnji obilaznice i rasterećenju saobraćaja u centru Beograda danas je postao java. Projekat obilaznice oko Beograda, o kome se govori tačno 51 godinu, završen je, a njega će danas svečano otvoriti predsednik Srbije Aleksandar Vučić.
Obilaznica je projektovana i odobrena davne 1972, u vreme Josipa Broza Tita, a gradnja je počela 1991, u vreme Slobodana Miloševića. "Predviđen je rok od pet godina da se obilaznica završi", obećao je tada Milošević.
Nije se, međutim, tih ratnih devedesetih daleko odmaklo. Ali i posle 2000. nastavljeno je u sporom ritmu. Naime, do septembra 2008. gradilo se, u proseku, tek kilometar godišnje. Takvim tempom, obilaznicom od Batajnice do Bubanj potoka bilo bi moguće doći tek 2031.
Međutim, baš danas, na Vidovdan, otvara se poslednja deonica obilaznice, Sektor 6, od tunela Straževica do petlje Bubanj potok, čime je kompletiran Koridor 10. U prisustvu predsednika Aleksandra Vučića, na čije je insistiranje posao ubrzan da bi bio okončan višedecenijski san graditelja. Od danas vozači će od Batajnice do Bubanj potoka stizati za samo 23 minuta.
Šest traka
- 47,4 km dužina
- 3,75 m širina svake od četiri saobraćajne trake
- 3 m širina obe zaustavne trake
- 4 m razdelna traka
Najduži tuneli
- 665 m Lipak
- 699 m Železnik
- 772 m Straževica
- 360 m Beli potok
Najduži mostovi
- 1.965 m Most preko Save
- 406 m Železnička reka
- 571 m Kijevski potok
- 597 m Topčiderska dolina
- 430 m Most preko železničke pruge
Iako su prethodne vlasti tvrdile da im je to jedan od najbitnijih projekata, radovi su se odugovlačili, a počelo je i licitiranje s rokom.
A onda je predsednik Aleksandar Vučić uzeo stvar u svoje ruke i 2018. prisustvovao otvaranju radova od Ostružničkog mosta. Za samo pet godina urađena je duža trasa nego za prethodnih 27.
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić kazao je da od sada svako ko dolazi auto-putem iz pravca Šida ili Novog Sada, a ide prema Nišu, Kragujevcu i jugu Srbije, više neće morati da ulazi u Beograd.
- To će smanjiti zagađenje u gradu i broj vozila na Gazeli koja je jedna od naših najopterećenijih saobraćajnica. Preko nje dnevno pređe između 200.000 i 250.000 ljudi, skoro 130.000 vozila, više od 7.000 lakih kamiona i više od 3.000 vozila javnog prevoza - naglasio je Vesić.
Podsetimo, predsednik Srbije je odlučio da se obilaznica oko Beograda nazove imenom Milutina Mrkonjića, nekadašnjeg ministra za infrastrukturu i saobraćaj.
Nastavak do Pančeva
Ovo nije kraj. Planira se i izgradnja nastavka obilaznice, tzv. sektora C, od Bubanj potoka do Vinče i Pančeva, uključujući i novi most preko Dunava, čime će cela obilaznica biti duga oko 69 kilometara. Radovi bi trebalo da počnu tokom sledeće godine, budući da se očekuje da projekti budu završeni na proleće. Prvo će se, kako je najavljeno, raditi tuneli, pa most, a onda auto-put između.