SIJAĆE OD GARDOŠA DO PUPINOVOG MOSTA: Predstavljena idejna rešenja za produžetak Zemunskog keja pored Dunava
DUNAV kao inspiracija. Ovako bi se ukratko mogla opisati tri idejna rešenja za produžetak zemunskog keja do Pupinovog mosta, za šta su GO Zemun i Udruženje arhitekata Srbije još jesenas raspisali konkurs.
Konačan izgled obale pored Dunava u dužini od 2,7 kilometara još nije poznat, a prilikom izrade planske i tehničke dokumentacije biće najverovatnije korišćeni delovi svih arhitektonskih predloga. U pitanju su radovi tri tima: "Beopotez", Revolution Architects i Institut za arhitekturu i urbanizam Srbije.
Potreba za uređenjem, rekonstrukcijom i izgradnjom priobalnog vodnog zemljišta, površina i objekata u delu lesnog priobalja Dunava sa akvatorijom u Zemunu, sve od Gardoša do Pupinovog mosta - bili su povod za raspisivanje konkursa.
Autorski tim "Beopotez" ima želju da poveže stanovnike i starosedeoce Zemuna sa rekom, da se ostvari posredna i neposredna komunikacija sa Dunavom i prirodom. Glavni akcenat stavljen je na rečni tok Dunava koji diktira sve sadržaje i infrastrukturu na obali.
Meandriranje Dunava i sam tok ove evropske reke inspirisalo je ekipu Revolution Arhitects da se obaloutvrda oblikuje uz minimalne izmene postojeće obale i narušavanja flore. Da kroz ceo potez parterno rešenje prati i imitira meandriranje Dunava, uz zaštitu postojećih biljaka i dodavanje novih. Planirane su i marine, parkovi, ugostiteljski objekti i sportsko-rekreativni sadržaji.
- Obaloutvrda se nastavlja na postojeću, koja se prekida kod kule Gardoš, projektovana je u vidu širokih stepeništa. Kroz ceo potez pruža se dvosmerna saobraćajnica, popločana kockama, širine 5,5 metara koja se nastavlja na već postojeću kod Gardoša, i bila bi namenjena dostavnim vozilima, te bi se povezala sa ulicama Dunavskom i Desnom obalom Dunava.
U sklopu marine, Revolution Arhitects predlaže poluotvoreni objekat sa dva sprata i 7.500 kvadrata, gde bi bili turistički, komercijalni i ugostiteljski sadržaji.
Treći projekat, koji je dostavio Institut za arhitekturu i urbanizam Srbije predviđa da se kod Pupinovog mosta, gde se završava šetalište, napravi proširenje i okretnica kao završni motiv. Zbog veze sa biciklističkom stazom na mostu, i šetača, planiran je lift većih gabarita. Šetališta su opremljena klupama, spravama za igru dece i rekreaciju odraslih, česmama...
- Do priobalja se može na više načina, liftom i stepeništem kod Pupinovog mosta, kolskim i pešačkim prilazom kod nove marine, kao i iz Dunavske ulice. Iz Ulice despota Đurđa može se doći stepeništem, a vozilom i pešice kod "Radeckog" iz pravca Keja. Celim potezom projektovana je kolsko-pešačka staza širine osam metara, sa delom za bicikliste i pešake.
PROBLEM KOMUNALNA INFRASTRUKTURA
GLAVNI uočeni problemi na ovom području, zbog kojih se i tražilo rešenju, su devastiranje lesnog odseka zbog uticaja Dunava, odsečenost obale od lesne zaravni u svakom smislu, različiti oblici neformalnog stanovanja, prvenstveno u priobalnom pojasu, ali i u zonama oko škola.
Takođe, ovaj deo Zemuna ima veoma lošu komunalnu infrastrukturu.