UČENJE ZA ZNANJE, A NE SAMO ZA OCENU: Đaci trećeg razreda Zemunske gimnazije napravili pedesetak sajtova
UČENjE za znanje, a ne za ocenu, moto je projekta Zemunske gimnazije - "Zajedno do znanja", u kome je učestvovalo 25 profesora i učenici trećeg razreda prirodnog i društvenog smera ove škole.
U želji da đaci shvate da stečeno znanje treba da bude funkcionalno i primenjivo u praksi, a ne da se ocena meri samo prostim reprodukovanjem činjenica i podataka, gimnazijalci su dobili zadatak da, na izabranu temu, kreiraju sajt za tu oblast. Sve su to, na časovima projektne nastave, radili od marta, a onda prezentovali i na engleskom jeziku.
Prema rečima Miloša Bjelanovića, direktora Zemunske gimnazije, projektna nastava je uvedena u gimnazije pre četiri godine, a prva generacija učenika koji su imali ovaj vid nastave nedavno je izašla iz klupa. Koncept je zamišljen da škole biraju četiri izborna paketa, koje im je predložilo Ministarstvo prosvete, a đaci se opredeljuju za dva. Osim kratke obuke za profesore, nikakvih smernica, ni uputstava nije bilo. Nastavnici su se, u početku, snalazili pomoću "štapa i kanapa", a učenici te časove shvatali kao "odmor".
Posle godinu i nešto dana od kada je zaživela u školama, pojavio se priručnik.
- Đaci moraju da shvate da izborni paketi ne služe za popravljanje ocena i sticanje boljeg proseka, već da moraju da se uče kao i ostali predmeti - kaže Bjelanović. - Značajno je što je izrada sajta, osim timskog rada, nosila sa sobom i učenje gradiva iz više predmeta, povezivanje činjenica. Tako su, možda, i da toga nisu svesni, naučili lekcije iz pojedinih predmeta koji su bili u izbornom paketu.
Profesor engelskog jezika Dejan Tmušić, koji je učestvovao u projektu, kaže da su učenici birali teme iz različitih predmeta, a konačni produkt njihovog rada je bila internet prezentacija. U ekipama je bilo po četiri-pet učenika, učestvovalo je 10 odeljenja i napravljeno oko 50-ak sajtova.
- Očekivao sam dobre rezultate, ali ne i ovako odlične. Nekih sajtova, koje su đaci uradili, ni profesionalci se ne bi postideli. Svaki tim je bio firma za sebe, koja treba nama da proda svoj sajt - objašnjava profesor Tmušić.
- Đaci su sve morali sami da urade, od izbora teme, prikupljanja informacija, posete nekoj od instutucija koja je bitna za priču koju su izabrali, traženja sagovornika za izabranu temu, razgovor sa njim.
Teme koje su birali gimnazijalci su bile raznovrsne - upotreba anglicizama u govoru mladih, geopolitički uticaj rata u Ukrajini na Srbiju, raspad SFRJ, Tesla, Milanković, turistički vodiči za pojedine krajeve Srbije.
- Pošto se njima sve svodi na ocenu i ona im je najbitnija, najzanimljivije im je bilo što im je ovaj projekat omogućio da poprave ocene iz više predmeta - priča profesor Tmušić.
- Trudimo se da vratimo učenje za znanje, a da proizvod tog znanja bude ocena.
OKRUGLI STO 15. JUNA
Zemunska gimnazija će 15. juna organizovati okrugli sto sa temom "Obrazovanje za budućnost" - dokle se stiglo sa projektnom nastavom i u kom pravcu bi trebalo da se razvija, na kome će biti predstavljen i ovaj projekat. U planu je da se svi pojedinačni sajtovi nađu na jednom zajedničkom.
IZBORNI PAKETI I BLOKOVI
Izbornim paketima je obuhvaćeno 12 ili 13 obaveznih predmeta, a u blokovima ih je po pet ili šest.
Đacima Zemunske gimnazije u prvoj i drugoj godini su u ponudi - jezik, mediji i kultura, primenjene nauke, umetnost i dizajn i zdravlje i sport, dok su u trećoj i četvrtoj - primenjene nauke 1 i 2 (tehničke i medicinske), umetnost i dizajn, metodologija naučnog istraživanja.